Cadillac probeert al lang opnieuw door te breken in Europa, maar misschien heeft het Amerikaanse merk zijn beste kans tot nu toe in het elektrische tijdperk. Dit is namelijk de Optiq, een middelgrote luxe-SUV met een uitgesproken design, die vanaf 2025 de strijd aangaat met de Europese premiummerken.
De Cadillac Optiq komt onder de Lyriq te staan in het gamma van het Amerikaanse merk, met een lengte van 4,83 meter, een breedte van 2,13 meter (met de spiegels meegeteld) en een hoogte van 1,65 meter, op een wielbasis van 2,95 meter. Dat maakt ruimte vrij aan boord voor 5 passagiers en een grote koffer van 736 tot 1.614 liter met de achterbank neergeklapt.
Luxe met een ecotoets
Passagiers die bovendien verwend worden met heel wat luxe. Denk maar aan een standaard meegeleverd AKG-audiosysteem met 19 luidsprekers en Dolby Atmos, een groot panoramadak, sfeerverlichting met 126 kleuren, een uitgebreid semi-autonoom rijsysteem en een groot 33-inch display op het dashboard, dat de tellers en het infotainment uitstrekt over een haarscherpe 9K-resolutie in de breedte. Er is heel wat leer te vinden aan boord, maar Cadillac heeft ook gedacht aan een ecovriendelijke toets met gerecycleerd textiel op de middenconsole en houtfineer dat deels met gerecycleerd krantenpapier is gemaakt.
Meer dan 500 km WLTP-autonomie
De Optiq staat op het Ultium-platform van Cadillac en krijgt standaard een tweemotorige elektrische aandrijflijn met ongeveer 300 pk, 481 Nm en vierwielaandrijving. Een batterij van 85 kWh zorgt voor een autonomie van 483 km volgens de Amerikaanse EPA-meetmethode, in WLTP-cijfers zou dat meer dan 500 km moeten bedragen. Opladen kan tot aan een snelheid van 150 kW, waarmee je tot 126 km zou moeten kunnen recupereren in 10 minuten tijd – geen baanbrekende snelheden, als je weet dat de Audi Q6 e-tron tot 260 km haalt in dezelfde tijd.
En laat dat net een van de voornaamste concurrenten worden van de Cadillac Optiq, die vanaf de herfst van 2024 in productie gaat en een Amerikaanse vanafprijs krijgt van 54.000 dollar (49.800 euro). Tel daarbij de transportkosten, invoerrechten en btw op, en je zit waarschijnlijk aan een gelijkaardige prijs als de 69.300 euro die Audi vraagt voor de Q6 e-tron performance. Cadillac biedt wel een uitgebreidere standaarduitrusting en vierwielaandrijving, maar of dat genoeg is om Europese klanten te overtuigen?