Cupra was ooit de sportafdeling van Seat, maar is sinds enkele jaren een merk op zich geworden. Een merk met duidelijke groeiambities, vooral op basis van zijn gamma elektrische modellen. De Born kwam als eerste in 2021. Daar komt nu de SUV Tavascan bij. En Cupra lanceert eind 2025 nog een elektrische stadswagen, de Raval. Al deze modellen moeten dynamischer worden dan hun technische evenknieën van Skoda en Volkswagen. En met deze Born VZ belooft Cupra een heus sportief karakter. We zullen zien...
Design Cupra undefined
Tuning, maar niet té
De Born is technisch gelijk aan de Volkswagen ID.3, maar onderscheidt zich met een meer opvallend design, te zien aan zijn bodykit (zijnschorten, diffusor achteraan). Deze nieuwe sportversie brengt het tuningniveau niet veel hoger, maar krijgt wel een VZ-badge op de koffer (voor 'veloz', of snelheid in het Spaans) en 20-inch velgen met een specifiek design, geschoeid met 215 mm brede banden vooraan en 235 mm achteraan. De Born VZ kan ook worden bedekt met een exclusieve nieuwe lakkleur: de speciale tint Dark Forest.
Beleving Cupra undefined
(Nog) iets groter scherm
Net als in de andere Borns is het instrumentenpaneel achter het stuur van deze VZ erg klein en toont het weinig informatie. De VZ heeft echter recht op een groter centraal aanraakscherm dan zijn stalgenoten (12,9 inch tegenover 12 inch voor de andere Borns, die binnenkort ook het nieuwe scherm zouden moeten krijgen). Onder het scherm is de aanraakgevoelige strook nu verlicht om in het duister gemakkelijker het volume en de temperatuur aan boord te kunnen instellen. Optioneel is er een nieuw hoogwaardig geluidssysteem van Sennheiser met 10 luidsprekers. Liefhebbers van technologie zullen ook de nieuwe Remote Park Assist waarderen, waarmee je de Born VZ vanop afstand kan manoeuvreren via je smartphone.
Nog steeds ruim en praktisch
Achteraan het interieur verandert er niets: de VZ is even ruim als zijn broers en biedt plaats aan maximaal 5 personen. De achterbank is zacht, inclusief de (ietwat smalle) centrale zitplaats. De koffer is groot genoeg (385 liter), maar er zit een dikke rand tussen de vloer en de laaddrempel.
Vooraan onderscheidt de VZ zich wel van de andere Borns met standaard meegeleverde 'CUP Bucket'-kuipstoelen die enorm veel steun bieden en samen met Sabelt zijn ontwikkeld. Je zit er ook iets lager mee achter het stuur en als je er eenmaal in zit, wil je er niet meer uit...