De Mustang is een stukje Amerika. En in dit geval zelfs een flink stuk, aangezien het model 4,81 meter lang is, zowel als coupé als cabriolet. Voor sommigen is het zelfs een symbool van buitensporigheid en energieverspilling, temeer omdat de laatste generatie (al de 7e...) in Europa alleen beschikbaar is met V8-motor. En niet zomaar eentje: hij heeft een cilinderinhoud van 5 liter! En die cilinders moeten allemaal gevuld worden… Laten we eens kijken hoeveel hij drinkt.

Advertentie
Advertentie

5 liter, 8 cilinders en 450 pk

Eerst even onder de motorkap kijken, waar het hart van de machine klopt: een grote 5-liter V8 zonder turbo op benzine, die weliswaar wat vermogen heeft verloren door de toevoeging van een roetfilter om aan de Europese emissienormen te voldoen, maar nog steeds 446 pk levert, of zelfs 453 pk voor de scherpere "Dark Horse"-variant. Deze old-school krachtbron (maar wel met directe injectie) ontwaakt met een diep gegrom dat je nekharen overeind doet staan. En deze motor met zijn vintage charme is nooit lui: hij klimt zonder moeite naar 7500 toeren per minuut. Sensatie gegarandeerd! Maar krijgen we ook rillingen bij het bekijken van de brandstofmeter?

Advertentie
Advertentie

12 l/100 km in theorie

De fabrikant geeft een gemiddeld verbruik op van 12,0 l/100 km voor de GT coupé met 446 pk en handgeschakelde 6-bak, en 12,1 l/100 km met de 10-traps automaat. De Dark Horse met 454 pk verbruikt volgens opgave respectievelijk 12,2 en 12,4 l/100 km met handbak en automaat.

De 40 kilo zwaardere Cabrio (1.876 kilo en alleen als GT leverbaar) verbruikt iets meer dan de coupé: 12,3 l/100 km met handbak en 12,4 met automaat. Tot zover de theorie...

Wat verbruikt hij in de praktijk?

Voor deze test hadden we een GT Cabrio met 446 pk en automaat tot onze beschikking. Laten we beginnen met het pijnlijke deel: als je volop en continu geniet van het geluid en vermogen van de atmosferische V8 (0-100 km in 5,0 seconden en topsnelheid van 250 km/u voor onze Cabrio), draait het werkelijke verbruik rond de 20 l/100 km. Of zelfs meer... In dit tempo verdampt de benzine in de 61-liter tank als sneeuw voor de zon. Net als het geld op je bankrekening... Dit gezegd zijnde, het is onredelijk en zelfs onmogelijk (en in ieder geval illegaal...) om continu bijna 450 pk te gebruiken op de openbare weg. Bij afwisselend sportief en rustig rijden noteerden we een verbruik van 15 tot 16 l/100 km. Nog steeds pijnlijk voor de portemonnee.

We hebben de Mustang V8 ook getest tijdens alledaagse ritten, waaronder verschillende lange snelwegtrajecten, waar we een gemiddelde van 9 tot 10 l/100 km noteerden bij 120 km/u. Op provinciale wegen bij 90 en 70 km/u zakt het verbruik onder de 9 l/100 km. Zelfs in dit tempo is het genieten (vooral met open dak in de zon): we rijden in een mooie auto met op de achtergrond het diepe mechanische geroffel van de indrukwekkende V8.

De stad hebben we echter vermeden. Dat is niet meteen het geliefkoosde terrein van de Mustang, vanwege zijn imposante afmetingen die niet altijd makkelijk in te schatten zijn, met een zeer lange motorkap en matig zicht rondom. En in de stad stijgt het verbruik snel naar rond de 15 l/100 km (de V8 heeft wel start-stop, maar geen enkele vorm van elektrificatie).

Zoals verwacht varieert het verbruik dus sterk afhankelijk van rijstijl en omstandigheden. De boordcomputer heeft soms moeite om zich aan te passen aan deze plotselinge veranderingen in verbruik en is vrij pessimistisch over de resterende actieradius: zodra je even doortrekt of de stad inrijdt, daalt de aangegeven resterende actieradius direct en drastisch, maar wanneer je daarna het gas loslaat of de snelweg oprijdt, duurt het lang voordat de elektronica de actieradius weer naar boven bijstelt.

Advertentie
Advertentie

Euro 95!

Na deze testdagen (toch voor het grootste gedeelte aan een verantwoorde snelheid) stabiliseerde het gemiddelde verbruik zich op 12,5 l/100 km. Bijna exact het officiële gemiddelde dus. Het verbruik moet je zeker in de gaten houden en een Duitse motor met hetzelfde vermogen zou onder gelijkaardige omstandigheden waarschijnlijk iets zuiniger zijn geweest, maar het verbruik is uiteindelijk niet dramatisch gezien zijn eigenschappen en prestaties. En goed nieuws: deze Mustang rijdt op Euro 95 (E10), terwijl de meer extreme sportwagens duurdere 98 (E5) eisen. Uiteindelijk doet de Mustang niet zozeer pijn in brandstofkosten, maar vooral in de belastingen...

Advertentie
Advertentie