In maart 2022 zonk de Felicity Ace, een vrachtschip met bijna 4.000 luxewagens aan boord, voor de kust van de Portugese eilandengroep de Azoren, na een brand waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte elektrische Porsche. Meer dan twee jaar na de schipbreuk ligt het schip nog steeds op de bodem van de Atlantische Oceaan, in een geul 3 km onder de zeespiegel.
Na dit ophefmakende ongeval heeft Europa besloten de veiligheid te onderzoeken van schepen die voertuigen vervoeren met oplaadbare batterijen, of ze nu volledig elektrisch of hybride zijn. EMSA (het Europees agentschap voor maritieme veiligheid) heeft als gevolg daarvan samen met de Europese instanties een reeks aanbevelingen opgesteld voor het vervoer van dit soort wagens in afgesloten ruimtes en op het water. Griekenland, waar dagelijks honderden overzetboten varen, is bijzonder bezorgd over deze kwestie en heeft daarom besloten om niet alleen de Europese aanbevelingen te volgen, maar ze zelfs nog aan te scherpen.
Opladen beperkt tot 40%
Concreet moeten hybride of volledig elektrische wagens die in Griekenland aan boord van een veerboot willen gaan, of ze nu van het vasteland of een van de naburige eilanden komen, hun batterijen tot maximaal 40% opgeladen hebben. Auto’s met volle batterijen of accu’s die verder zijn opgeladen dan deze limiet, worden om veiligheidsredenen systematisch geweigerd. Dit vanwege het gevaar op thermische runaway en de daardoor zeer moeilijk te controleren batterijbranden, vooral in het geval van auto’s met lithiumbatteirjen.
Merk op dat PHEV’s en BEV’s niet de enige voertuigen zijn die te maken hebben met deze verstrengde regels! Wagens op LPG of CNG moeten ook met een maximaal halfvolle tank komen, anders mogen ook zij niet aan boord rijden. En het zou best kunnen dat de maatregelen die Griekenland genomen heeft, zich snel zullen verspreiden naar de rest van de Europese landen met veel water!