De Dacia-familie breidt uit: voor wie de Duster te klein vond, heeft de Roemeense constructeur deze Bigster gemaakt. Die zet in op een gigantische koffer om jonge gezinnen op zoek naar meer ruimte te verleiden. En dat voor een vriendenprijs, zoals je mag verwachten van een Dacia…
Design
Dikkere Duster
Op het eerste gezicht zou je de Bigster kunnen verwarren met de Duster. Beide modellen delen duidelijk een familiegezicht, met hun blokvormige koetswerk en de verborgen deurgrepen achteraan. We merken ook de meegespoten voor- en achterschermen op, terwijl de zijdelingse koetswerkbeschermers zijn gemaakt uit ongespoten gerecycleerd plastic. De Bigster is niet breder dan de Duster, maar in profiel ziet hij er wel een stuk imposanter uit. Dat is geen optische illusie: de nieuweling is 5 cm hoger (1,71 m) en 23 cm langer dan de Duster.
Met een totale lengte van 4,57 m heeft de Bigster een gelijkaardig formaat als de Citroën C5 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Opel Grandland, Renault Arkana, Toyota RAV4 of de Volkswagen Tiguan. Concurrenten die allemaal een stuk duurder zijn…
Grote velgen en zwart dak
Afhankelijk van de uitvoering wordt deze grote Dacia geschoeid met 17-, 18- of zelfs 19-inch velgen (een primeur voor het merk). Ongeacht de grootte krijg je altijd lichtmetalen velgen. De Bigster heeft ook exclusief recht op een nieuwe koetswerkkleur: Indigobblauw. Nog een esthetisch detail: de Bigster is de eerste Dacia die je kan krijgen met een contrasterend (zwart) dak.
Beleving
Nieuwe uitrusting
In het interieur vinden we het dashboard van de Duster terug. Met andere woorden: een sombere indeling met vooral veel plastic. Het oogt niet erg chic, maar het is wel logisch: om de prijs laag te houden, moet Dacia het doen met goedkope materialen. Als topmodel binnen het Dacia-gamma krijgt de Bigster wel (afhankelijk van de uitvoering) nieuwe uitrustingsmogelijkheden voor het merk. Dan hebben we het over airco in twee zones, ventilatieroosters achterin, een elektrische kofferklep, een panoramadak (dat ook opengaat!), adaptive cruise control en zelfs een elektrisch instelbare bestuurderszetel. Of toch semi-elektrisch, want hoewel de hoogte en rugleuning automatisch bewegen, moet je de zetel zelf wel nog manueel verschuiven. Dat bespaart weer enkele centen. Deze uitrusting komt bovenop wat je al in de Duster kon krijgen, zoals een elektronische handrem, een verwarmbaar stuur of een verwarmbare voorruit, naast het sleutelloos instappen en starten.
Net als in de Duster zijn er in de Bigster ook enkele slimme snufjes te vinden, zoals de ‘YouClip’-bevestigingspunten (in het midden van het dashboard en bij de passagier, bij de achterbank en in de koffer) waarop je een smartphonehouder, bekerhouder of andere accessoires op kan monteren. Het is handig, maar de bevestigingspunten voelen fragiel aan en zouden dus broos kunnen worden met de jaren. Wees dus voorzichtig…
Veel ruimte, maar geen 7 zitplaatsen
De zetels zijn zacht genoeg en kunnen ofwel met stof (Essential, Expression en Journey) of met PET-similileer worden bekleed (Extreme). Dat is gemakkelijker afwasbaar, maar kan plakken als het warm wordt. De zitruimte vooraan is zeer correct, maar ook niet beter dan in de Duster. Nieuw is dat de topversies van de Bigster (alleen de Full Hybrid) uitgerust kunnen worden met een centrale opbergconsole met schuifklep en een koelvak onder de armsteun.
