Sébastien Vanhouche

14 NOV 2024

Test: BYD Sealion 7, tussen twee wateren

De Chinese constructeur BYD heeft hoge verwachtingen geschapen met zijn sedan Seal, maar kan hij het succes herhalen met de nieuwe elektrische SUV Sealion 7?

"De BYD Sealion 7 stelt nergens echt teleur, maar blinkt ook nergens in uit, behalve misschien met zijn indrukwekkende uitstraling."

Net zoals een zeeleeuw zich onderscheidt van een gewone zeehond, onder meer door zijn iets grotere formaat en zijn voorste vinnen die hem buiten het water als een viervoeter laten voortbewegen, zo verschilt de BYD Sealion 7 van de Seal, vooral door zijn hogere bodemvrijheid en door zijn meer robuuste uitstraling vergeleken met de Seal U. Maar is hij net zo overtuigend als deze modellen, en dan in het bijzonder als de Seal, die een sterke eerste indruk wist te maken?

Advertentie
Advertentie

Design

Indrukwekkende uitstraling

Met een lengte van 4,83 m, een breedte van 1,925 m en een hoogte van 1,62 m is de BYD Sealion 7 een forse SUV. Ter vergelijking, hij is even lang en zelfs breder dan een Hyundai Santa Fe, die tot 7 passagiers kan vervoeren! Net als de huidige Dolphin, Seal en Seal U maakt ook dit nieuwe model met zijn aflopende daklijn deel uit van de "Ocean" reeks van de Chinese constructeur. Het design is dan ook vergelijkbaar met die van de eerder genoemde modellen en doet sterk denken aan een SUV-coupéversie van de berline Seal. De twee modellen hebben dezelfde voorlichten en bijna identieke bumpers, met zelfs exact dezelfde lichtsignatuur aan de achterzijde.

Binnenin onderscheidt de BYD Sealion 7 zich wat van de andere modellen van het Chinese merk, vooral dankzij een nieuw dashboardontwerp, althans voor Europa. Het geheel oogt iets strakker en is opgebouwd uit materialen die grotendeels premium zijn: leer, zacht plastic, microvezel… Er bestaat geen twijfel over dat de Chinese autobouwers tegenwoordig een flinke expertise hebben opgebouwd op vlak van assemblage. Er is echter nog ruimte voor verbetering, vooral op technologisch vlak…

Beleving

Groot van buiten, maar niet zo praktisch…

Net als bij de meeste andere BYD-modellen heeft de Sealion 7 vrijwel alle fysieke knoppen vervangen door grote schermen. Het digitale instrumentenpaneel meet bijvoorbeeld 10,25 inch. De informatie die hierop wordt geprojecteerd is duidelijk en eenvoudig te lezen, maar de indeling biedt helaas weinig aanpassingsmogelijkheden. Jammer, met zo’n groot scherm. Het centrale scherm is draaibaar en heeft een diameter van maar liefst 15,6 inch! Het scherm reageert snel en is van uitstekende kwaliteit, maar de interface is niet bijzonder intuïtief of ergonomisch. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay standaard vanaf het eerste uitrustingsniveau. In de topversie Excellence wordt het systeem zelfs aangevuld met een head-up display. De weinige fysieke knoppen bevinden zich op de middenconsole en bedienen voornamelijk de rijmodi, regeneratieve remkracht, het volume en de airco. Het is niet veel, maar het is sneller en eenvoudiger dan alles via het infotainmentsysteem te moeten regelen.

De BYD Sealion 7 heeft een lange wielbasis van 2,93 m. Dit zorgt voor een uitstekende zitruimte op de achterbank, misschien zelfs iets te veel. Drie volwassenen kunnen probleemloos plaatsnemen op de tweede zitrij en bijna net zo comfortabel zitten als voorin. Ze profiteren van een volledig vlakke vloer, verstelbare rugleuningen en er is zelfs ruimte om de voeten onder de voorstoelen te schuiven. De stoelen zijn echter vrij groot, en samen met de hoge raamlijn kunnen sommige inzittenden zich achterin misschien wat opgesloten voelen, ondanks het grote glazen dak. Een minpunt is dat al die ruimte achterin ten koste gaat van de bagageruimte, die ‘slechts’ van 520 tot 1.789 liter varieert. Dat is ruim, maar gezien de afmetingen van de BYD Sealion 7 zou je meer verwachten. Gelukkig is er ook een extra bagageruimte van 58 liter onder de motorkap aan de voorkant.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Krachtig, maar niet bijzonder zuinig

De BYD Sealion 7 is verkrijgbaar met 2 motoren en 2 batterijopties, wat resulteert in 3 verschillende versies. De instapversie heeft één motor die de achterwielen aandrijft, met een vermogen van 230 kW (313 pk) en een koppel van 380 Nm. Hiermee accelereert de SUV in een knappe 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Deze versie is voorzien van een 82,5 kWh grote batterij die een actieradius van maximaal 482 km mogelijk maakt. Dezelfde batterij kan in de middenversie ook twee motoren aandrijven, wat zorgt voor vierwielaandrijving en een totaal vermogen van 390 kW (530 pk) en 690 Nm! Hiermee haalt de Sealion 7 de 100 km/u in slechts 4,5 seconden. In deze configuratie daalt de WLTP-actieradius echter naar maximaal 456 km. De twee motoren kunnen ook worden aangedreven door een grotere batterij van 91,3 kWh, waarmee de prestaties hetzelfde blijven, maar de autonomie wel stijgt tot maximaal 502 km. De topsnelheid voor alle BYD Sealion 7-versies is begrensd op 215 km/u.

