Samen met de introductie van de eerste grote schermen in auto’s, kwamen de eerste kritische opmerkingen over het veiligheidsaspect. In tegenstelling tot simpele fysieke knoppen, vragen schermen een heel andere manier van bedienen die meer aandacht vraagt van de bestuurders. Ondertussen is ook herhaaldelijk uit onderzoek gebleken dat het bedienen van een touchscreen tijdens het rijden veel gevaarlijker is dan het werken met fysieke knoppen. De blik dwaalt af van de weg en bestuurders zijn langer afgeleid, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Advertentie
Advertentie

Euro NCAP is een organisatie die bekend staat om zijn vijf-sterren ratingsysteem waarmee het de veiligheid van voertuigen beoordeelt. Zij willen nu paal en perk stellen aan de trend die fysieke knoppen laat verdwijnen in het voordeel van touchscreens. Matthew Avery, directeur strategische ontwikkeling bij Euro NCAP, stelt dat “het overmatige gebruik van touchscreens een probleem is dat de hele industrie aangaat”. Het aanpakken ervan is dus een essentiële stap om rijden veiliger te maken.

Vijf cruciale functies vereisen fysieke bediening

Voor vijf kritische functies willen ze dat de constructeurs gemakkelijk bereikbare fysieke knoppen voorzien: richtingaanwijzers, alarmlichten, claxon, ruitenwissers en het noodoproepsysteem (eCall). Om die eis kracht bij te zetten, neemt het deze bedieningselementen vanaf 2026 ook op in de beoordeling van het onderdeel “Driver Engagement” dat deel uitmaakt van het Euro NCAP testprotocol.

De definitieve versie van de protocol-update voor 2026 is nog in volle voorbereiding. Wat nu al zeker is, is dat 5 punten van de 100 voorbehouden zijn voor de de aanwezigheid van deze “intuïtieve, gebruiksvriendelijke bedieningselementen”. Concreet betekent dit dat modellen die hier niet op voorzien zijn, onmogelijk nog een maximumscore kunnen behalen op de Euro NCAP test.

Moderne, minimalistisch interieur van een Tesla met centraal scherm en uniek stuurwiel.
Advertentie
Advertentie

Autoconstructeurs volgen uit eigenbelang

Hoewel de voorschriften van Euro NCAP op geen enkele manier wettelijk of juridisch afdwingbaar zijn, zullen autobouwers toch geneigd zijn zich hiernaar te schikken. De vijf sterren van NCAP worden namelijk beschouwd als een belangrijke waardemeter voor de veiligheid van voertuigen, en dit in gans Europa. Zoals ook nu het geval is, zullen fabrikanten in de toekomst er alles aan doen om niet slechter te scoren dan hun concurrenten.

Los van de strengere toekomstige testnormen bij NCAP, begint het bij enkele automerken ondertussen te dagen dat de meeste klanten niet opgezet zijn met allesomvattende touchscreens. Volkswagen moest zware kritiek slikken van zijn klanten omdat de bediening van bepaalde functies via het scherm en de aanraaktoetsen op het stuur te wensen overliet.

Andreas Mindt, designbaas bij Volkswagen, sloeg pas nog mea culpa bij de collega’s van Autocar met de duidelijke woorden: “We zullen deze fout nooit meer maken (...) Geen giswerk meer. Er is feedback, het is echt en mensen vinden dit geweldig. Eerlijk, het is een auto. Het is geen telefoon: het is een auto.” Vanaf de ID 2all mogen we deze verbeteringen in alle Volkswagens verwachten.

Infotainmentscherm auto met GPS-navigatie en multimediasysteem.
Modern interieur van een Volkswagen met stuur en digitaal touchscreen in het dashboard.

Ook Tesla kreeg onlangs nog de wind van voren toen het de richtingaanwijzers verplaatste naar drukknoppen op het stuurwiel. Na drie rondjes op dezelfde rotonde slaagden ook wij er nog steeds niet in de juiste richting aan te geven…

Advertentie
Advertentie
Tesla-stuurwiel met geïntegreerde bedieningselementen, moderne digitale weergave op achtergrond.
Tesla-auto interieur met groot centraal scherm en bestuurder met rood trui aan het rijden.

Er is dus hoop voor wie met heimwee terugdenkt aan de tijd toen het dashboard nog niet gedomineerd werd door grote displays. Vroeger was niet alles beter, maar ondertussen is de slinger wat te ver doorgeslagen naar de kant van de grote schermen en dit mogelijk ten koste van mensenlevens. Wij kijken alvast uit naar een herstel van evenwicht tussen esthetiek, ergonomie en veiligheid.

Advertentie
Advertentie
Moderne automobielinterieur met blauwe LED-verlichting en digitaal touchscreen.