Na een zeer positieve indruk tijdens onze eerste test van de Ford Tourneo Custom, hebben we onlangs de kenmerken van het model meer in detail kunnen ontdekken tijdens een langere test op eigen bodem. Dit zijn onze 5 favoriete details die we hebben ontdekt tijdens het gebruik!

Advertentie
Advertentie
1. Zijn modulaire zetels op rails
Advertentie
Advertentie

De betere modulariteit van het interieur van de Tourneo Custom staat onvermijdelijk hoog op het lijstje van de verbeteringen voor dit nieuwe model. We zouden het zelfs een revolutie durven noemen ten opzichte van de vorige generatie, met zijn zware stoelen die aan vaste haken in de vloer werden bevestigd. De nieuwe generatie krijgt zetels die op grote rails staan gemonteerd, waardoor ze in een handomdraai kunnen worden verschoven. De lichtgewicht stoelen met geïntegreerde veiligheidsgrodels kunnen ook eenvoudig worden omgedraaid om een loungeconfiguratie te creëren, of helemaal worden verwijderd om de laadruimte te vergroten naar gelang je behoeften.

Maar het zijn niet enkel de drie individuele zetels op de tweede rij die kunnen schuiven. Ook de derde zitrij (met een individuele stoel en een dubbele bank) staat op rails. Je kan dus gemakkelijker dan in het verleden de verhouding tussen zitruimte en laadruimte aanpassen aan je behoeften van het moment.

Tenslotte is het het vermelden waard dat de stoelen ook in een ligstand kunnen worden gezet, zodat je tijdens lange reizen comfortabel kan gaan liggen voor een dutje als je moe begint te worden!

 

2. Zijn grote panoramadak

Nog een vrij zeldzaam detail voor personenbusjes dat wel te vinden is in de nieuwe Tourneo Custom: een glazen panoramadak. En in dit geval is het echt een XXL-dakraam dat het interieur doet baden in het licht. De passagiers kunnen er dus ook van profiteren om het landschap te bewonderen of om naar een regenboog of sterrenhemel te kijken zonder zich in bochten te moeten wringen om door de zijramen te kijken. Om van dit grote glazen dak te kunnen genieten, moet je het ‘Luxe’-pakket aanvinken vanaf 2.190 euro, waarvoor je ook heel wat extra uitrusting krijgt (verwarmde zijdelingse achterzetels, hoogwaardig B&O-audiosysteem, inductielader in de middenconsole, etc.).

 

3. Zijn brede motorenaanbod, inclusief vierwielaandrijving!

 

Advertentie
Advertentie

Hierover hebben we het al eens gehad tijdens onze vorige focus op het motorengamma van deze Tourneo Custom modeljaar 2024, maar weet dat deze nieuwe generatie heel wat keuze biedt als het op aandrijflijnen aankomt: naast zijn klassieke 2.0 diesel die in verschillende vermogensniveaus wordt aangeboden (136 pk, 150 pk en 170 pk), kan je de Tourneo Custom ook volledig elektrisch bestellen (met 218 pk) of als plug-inhybride (232 pk).

Maar in afwachting van een test van beide geëlektrificeerde varianten, willen we nu ook wijzen op de mogelijkheid om de dieselmotor met vierwielaandrijving te bestellen. Dat is ook een primeur voor de grote personenbus van Ford. Vierwielaandrijving is enkel te krijgen op de topmotor met 170 pk en met een automaat, en biedt de Tourneo Custom een uitstekende tractie in alle omstandigheden. Het is ook een geruststelling voor klanten die zware aanhangwagens willen trekken…

Qua verbruik kunnen we rekenen op een reële dorst van ongeveer 9 l/100 km. Dat is wat ons testmodel, met een lange wielbasis en een zware belading, heeft verbruikt tijdens onze reis van ongeveer 2.000 km. Het gemiddelde kwam iets lager uit op de snelweg (8,4 l/100 km) en iets hoger op een gemengd maar zwaar parcours (9,5 l/100 km), inclusief bergpassen.

 

4. Zijn moderne infotainment
Advertentie
Advertentie

De sterktes van grote personenbusjes op basis van bestelwagens zitten hem meestal in hun ruimte voor het formaat. Meestal moet je dan genoegen nemen met een vrij basic uitrusting. Dat is niet meer het geval met de nieuwe Tourneo Custom, die afgeleid is van de Transit Custom en die een referentie vormt qua uitrusting in het segment van de bedrijfsvoertuigen.

Vooral het Sync 4-infotainmentsysteem met de grote tablet schittert in gebruik met zijn moderne connectiviteitsfuncties, waaronder draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Maar ook de ergonomie blijft voorbeeldig, ondanks het verdwijnen van de meeste fysieke knoppen. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds permanent aanwezige snelkoppelingen om de airco te bedienen.

Nog een pluspunt voor een model dat tot 9 personen kan vervoeren: er zijn zowat overal USB-poorten te vinden! In ieder geval voldoende om alle passagiers onderweg hun kostbare smartphones te laten opladen…

 

5. Zijn mobiele kantoor

Toegegeven: deze functie hebben we niet echt kunnen uittesten, aangezien ons testmodel niet was uitgerust met deze optie. Maar we kunnen het unieke, kantelbare stuur niet overslaan als we het hebben over de leukste details van de nieuwe Ford Tourneo Custom. Met deze optie transformeert het stuur zich in een (laptop)tafeltje voor onderweg. Wat we wel hebben kunnen testen, is het 220 V-stopcontact aan de onderkant van de bestuurderszetel om je laptop aan te kunnen sluiten. Er is zelfs een specifiek opbergvak voor laptops aan de bovenkant van het dashboard. Handig voor de ‘digital nomads’ onder ons!