Advertentie
Advertentie
1. Leclerc wint eindelijk in Monaco! 

Het was al van 1931 geleden dat er nog een Monegask won in de Grote Prijs van Monaco, maar niet vanwege een gebrek aan pogingen van Chales Leclerc (Ferrari). Hij kwalificeerde zich reeds tweemaal op polepositie, maar vanwege technische malheur en strategische pech wist hij die plek nooit te verzilveren – om nog maar te zwijgen van de crashes die hij al heeft meegemaakt in zijn thuisstad. Deze keer was het eindelijk raak, en we hebben Leclerc sinds zijn eerste overwinningen in 2019 niet meer zo emotioneel gezien als toen hij over de finishlijn reed! 

2. Rode vlag = gedaan met de actie

De start van de race verliep alleszins chaotisch. Magnussen (Haas) tikte Pérez aan op het rechte stuk richting het casino, waarna de Red Bull van de Mexicaan in een miljoen stukjes explodeerde tegen de vangrails – en ook nog eens de Haas van Hülkenberg uitschakelde. Een rode vlag was onvermijdelijk, waardoor iedereen een gratis bandenwissel kon maken in de pits, inclusief Sainz (Ferrari), die met een platte band zat na een tikje tegen Piastri (McLaren). Met als gevolg dat het gros van het veld aan een slakkengang de race kon uitrijden met één setje banden. En aangezien F1-auto’s tegenwoordig 5,6 meter lang en 2 meter breed zijn (zelfs groter dan een Mercedes-Maybach S-Klasse!), viel er bijna niet meer in te halen tijdens de race... 

Advertentie
Advertentie
3. De spanning stijgt bij Alpine 

Het was al lang bekend dat de Fransmannen Esteban Ocon en Pierre Gasly niet de beste vrienden waren voor ze hun debuut maakten in de F1. Sinds 2023 rijden ze samen voor Alpine en ging het er vrij professioneel aan toe, maar dit jaar lijkt de sfeer verzuurd. Vooral Gasly laat regelmatig op de radio horen dat hij het gevoel heeft benadeeld te worden. In Monaco kwam het weer tot een clash toen Ocon een optimistisch manoeuvre lanceerde voor de tunnel, met als gevolg een flinke stuiterbeweging en een kapotte ophanging. Iets waarvoor hij grondig onder zijn voeten gekregen zou hebben van teambaas Bruno Famin, die al dreigde met de toekomst van Ocon bij Alpine in vraag te stellen. Geen groot dreigement, want zowel Ocon als Gasly azen op het tweede zitje bij Mercedes...  

4. Magnussen zijn jokers zijn bijna op 

Over de toekomst van een piloot binnen de F1 gesproken: ook Kevin Magnussen zijn plaats bij Haas is niet meer zeker. Het team bekijkt nog zijn opties voor wie er vermoedelijk naast rookie Ollie Bearman komt te zitten, en Magnussen zijn ondoordachte actie in Monaco heeft hem ongetwijfeld geen goede punten opgeleverd. De Deen riskeerde zelfs een raceverbod door de stafpunten die hij al heeft opgelopen, met name in Miami, maar de stewards hebben hem deze keer vrijgesproken. Een agressieve rijstijl is goed als het iets oplevert, maar deze keer was het voor niets... 

5. Het wordt close bij de constructeurs! 

De crash van Pérez en de relatief teleurstellende zesde plaats van Verstappen, die vast zat in een Mercedes-boterham na een fout te hebben gemaakt tijdens de kwalificaties, betekenen dat zowel Ferrari en McLaren Red Bull hebben verslagen dit weekend. Het team met de energiedrankjes staat nog steeds op kop in het klassement met 276 punten, maar Ferrari volgt nu op korte afstand met 252 punten. McLaren zit nog maar aan 184, maar het lijkt steeds betere upgrades mee te brengen, waardoor Norris en Piastri nu kunnen vechten voor podia en overwinningen. Ja, het wordt echt nog spannend!