Het rijbereik van auto’s gaat er zienderogen op vooruit, maar die modellen zijn nog niet voor iedereen weggelegd en de extreem grote afstanden in Australië vormen een probleem, vooral omdat er geen performant elektriciteitsnet is aan die afgelegen wegen door de outback. Weg met elektrische auto’s dan maar? Niet als het van Jon Edwards afhangt…
Off-grid
De gepensioneerde ingenieur ontwikkelde een 50 kW DC snellaadpaal die gevoed wordt door een generator op gebruikt frituurvet. Het eerste exemplaar is net geopend bij een wegrestaurant in Caiguna, halverwege een 750 km lange weg zonder laadpaal door de Nullabor Plains. Die uitgestrekte vlakte op de weg tussen Perth en Adelaide was tot nu nauwelijks een optie voor elektrische wagens, wegens geen laadinfrastructuur. Maar daar brengt het BiØfil laadstation verandering in. Het systeem kost zo’n 75.000 euro, is volledig ‘off-grid’ en kan binnen de 10 minuten geplaatst worden. Het frituurvet om de generator aan te drijven, komt gewoon van het wegrestaurant.
Het klinkt als een goed slecht idee, een dieselgenerator voor een elektrische auto, en ook voer voor EV-haters. Toch is het eerder duurzaam, want het frituurvet krijgt op die manier een tweede leven, en omdat het plantaardige olie is, is het ook een hernieuwbare energiebron. Voor 50 kW aan stroom, goed voor zo’n 250 km, is ongeveer 18 liter frituurolie nodig. Over de uitstoot van fijnstof en andere schadelijke stoffen wordt echter niets gezegd. En voor wie denkt dat ze in Australië beter stations op zonne-energie zetten: dat zou op deze afgelegen locaties qua kost onhaalbaar zijn, net als een mobiele megabatterij. Edwards wil via crowdfunding ook andere afgelegen wegen voorzien van zijn laadstations.