De onlangs gefacelifte Cupra Formentor kreeg een nog agressiever en dynamischer uiterlijk aangemeten. Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden over de motorisaties, die nog minder passen bij zijn sportieve uitstraling.
Sinds de facelift biedt Cupra voor zijn Formentor in België de keuze uit twee benzinemotoren en twee plug-in hybrides. Wij testten de instapversie met een 1.5 TSI viercilinder, die 110 kW (150 pk) en 250 Nm koppel levert aan de voorwielen. Deze motor is verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatisch schakelende 7-traps DSG, gekoppeld aan een mild-hybridesysteem. Ons testmodel was voorzien van die laatste configuratie. Hiermee accelereert de Cupra Formentor van 0 naar 100 km/u in 9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 205 km/u. Geen snelheidsduivel dus, maar ook niet bijzonder zuinig…
Een redelijk verbruik, maar toch aan de hoge kant
Ondanks het mild-hybridesysteem, de uitstekende DSG-versnellingsbak en een gewicht van minder dan 1,5 ton, bleek onze Cupra Formentor behoorlijk dorstig. Over een gevarieerde route van iets meer dan 300 km noteerden we een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km, met een minimum van 5,8 l/100 km op de snelweg bij constante snelheid. Geen alarmerende cijfers, maar wel hoger dan de door Cupra opgegeven WLTP-waarden en iets hoger dan wat concurrenten met een vergelijkbare aandrijving kunnen voorleggen. Jammer.
Beperkt rijbereik, behalve in één geval
Een ander probleem van deze Spaanse SUV is zijn relatief kleine tank van 50 liter. Met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km komt het rijbereik uit op amper 667 km. Dat is nauwelijks meer dan een Volkswagen ID.3 met een batterijpakket met een capaciteit van 77 of 79 kWh… Een elektrische auto die stiller, sneller en dynamischer is, en bovendien bijna even duur is als de Cupra Formentor, maar in het dagelijks gebruik veel voordeliger. De Cupra Formentor heeft wel een voordeel op de snelweg, waar hij verder komt, maar dat is nagenoeg het enige voordeel.
Een elektrische Cupra Formentor GTX?
Stel je voor dat het Spaanse merk zijn Formentor zou bouwen op het MEB-platform van de VW-groep! Net als de ID.3 GTX zou hij dan kunnen uitpakken met een vermogen tot 240 kW (326 pk) en een koppel van 545 Nm, uitsluitend op de achterwielen. Dat soort waarden zou veel beter bij zijn looks passen! Bovendien zou hij een rijbereik tot 600 km kunnen claimen. Ons doet dat idee in elk geval meer watertanden dan deze versie. Misschien met uitzondering van de VZ-variant, die nu al leverbaar is met 245 kW (333 pk). En een elektrisch alternatief is eigenlijk al te vinden in de vorm van de Cupra Born VZ…