Het Takata-airbagschandaal begon al meer dan tien jaar geleden en treft meer dan twintig automerken en honderden verschillende modellen. De constructeurs hebben sindsdien meerdere terugroepacties georganiseerd, maar het probleem is nog steeds niet volledig opgelost. En nu wordt er zelfs een "stop drive" opgelegd aan bepaalde modellen.
Wat is het probleem?
Takata was een Japanse toeleverancier die miljoenen airbags leverde aan autofabrikanten. Deze airbags bleken echter levensgevaarlijk, omdat verschillende bestuurders om het leven kwamen en anderen zwaar verminkt raakten na het plotseling afgaan van hun airbag, waarbij metalen fragmenten werden rondgeslingerd.
Hoe komt dit? Bepaalde chemische componenten in de airbags kunnen na verloop van tijd instabiel worden, vooral onder warme en vochtige omstandigheden. Dit kan ertoe leiden dat de airbag op een gevaarlijke manier explodeert. Ondertussen is Takata failliet gegaan, maar er rijden nog steeds veel wagens met deze gevaarlijke airbags rond.
Een lang proces
Het probleem is al meer dan tien jaar bekend en verschillende automerken hebben terugroepacties opgezet om de defecte airbags te vervangen. In eerste instantie werden deze campagnes gericht op regio’s met een warm en vochtig klimaat. Later volgde ook Europa, waarbij Zuid-Europa prioriteit kreeg vanwege de hogere temperaturen en luchtvochtigheid.


Onmiddellijke stillegging in Frankrijk
In januari van dit jaar werd in heel Frankrijk een nieuwe terugroepactie gelanceerd voor meer dan 400.000 Citroëns. Tot dan toe mochten eigenaars hun auto blijven gebruiken, behalve in het zuiden van het land, waar al een "stop drive" van kracht was.
Deze week veranderde de situatie opnieuw: een analyse uitgevoerd in het westen van Frankrijk toonde aan dat het risico ook in een minder warm klimaat aanzienlijk is. Daarom heeft Citroën nu besloten om uit voorzorg ongeveer 230.000 wagens in het noorden van Frankrijk onmiddellijk stil te leggen, net zoals eerder al in het zuiden gebeurde.
Geen "stop drive" in België
In België zijn er geen incidenten gemeld, maar de Stellantis-groep heeft wel een terugroepactie opgestart voor ongeveer 30.000 wagen in ons land. Het gaat om Citroëns C3 en DS3 die tussen 2008 en 2013 werden verkocht.
Deze terugroepactie start in maart en zou voor de zomer afgerond moeten zijn. Bestuurders van de betrokken wagen worden per brief op de hoogte gebracht, maar ze kunnen ook zelf controleren of hun auto getroffen is door hun chassisnummer in te voeren op de website van Citroën. Op dit moment heeft het expertcomité van Citroën geen reden gezien om in België een "stop drive" in te voeren.