De eerste generatie van de Cupra Formentor werd in 2020 geïntroduceerd en heeft recent een mid-life update ondergaan. Een facelift die de sterke punten verder heeft versterkt, maar helaas ook enkele zwakke punten extra in de verf zet...
Sterktes:
1. Zijn uiterlijk
Sinds zijn recente facelift zijn de lijnen van de Cupra Formentor nog dynamischer en agressiever geworden. Er bestaat geen twijfel over: de designers van het merk hebben uitstekend werk geleverd en de Spaanse SUV nog begeerlijker gemaakt dan voorheen! Het model heeft nu alles mee. Naast zijn roofdierachtige uitstraling benadrukken de nieuwe driehoekige lichtsignatuur, het verlichte Cupra-logo achteraan en enkele bronzen accenten zijn lidmaatschap van de Cupra-familie op een zeer stijlvolle manier. Dat was al eerder zo, maar vandaag nog meer: de Cupra Formentor blijft een opvallende verschijning op de weg.
2. Compact, maar ruim
Met afmetingen van 4,451 m lang, 1,839 m breed en 1,52 m hoog kan de Cupra Formentor zeker een compacte SUV genoemd worden. In de praktijk betekent dit dat zijn formaat hem nergens in de weg zit. Hij beweegt zich net zo makkelijk door stadsverkeer als op de snelweg. Dankzij de wielbasis van 2,679 m biedt hij bovendien voldoende ruimte voor vier middelgrote volwassenen. De koffer is eveneens vrij ruim, met een laadvolume van 450 liter met de achterbank op zijn plaats. Opgelet, dit volume wordt met 30 liter verminderd bij de vierwielaangedreven versies en zelfs met 105 liter bij de plug-inhybride varianten.
3. Zijn rijgedrag
De Cupra Formentor voelt zich niet alleen overal thuis dankzij zijn afmetingen, maar ook door zijn verfijnde rijgedrag. De SUV biedt een goede geluidsisolatie en een vering die stevig is, maar zeker niet oncomfortabel. De DSG-versnellingsbak is soepel, responsief en aangenaam, zowel bij rustig rijden als bij hogere snelheden. De natuurlijke en precieze stuurinrichting, samen met het evenwichtige en neutrale chassis, dragen bij aan een aangename rijervaring. De achteras kan zelfs een beetje speels worden bij het loslaten van het gaspedaal. De enige smet is dat de vooras soms moeite heeft met tractie wanneer deze zwaar belast wordt. De Cupra Formentor rijdt dus (zeer) goed, maar zijn prestaties komen niet helemaal overeen met zijn stoere uiterlijk.
Zwakke punten:
1. Zijn… uiterlijk
Het uiterlijk van de Cupra Formentor mag dan zijn grootste troef zijn, het is ook meteen zijn grootste zwakte. Net zoals zijn rijgedrag, trouwens. Het probleem zit in het feit dat deze twee aspecten niet echt bij elkaar passen. De Spaanse SUV heeft een extreem agressieve en dynamische uitstraling, zeker sinds zijn mid-life facelift, maar zijn rijgedrag is eerder gemiddeld, hoewel aangenaam en efficiënt. De Formentor wekt meer emoties en verlangen op als hij stilstaat dan wanneer hij rijdt. Jammer…
2. Zijn prijs
Helaas is de Cupra Formentor met een instapprijs van 40.440 euro geen koopje… Voor dat bedrag krijg je de 1.5 TSI-motor met 110 kW (150 pk) die enkel de voorwielen aandrijft via een manuele versnellingsbak. Zijn nieuwe uiterlijk heeft dus een stevig prijskaartje. Maar dat is niet het enige nadeel. Voor hetzelfde geld kan je tegenwoordig een elektrische wagen kopen die goedkoper is in gebruik, comfortabeler, stiller, ruimer en sneller is. Soms zelfs dynamischer en met een vergelijkbaar rijbereik! Denk bijvoorbeeld aan de compactere maar even ruime Kia EV3 of de Skoda Elroq, die zelfs met achterwielaandrijving beschikbaar is!
3. Zijn aircobediening
Zoals bij veel modellen van de Volkswagen-groep worden zowel de airconditioning als het volume bediend via touch-sliders. Hoewel deze sliders nu verlicht zijn, blijven ze in de praktijk lastig te gebruiken. Bovendien zijn ze beperkt in hun nut. Voor meer geavanceerde instellingen moet je verplicht gebruikmaken van het centrale scherm. Dit scherm, met een royale diameter van 12,9 inch, heeft een infotainmentsysteem dat nog steeds enige gewenning en precisie vereist. Sommige knoppen zijn namelijk vrij klein. Gelukkig redt de Cupra Formentor het met de vele fysieke knoppen op het uitstekende stuurwiel!