De Cupra Formentor werd gelanceerd in 2020 en is niets minder dan het eerste unieke model van het jonge Spaanse merk. Het is dus een belangrijke auto in de geschiedenis van Cupra, dat zelf nog maar sinds 2018 als apart merk bestaat! De Formentor heeft onlangs een facelift gekregen om competitief te blijven. Een ingrijpende facelift, vooral op vlak van design…
Design
De look van een roofdier!
De Cupra Formentor is 1 mm gegroeid en meet nu 4,451 m lang, 1,839 m breed en 1,52 m hoog. Hij geniet echter van een vrijwel volledig nieuwe neus die hem agressiever doet ogen, als een haai die klaarstaat om zijn prooi te grijpen. Naast een nieuwe bumper zien we ook de nieuwe lichtsignatuur van het merk op de Formentor facelift, met de drie lichtgevende driehoeken. Een signatuur die ook achteraan te vinden is, waar de Formentor zijn Cupra-afkomst nu nog duidelijker doet oplichten. Bij zijn lancering was de Spaanse SUV al een van de meest dynamische modellen van de Volkswagen-groep, en dat is vandaag nog meer het geval. Als kers op de taart wordt het design bijgestaan door enkele bronskleurige accenten, eveneens typisch voor het merk.
Het brons is ook in het interieur van de Cupra Formentor terug te vinden, waar de facelift echter een veel minder grote impact heeft gehad. Modeljaar 2025 van de Formentor krijgt namelijk exact dezelfde boordplank aangemeten. De assemblagekwaliteit is nog steeds voorbeeldig, net als de gebruikte materialen. Aan de bovenkant van het interieur voelen de meeste plastics lekker zacht aan, maar dat is niet altijd het geval in het lagere deel. Iets dat vooral opvalt ter hoogte van het handschoenkastje. Jammer. De (optionele) zetels van ons testexemplaar konden we wel erg waarderen, met veel steun en tegelijkertijd een hoog comfortniveau. Deze zetels kan je zelfs nog upgraden naar echte kuipstoelen in de Extreme-versie van sommige motorisaties! Maar de grootste vernieuwingen aan boord zijn op technologisch vlak te vinden.
Beleving
Beter, maar nog niet perfect
De Cupra Formentor geniet voortaan standaard van een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch en een groot centraal aanraakscherm van 12,9 inch, met verlichte aanraakgevoelige schuivers eronder. Het bestuurdersdisplay staat sterk qua personalisatiemogelijkheden, terwijl het infotainmentscherm er goed uitziet en snel reageert. Het is duidelijk dat Cupra werk heeft gestoken in het gebruiksvriendelijker maken van het infotainmentsysteem, maar er is helaas nog wat ruimte voor verbetering. Het systeem zit logischer in elkaar en is gemakkelijker te gebruiken, maar er is nog steeds een leercurve en wat precisie nodig in de bediening van het aanraakscherm. Sommige knoppen zijn nog steeds erg klein om te vinden met je vingers tijdens het rijden. De airco is bovendien nog steeds enkel via het centrale display te bedienen… Gelukkig zijn Apple CarPlay en Android Auto van de partij, en is het uitstekende stuur van de Cupra Formentor nog steeds bezaaid met heel wat fysieke knoppen!
Qua binnenruimte rust de Spaanse SUV op een wielbasis van 2,679 m, wat voldoende ruimte schept aan boord voor 4 volwassenen. Het centrale zitje van de achterbank blijft een noodoplossing, maar zal zeker van pas komen. De koffer is op zijn beurt ook meer dan redelijk, met een laadvolume van 450 liter met de achterbank overeind. Je moet echter 30 liter opgeven als je een Formentor met vierwielaandrijving kiest, of zelfs 105 liter in de Formentor e-Hybrid (plug-inhybride)!