Wanneer de batterij bijna leeg is, kunnen de varianten met 82,5 kWh in 32 minuten van 10 naar 80% opladen dankzij een maximaal laadvermogen van 150 kW. Deze capaciteit loopt op tot 230 kW voor de 91,3 kWh-versie, waarmee opladen van 10 naar 80% in slechts 24 minuten mogelijk is. Bij wisselstroom blijven alle versies echter steken bij een maximum van 11 kW.

Wat enigszins teleurstelt, zijn de hoge WLTP-verbruikswaarden voor de Sealion 7, die variëren van 19,9 tot 21,9 kWh/100 km, afhankelijk van de motorisatie. Tijdens onze test met de vierwielaangedreven variant en grote batterij bleek het verbruik ook hoog te liggen in de praktijk. Hoewel de omstandigheden niet ideaal waren en we niet altijd zuinig reden, verbruikten we na een rit van ongeveer 175 km meer dan de helft van de batterij… Daardoor lijkt de officiële actieradius van 500 km lastig haalbaar - zelfs 400 km wordt al een uitdaging.

Niet echt comfortabel, en ook niet heel sportief

In tegenstelling tot de Seal, die ons zowel qua comfort als dynamiek wist te imponeren, biedt de Sealion 7 een rijgedrag dat noch echt comfortabel, noch bijzonder sportief is. Qua comfort stuitert de ophanging lichtjes bij oneffenheden in het wegdek. En hoewel de vering aanvankelijk soepel lijkt, voelt hij verrassend stug aan bij drempels en putten. Gelukkig is de demping niet al te hard, en het interieur is uitstekend geïsoleerd. Deze BYD Sealion 7 voelt zich dan ook meer thuis op de snelweg dan in de stad of op bochtige landwegen.

Qua dynamiek valt niet te ontkennen dat de BYD Sealion 7 snel accelereert. Hij is stabiel en neutraal, en zijn gewicht, dat afhankelijk van de versie varieert van 2.225 tot 2.435 kg, wordt goed gecamoufleerd. Helaas zijn dit ook zo'n beetje de enige dynamische kwaliteiten. Hoewel de ophanging in bepaalde situaties stug is, kan ze niet voorkomen dat de Sealion 7 bij hogere snelheden wat gaat “zweven” en in bochten overhelt. Bij een sportief rijgedrag in bochten blijkt de auto ook verrassend onderstuurd. De besturing is niet heel precies en biedt weinig vertrouwen, wat versterkt wordt door de hoge, rechte zitpositie. Het is dus geen auto om sportief mee door de bergen te rijden. Beter geniet je van het landschap, maar wel met een oog op de weg om op tijd te remmen, want zelfs op de hoogste stand is de regeneratieve remkracht onvoldoende om uitsluitend met het gaspedaal te rijden. Er is ook geen éénpedaalmodus, dus je moet altijd op de rem trappen om volledig te stoppen.

Prijs

De BYD Sealion 7 is beschikbaar in drie uitrustingsniveaus, elk gekoppeld aan een andere motorversie. De instapvariant Comfort met achterwielaandrijving heeft een prijs van 48.990 euro. De Design-uitvoering, vanaf 51.990 euro, is alleen beschikbaar met vierwielaandrijving en de "kleine" batterij. De Excellence AWD, met vierwielaandrijving en de batterij van 91,3 kWh, begint bij 56.490 euro. Zoals altijd bij BYD, is zelfs het instapmodel rijk uitgerust. Naast technische verschillen heeft de Design-versie rode remklauwen, terwijl de Excellence nappaleer en een head-up display toevoegt. Verder zijn er geen opties behalve metallic lak, die 1.000 euro extra kost. Een warmtepomp is standaard, evenals de garantie van 6 jaar of 150.000 km.

Verdict

Helaas weet BYD ons met de Sealion 7 niet zo positief te verrassen als met de Seal sedan. De elektrische SUV is gebouwd met kwalitatieve onderdelen, maar deze lijken niet optimaal op elkaar afgestemd. Het resultaat is een uitgerekte en verhoogde Seal, die echter niet voldoende is aangepast om zijn grotere afmetingen echt te ondersteunen. De BYD Sealion 7 stelt nergens zwaar teleur, maar weet ook nergens in uit te blinken, behalve misschien met zijn indrukwekkende look.

Advertentie
Advertentie