Zoals beloofd, na de versies op diesel en de plug-inhybrides, lanceert Ford nu de elektrische versies van zijn middelgrote busjes, de bestelwagen (E-)Transit Custom en de minibus (E-)Tourneo Custom.
64 kWh
In beide gevallen vind je in de bodem een batterij van 64 kWh netto, die kan snelladen met tot 125 kW aan gelijkstroom. Deze batterij voedt een elektromotor van 160 kW (218 pk) in het geval van de minibus. De bedrijfsversie laat op zijn beurt de keuze tussen drie vermogensversies: 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en zelfs... 210 kW (286 pk) in het geval van de bijzondere sportversie van MS-RT! In alle gevallen worden de achterwielen aangedreven.
Vanaf 55.035 euro ex. btw als E-Tourneo
De E-Tourneo Custom belooft tot 325 km autonomie en een maximaal trekgewicht van 1 ton. Merk op dat, in tegenstelling tot de plug-inhybride en de diesel, de elektrische E-Tourneo Custom niet beschikbaar is met 9 zitplaatsen. Hij is er enkel als 8-zitter. Maar je kan hem wel nog steeds bestellen in verschillende uitrustingsniveaus (Trend, Titanium en Titanium X) en in twee wielbasislengtes (3,1 m en 3,5 m). De prijsvork begint bij 55.035 euro ex. btw (66.592 euro inclusief btw) voor de E-Tourneo Custom Trend L1 (de 'korte), tot 61.535 euro ex. btw (74.457 euro incl. btw) voor de Titanium X L2 met een lange wielbasis.
Vanaf 46.475 euro als E-Transit
De bedrijfsversie kan dan weer rekenen op een theoretische maximale actieradius van 337 km. Zijn maximale trekgewicht neemt eveneens toe tot 2.300 kilo. In het geval van de gesloten bestelwagen neemt het nuttige laadvermogen ook toe tot boven de symbolische grens van 1 ton (1.011 kg).
Ford Pro biedt een brede waaier aan keuzes voor zijn elektrische bestelwagen, zowel qua koetswerkvariant (gesloten bestelwagen, dubbele cabine of MultiCab met een L-vormige laadruimte, en de Kombi met 8 zitplaatsen) als qua uitvoeringen (Trend, Limited en Sport) en lengtes (L1 en L2). In het geval van de bedrijfsversie E-Transit Custom beginnen de prijzen vanaf 46.475 euro ex. btw (56.235 euro incl. btw) als 100 kW/Trend/L1. Reken op 55.825 euro ex. btw (67.548 euro incl. btw) voor een Sport met 160 KW met dubbele cabine en een lange wielbasis (L2).
Minimum 69.975 euro ex. btw als MS-RT
Voor de volledigheid wordt er ook een sportversie van MS-RT aangeboden, met een sportief koetswerk en een specifieke motorisatie. Je kan hem namelijk zowel krijgen met de motor van 160 kW (218 pk) als met een motor van 210 kW (286 pk). Voor de eerste versie moet je rekenen op een basisprijs van net geen 70.000 euro exclusief btw (69.975 euro ex. btw/84.670 euro incl. btw). De motor van 210 kW, die exclusief is voor de MS-RT, vraagt een minimumprijs van 72.175 euro ex. btw (87.332 euro incl. btw).