Net zoals een zeeleeuw zich onderscheidt van een gewone zeehond, onder meer door zijn iets grotere formaat en zijn voorste vinnen die hem buiten het water als een viervoeter laten voortbewegen, zo verschilt de BYD Sealion 7 van de Seal, vooral door zijn hogere bodemvrijheid en door zijn meer robuuste uitstraling vergeleken met de Seal U. Maar is hij net zo overtuigend als deze modellen, en dan in het bijzonder als de Seal, die een sterke eerste indruk wist te maken?
Design BYD Sealion
Indrukwekkende uitstraling
Met een lengte van 4,83 m, een breedte van 1,925 m en een hoogte van 1,62 m is de BYD Sealion 7 een forse SUV. Ter vergelijking, hij is even lang en zelfs breder dan een Hyundai Santa Fe, die tot 7 passagiers kan vervoeren! Net als de huidige Dolphin, Seal en Seal U maakt ook dit nieuwe model met zijn aflopende daklijn deel uit van de "Ocean" reeks van de Chinese constructeur. Het design is dan ook vergelijkbaar met die van de eerder genoemde modellen en doet sterk denken aan een SUV-coupéversie van de berline Seal. De twee modellen hebben dezelfde voorlichten en bijna identieke bumpers, met zelfs exact dezelfde lichtsignatuur aan de achterzijde.
Binnenin onderscheidt de BYD Sealion 7 zich wat van de andere modellen van het Chinese merk, vooral dankzij een nieuw dashboardontwerp, althans voor Europa. Het geheel oogt iets strakker en is opgebouwd uit materialen die grotendeels premium zijn: leer, zacht plastic, microvezel… Er bestaat geen twijfel over dat de Chinese autobouwers tegenwoordig een flinke expertise hebben opgebouwd op vlak van assemblage. Er is echter nog ruimte voor verbetering, vooral op technologisch vlak…
Beleving BYD Sealion
Groot van buiten, maar niet zo praktisch…
Net als bij de meeste andere BYD-modellen heeft de Sealion 7 vrijwel alle fysieke knoppen vervangen door grote schermen. Het digitale instrumentenpaneel meet bijvoorbeeld 10,25 inch. De informatie die hierop wordt geprojecteerd is duidelijk en eenvoudig te lezen, maar de indeling biedt helaas weinig aanpassingsmogelijkheden. Jammer, met zo’n groot scherm. Het centrale scherm is draaibaar en heeft een diameter van maar liefst 15,6 inch! Het scherm reageert snel en is van uitstekende kwaliteit, maar de interface is niet bijzonder intuïtief of ergonomisch. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau. In de topversie Excellence wordt het systeem zelfs aangevuld met een head-up display. De weinige fysieke knoppen bevinden zich op de middenconsole en bedienen voornamelijk de rijmodi, regeneratieve remkracht, het volume en de airco. Het is niet veel, maar het is sneller en eenvoudiger dan alles via het infotainmentsysteem te moeten regelen.
De BYD Sealion 7 heeft een lange wielbasis van 2,93 m. Dit zorgt voor een uitstekende zitruimte op de achterbank, misschien zelfs iets te veel. Drie volwassenen kunnen probleemloos plaatsnemen op de tweede zitrij en bijna net zo comfortabel zitten als voorin. Ze profiteren van een volledig vlakke vloer, verstelbare rugleuningen en er is zelfs ruimte om de voeten onder de voorstoelen te schuiven. De stoelen zijn echter vrij groot, en samen met de hoge raamlijn kunnen sommige inzittenden zich achterin misschien wat opgesloten voelen, ondanks het grote glazen dak. Een minpunt is dat al die ruimte achterin ten koste gaat van de bagageruimte, die ‘slechts’ van 520 tot 1.789 liter varieert. Dat is ruim, maar gezien de afmetingen van de BYD Sealion 7 zou je meer verwachten. Gelukkig is er ook een extra bagageruimte van 58 liter onder de motorkap aan de voorkant.