Na de commotie met de Alfa Romeo Milano, die enkele dagen na zijn lancering van naam moest veranderen, is er nu nog iets gebeurd dat de Stellantis-groep liever niet had meegemaakt. Ter herinnering: dat de nieuwe SUV van de groep nu Junior heet, komt door een Italiaanse wet uit 2003 die bepaalt dat een buiten het land geproduceerd product geen Italiaanse naam mag krijgen. En aangezien de Milano/Junior in Tychy, Polen wordt geproduceerd, vond de Italiaanse overheid dat Alfa geen recht had om hem naar de Italiaanse modestad te vernoemen.

Advertentie
Advertentie

Nu is er nog een model binnen het Stellantis-sterrenstelsel het slachtoffer geworden van deze strikte wet. De kleine Fiat Topolino, in feite een aangepaste Citroën Ami met de designtaal van het Italiaanse merk, heeft moeite om klanten te lokken op zijn thuismarkt. En dat lijkt er niet beter op te worden, want het model zal het voortaan zonder de groen-wit-rode tricolore moeten doen aan zijn deurgrepen. De elektrische brommobiel wordt namelijk gebouwd in Marokko, in de fabriek van Kenitra, naast de Citroën Ami en de Opel Rocks-e, en dus niet in Italië. De Italiaanse politie heeft als gevolg daarvan maar liefst 134 gloednieuwe Topolino's in beslag genomen in de havenstad Livorno in Toscane, tot wanneer Fiat de vlaggen van het model verwijdert.

Advertentie
Advertentie

Stellantis heeft intussen ingestemd om deze 'controversiële' vlag te verwijderen om deze exemplaren toch nog aan de Italiaanse dealers te kunnen leveren, zelfs als dat de toekomstige eigenaars van het model tegen de borst kan stoten. Het gekste aan dit verhaal is dat de Topolino al een jaar geleden werd geproduceerd, en dat toen nog geen enkele politicus iets te klagen had! Maar het fiasco met de Alfa Romeo Milano lijkt een vonk in het kruitvat te hebben doen overslaan, waardoor de relaties tussen het autoconcern en de Italiaanse overheid op z'n zachtst gezegd gespannen staan, zeker nu Stellantis de lokale productie afremt ten voordele van fabrieken buiten Italië...