Sébastien Vanhouche

20 JUL 2024

Test: Audi S3 Berline en Sportback, wolf in schaapskleren

De Audi S3 kreeg net als de A3 een facelift en won daarbij tal van snufjes die hem wendbaarder, efficiënter en dus dynamischer maken! Wat is er allemaal veranderd?

"De Audi S3 is wendbaarder, efficiënter en dus dynamischer en leuker dan ooit om mee te rijden, zonder zijn discretie en dagelijkse inzetbaarheid te verliezen."

De Audi S3 is de sportieve, maar niet de extreemste variant van de A3, en maakte zijn debuut in 1999. Sinds zijn introductie in het gamma van het Duitse merk met de ringen, is de formule altijd min of meer dezelfde gebleven: een krachtige viercilinder en een dynamisch onderstel in een nog steeds gemakkelijk bruikbare auto die er amper sportiever uitziet dan de rest van het gamma. Deze facelift van de 4e generatie S3 verandert daar niets aan. Of toch?

Advertentie
Advertentie

Design

Moderner, maar vooral kwalitatiever!

Voor 2024 geniet de Audi S3 van lichte stilistische updates. Vooraan vertaalt zich dat in een hertekende voorbumper, een nieuwe frameloze grille en vier nieuwe, instelbare lichtsignaturen. Die kan je ten aller tijde gemakkelijk personaliseren via het infotainmentsysteem. Ook achteraan krijgt de Duitse compacte middenklasser nieuwe lichtblokken en een hertekende bumper, met een iets sportievere diffusor. Zijn vier uitlaatpijpen kan je nu optioneel door Akrapovič laten leveren. Qua afmetingen is er echter niets veranderd. De Audi S3 Sportback is nog steeds 4,35 m lang, 1,816 m breed en 1,438 m hoog. De vierdeurs berline is 15 cm langer.

In het interieur is er daarentegen vrijwel niets veranderd aan boord van de Audi S3, ongeacht de koetswerkvorm die je kiest. Of toch niet op uiterlijk vlak. De Duitser geniet wel van materialen die een pak kwalitatiever aanvoelen! Het enige stukje goedkope plastic aan boord dat we nog konden vinden, zit bij de luchtroosters voor de bestuurder. Een nieuwe, complexere sfeerverlichting aan boord versterkt die hoogwaardige indruk nog meer, vooral ter hoogte van de deurpanelen.

 

Beleving

Gemakkelijk in gebruik, zonder meer

Qua technologie en displays maakt de Audi S3 nog steeds gebruik van een virtual cockpit en een centraal aanraakscherm van 10,1 inch elk, die beiden standaard worden meegeleverd. Maar het infotainmentsysteem ondersteunt nu externe applicaties als Spotify of Tidal om je favoriete muziek en playlists te kunnen beluisteren. Daarvoor hoef je dus niet meer te verbinden met Android Auto of Apple CarPlay, hoewel dat natuurlijk nog steeds mogelijk is.

Of het nu om de Sportback of de berline gaat, is er steeds voldoende plek aan boord van de Audi S3 om 4 volwassenen mee te nemen. Een eventuele vijfde passagier zal het echter wat krap hebben centraal op de achterbank. De kofferruimte is 325 liter groot in de berline, tot 1.145 liter in de Sportback met de achterzetels neergeklapt. Meer dan voldoende voor dagelijks gebruik, zonder dat de Duitse sportieveling zich echt onderscheidt als verhuiswagen.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

245 kW (333 pk), 420 Nm en nog veel meer!

Onder de motorkap van de Audi S3 2024 zit nog steeds dezelfde 2.0 TFSI als voordien, maar die is wel krachtiger geworden! De benzinemotor wint namelijk 23 pk en een scheutje van 20 Nm extra koppel, voor een totaal van 245 kW (333 pk) en 420 Nm. Deze nieuwe cavalerie wordt nog steeds onder de vier wielen van de Duitser verdeeld via een S Tronic-automaat met 7 versnellingen, maar nu gekoppeld aan de Torque Splitter van de RS3 op de achteras. Daarmee haalt de S3 het sprintje van 0 tot 100 km/u in 4,7 seconden, voor een topsnelheid van 250 km/u. Merk op dat de Duitse compacte middenklasser nu ook over een nieuwe Dynamic Plus-rijmodus beschikt, waarmee hij - je raadt het nooit - nog dynamischer rijdt. Maar ben je op zoek naar nog meer dynamiek en sportiviteit, vergeet dan niet dat de RS3 binnenkort ook wordt vernieuwd! Nog een beetje geduld…

Overal op zijn gemak, vooral in de bochten

Eenmaal achter het stuur van deze nieuwe Audi S3 is het niet zijn toegenomen vermogen dat het meeste indruk maakt, maar wel zijn nieuwe koppelverdeling. Kort uitgelegd kan de S3 daarmee zijn buitenste achterwiel versnellen en het binnenste wiel vertragen in de bochten. Dat maakt hem een pak wendbaarder, en het vermindert ook de stuurhoek die je moet nemen bij het ingaan van de bocht. Het is een beetje alsof het model, in plaats van door zijn voorwielen geleid te worden, om zijn eigen as draait.

Het werkt alleszins verduiveld efficiënt en geeft je enkel maar meer zin om volgas door de bochten te gaan! En met zijn 245 kW (333 pk) en 420 Nm op de vier wielen gaat de S3 ook hard bij het uitkomen van de bocht. Maar net als vroeger wil dat niet zeggen dat de Duitse sportieveling daarmee speels is geworden. Hij kan maar een maximum van 50% van het vermogen naar zijn achterwielen sturen. Driften door de bochten zal daarmee niet lukken, maar er zijn andere manieren om je te amuseren achter het stuur van de S3.

Wanneer de bochten ophouden ten faveure van de monotonie van de snelweg of de bebouwde kom, blijft de S3 simpelweg een A3 die alles kan en overal op zijn gemak is. Zijn 15 mm lagere ophanging is natuurlijk iets steviger dan die van een gewone A3, maar oncomfortabel is hij daarmee niet. Zijn robotbak met dubbele koppeling schakelt zowel snel als zacht, en zijn goed geïsoleerde interieur draagt ook zijn steentje bij voor het dagelijkse comfort.

Prijs

De Audi S3 is overtuigender dan ooit, maar is natuurlijk nog steeds niet goedkoop. De prijzen voor de S3 Sportback beginnen namelijk bij 55.700 euro in België, terwijl de vierdeurs berline 1.100 euro extra kost. En zoals steeds bij Audi is er een lange optielijst, die het prijskaartje nog flink kan opdrijven. Enkele kliks in de online configurator zijn voldoende om duizenden euro’s aan het totaalbedrag toe te voegen.

Verdict

De facelift van de Audi S3 is meer geweest dan een simpele stijlupdate. De compacte sportieveling is niet enkel krachtiger geworden, maar ook wendbaarder en efficiënter dankzij zijn koppelverdeelsystemen, die hij rechtstreeks heeft overgenomen van de RS3. Daarmee is het model vandaag dynamischer, indrukwekkender en leuker dan ooit om mee te rijden, zonder de typische discretie van Audi’s S-modellen te verliezen. Een echte wolf in schaapskleren. Alleen jammer dat al deze kwaliteiten zich ook duur laten betalen…

Advertentie
Advertentie