Het was tijd voor een update van de Alpine A110. Qua look komen er echter geen wijzigingen aan de kleine Franse sportwagen. Bumpers, koplampen, zetels, sturen, ... niets verandert in vergelijking met de auto's die voor de update uit de fabriek in Dieppe kwamen. De autobouwer heeft vooral het 7 duim grote centrale infotainmentscherm verbeterd: updates op afstand, Apple CarPlay en Android Auto zijn nu standaard. En dat had hij echt nodig! Jammer dat het scherm nog zo klein is... Het Franse merk heeft ook van de gelegenheid gebruikgemaakt om zijn gamma te harmoniseren. Een gamma dat we in zijn geheel konden uitproberen!





Lichtvoetige Benjamin

Geen paniek, puristen, de originele Alpine is niet uit de catalogus verdwenen. En hij zit nog steeds in de categorie van de lichtgewichten met slechts 1.102 kg op de weegschaal! Maar met zijn 1.798 cc viercilinder, 252 pk en 320 Nm koppel, rekent hij niet op zijn motor om de fatale klap uit te delen. Met zijn mooie soepelheid en niet onaangename sound is deze viercilinder verre van een smet op het blazoen van de Franse auto, net als de aan de stuurkolom bevestigde schakellepels van de 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling. Maar het echte hoogtepunt van deze instapversie is zijn lichtvoetigheid!

De ophanging benadert de perfectie en absorbeert elke oneffenheid in het wegdek om maximale tractie te garanderen. Bij de minste stuurinput plaatst de A110 zich perfect op zijn wielen om de bochten aan elkaar te rijgen zoals weinigen dat kunnen. Zijn onderstel is verre van onbeweeglijk, waardoor je de mate van grip van zijn rubber op het wegdek echt kan voelen. En zelfs als je over zijn gripgrenzen gaat, lost hij progressief. Het is waarschijnlijk een beetje een cliché, maar aan het stuur word je als bestuurder één met de machine, en je zou er urenlang in kunnen blijven zitten!

Een krachtige, volwassener broer die stevig kan uithalen!

In de A110S, die met zijn 1.109 kg net als zijn broertje in de categorie van de lichtgewichten bokst, zit je in een duidelijk radicalere sportieve omgeving. Dezelfde 1,8 liter werd opgevoerd tot 300 PK en 340 Nm koppel! Om klappen uit te delen is hij in elk geval beter uitgerust! Hoewel hij amper 0,3 seconden sneller de 100 km/u aantikt, voel je meteen dat zijn blok meer punch heeft. Hij is dan ook de enige in het gamma die, optioneel, de 275 km/u kan halen!





Zijn specifieke, stevigere ophanging die zorgt voor een verlaging met 4 mm, voelt zich et best thuis op het bochtige en vlakke asfalt van een circuit. Vooral wanneer hij uitgerust is met de semi-slicks en de nieuwe aero kit die zorgt voor 141 kg extra downforce! Zijn favoriete strijdveld heeft dan ook geen touwen en canvas, maar eerder geribbelde borduren!

Helaas is de 'S' minder overtuigend op gewone wegen. Op een bergpas of, in dit geval, de landwegen van Normandië, zorgt zijn stijvere onderstel ervoor dat hij zich zo goed kan positioneren als zijn kleine broertje. Je voelt het koetswerk niet echt bewegen om voet aan de grond te krijgen. Dat kan deze 'S'-versie verraderlijker maken: het is moeilijk te beoordelen of hij klaar is om zijn volledige vermogen naar de achteras te sturen. Als dat niet zo is, aarzelt de achtertrein niet om buiten de rijlijn te gaan om je dat te laten weten.





De gulden middenweg onder de broers

Uiteindelijk biedt de GT het beste van twee werelden: de lichtvoetigheid van de jongste en de uppercut van de oudste! Logisch, want hij heeft de zachte ophanging van de eerste en de krachtige 300 pk sterke motor van de tweede. Op de weg is zijn chassis net beweeglijk genoeg om minder vlak asfalt te verteren en zich perfect te ‘zetten’ in bochten, terwijl zijn motor hem uit de bocht katapulteert! Hij heeft zijn titel van GT, die lange afstanden kan afleggen, niet gestolen. Je zou er honderden kilometers mee kunnen rijden, en als het even kan over bochtige wegen! Pure verwennerij!

Het interieur van deze versie is ook het meest verfijnde. De kuipzetels, die bij de eerste twee versies alleen in diepte verstelbaar zijn, worden vervangen door leren zetels die iets minder omhullend zijn en zich op 6 manieren handmatig laten verstellen. Wat een luxe. De meeste oppervlakken die je aanraakt zijn ook met leer bekleed. Het enige nadeel van al deze ‘verfijning’ is dat deze versie van de Fransoos een beetje te zwaar geworden is, met een gewicht van 1.119 kg.





Hoeveel kost hij? 

De prijzen voor de A110 beginnen bij € 60.700. Voor die prijs biedt Alpine je de lichtere 252 pk sterke motor, 4 wielen, een koetswerk, 2 zitplaatsen en een stuur. Dat is het wel zo'n beetje. Zo moet je bijvoorbeeld €440 betalen voor parkeerhulp achteraan of €520 voor extra opbergruimte tussen de zetels! Bedenk dat de Franse sportwagen niet eens een handschoenenkastje heeft...

Leg je € 70.650 op tafel, dan krijg je toegang tot de GT. In dit geval is de autobouwer guller en de meeste opties zijn gericht op personalisatie, met uitzondering van de opbergruimte tussen de zetels, die nog steeds €520 moet kosten... De prijs van de S-versie begint bij €72.750, waaraan voor bijna... €20.000 aan opties kan worden toegevoegd! Het koolstofvezel dak van meer dan € 3.000, de semi-slicks van € 750 en de aero kit van € 5.450 zorgen samen voor een erg hoge prijs!





Ons verdict 

De A110 is nog altijd de sublieme sportieve bolide die we in 2017 konden ontdekken. Hij blijft licht en agiel, en deze update halverwege zijn carrière heeft ervoor gezorgd dat hij beter wordt op het vlak van connectiviteit en dat het gamma ook harmonieuzer wordt: een basic instapversie voor klanten die een pure ervaring zoeken, een GT voor de meer geraffineerde klanten en een sportieve voor de meest radicale! De A110 is overtuigender dan ooit, en dat op een moment dat sportwagens dag na dag zwaarder worden en elektrificeren. Laten we hopen dat Alpine slaagt in die delicate transitie