Achterin is de Bigster ruimer dan de Duster dankzij zijn langere wielbasis (+ 4,5 cm), wat voor meer beenruimte zorgt. Zelfs de grootste pubers zullen er met gemak hun knieën in kwijt kunnen. De Bigster is ook hoger dan de Duster en biedt dus meer hoofdruimte. In de breedte is de ruimte echter identiek: niet uitzonderlijk, maar wel voldoende. De middelste zitplaats is nog steeds smaller dan de zijdelingse, maar de rugleuning is hier wel zacht genoeg omdat er geen neerklapbare armsteun in de achterbank zit. Kortom, de Bigster is comfortabel genoeg voor 5 personen.
Maar in het tijdperk van de samengestelde gezinnen verbaast het ons dat de grootste SUV van Dacia geen 7 zitplaatsen biedt. De constructeur zegt ons dat er wel over is nagedacht, maar dat men uiteindelijk het idee heeft laten varen omdat het een serieuze impact zou hebben op de prijs, en dat 7-zitters slechts 10% van de markt uitmaken in het C-SUV-segment. Het merk wil waarschijnlijk ook de verkoop van de Jogger niet kannibaliseren, een monovolume met 7 zitplaatsen tegen een nog scherpere prijs dan de Bigster.
‘Big’ koffer!
Het topmodel van Dacia krijgt nog steeds geen verschuifbare achterbank, maar de Bigster is wel meer moduleerbaar dan de Duster dankzij zijn in 3 delen neerklapbare achterbank (40/20/40), standaard vanaf het tweede uitrustingsniveau (Expression). De achterzijde van de middelste zitplaats doet dienst als armsteun en bevat ook twee bekerhouders en twee smartphonehouders. Slim gezien.
Het laadvolume in de koffer hangt af van de versie, maar is in alle gevallen royaal, met 612 liter in de Full Hybrid tot 702 liter in de 1.2 Mild Hybrid met de achterbank op zijn plaats. Dat is ongeveer 100 tot 150 liter meer dan in de Duster. Met de achterbank neergeklapt stijgt het volume tot 1.912 liter voor de hybride en 2.002 liter voor de mildhybride. Als je kiest voor het optionele noodreservewiel, krijg je echter iets minder volume. Ook het optionele open dak slokt enkele liters op als je de volledige hoogte wil benutten.
In ieder geval zit de koffer van de Bigster boven het gemiddelde van het segment, en hij is bovendien erg praktisch om te vullen dankzij de vlakke vorm. De rugleuningen van de achterbank kunnen worden neergeklapt vanuit de koffer via twee hendels, wat een vlakke laadvloer oplevert. Zoals hierboven al vermeld, is de Bigster de eerste Dacia met een elektrische achterklep (met wel maar één motor tegenover de gebruikelijke twee om kosten te besparen).
Als laatste nog een handigheid: je kan een rubberen vloermat voor de koffer krijgen. Die is gemakkelijk schoon te maken en kan ook worden opgerold om hem compact op te bergen. Hij wordt standaard aangeboden op de Extreme en is beschikbaar als accessoire op de andere versies.
Simpele, maar efficiënte multimedia
De digitale ervaring aan boord is vrij simpel, maar wel efficiënt in gebruik. Alle Bigsters hebben standaard een digitaal instrumentenpaneel: 7 inch op de Essential en Expression, of 10 inch op de Extreme en Journey. Alle versies beschikken ook over een centraal aanraakscherm van 10,1 inch met een hoge resolutie. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard, ook draadloos. Een inductielader voor je smartphone behoort ook tot de mogelijkheden.
De ingebouwde GPS (met kaarten van Here) is een optie vanaf het tweede niveau (550 euro) of standaard op de twee topversies Extreme en Journey. Hij toont realtime verkeersinformatie en de kaarten worden 8 jaar lang gratis van updates voorzien. Je kan de navigatie ook op het scherm achter het stuur projecteren. Maar heel precies is de GPS niet, waardoor we de voorkeur geven aan Google Maps of Waze via een gekoppelde smartphone.