Tegenwoordig worden goede elektrische wagens steeds betaalbaarder, terwijl goedkope elektrische auto’s steeds beter worden. De Kia EV3 is het perfecte voorbeeld hiervan, vooral van het eerste deel van deze stelling.
Design Kia EV3
De kunst om op te vallen zonder te overdrijven
Met zijn lengte van 4,3 m, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,56 m, heeft de nieuwe Kia EV3 echt de uitstraling van een mini-EV9. Beide SUV’s zijn gebaseerd op hetzelfde designconcept, "Opposites United." Het resultaat? Ze ogen allebei robuust, een tikkeltje futuristisch en delen vrijwel identieke lichtsignaturen. Ook de compacte proporties, de slimme, verborgen deurgrepen op de achterste C-stijl en het gebruik van zwarte panelen geven deze nieuwe SUV van de Zuid-Koreaanse constructeur een unieke uitstraling. Hierdoor onderscheidt hij zich niet alleen van zijn grote broer, maar ook van alle andere auto’s op de weg! Ondanks zijn compacte formaat blijft de Kia EV3 niet onopgemerkt, maar weet hij toch elegant te blijven zonder in karikatuur te vervallen.
Binnenin is de indruk iets gemengder. In het onderste deel van het interieur vinden we enkele harde plastics, wat gezien de prijs niet verwonderlijk is. Wat meer opvalt, is dat de andere gebruikte materialen niet direct een premium of luxe gevoel geven. Dit kunnen we hem echter vergeven, want bijna het volledige interieur is gemaakt van duurzame en milieuvriendelijke materialen. Zo kunnen het dashboard en de deurpanelen bijvoorbeeld bedekt worden met gerecyclede stoffen, terwijl de zetels, het dak, de armsteunen en de vloermatten vervaardigd zijn uit polyethyleentereftalaat (PET). Een van de meest eenvoudig te recycleren kunststoffen ter wereld! En voor wie meer wil weten over alle milieuvriendelijke inspanningen die Kia in de nieuwe EV3 heeft gestopt, staat er een specifieke QR-code aan de rechterkant van het dashboard die je gewoon kunt scannen. De assemblage van al deze onderdelen en materialen is overigens onberispelijk.
Beleving Kia EV3
Alles van een grote in een kleiner formaat
Naast zijn streven naar milieuvriendelijkheid, is de Kia EV3 ook opvallend hightech. Hij beschikt over hetzelfde driedubbele digitale display als de EV9, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, een speciaal paneel voor de airconditioning van 5,1 inch en een centraal scherm van 12,3 inch. In totaal gaat het om bijna 30 inch aan schermen, die zelfs nog kunnen worden uitgebreid met een optioneel head-up display van 12,3 inch! Toch heeft Kia niet volledig afscheid genomen van fysieke knoppen en heeft het merk enkele fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole behouden.
De EV3 is ook uitgerust met hetzelfde nieuwste infotainmentsysteem als het vlaggenschip van Kia's elektrische gamma. Een snel, goed ingedeeld en eenvoudig systeem in gebruik. Jammer genoeg zijn enkele knoppen, zoals die om naar het startscherm terug te keren, wat klein en minder praktisch geplaatst. Ook het zicht op het 5,1-inch scherm voor de airco wordt gedeeltelijk geblokkeerd door het stuurwiel. Het navigatiesysteem oogt niet bepaald modern, waardoor het soms wat lastig te lezen is. Gelukkig berekent en herberekent het systeem snel de route, inclusief laadpunten indien nodig.
Standaard vanaf de eerste uitrustingsversie zijn ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay beschikbaar. Daarnaast hoef je niet altijd het centrale systeem te gebruiken voor bepaalde functies: zo kun je de snelheidswaarschuwing uitschakelen door de volumeknop aan de rechterkant van het stuur lang ingedrukt te houden, en kun je de Lane Assist deactiveren met een lange druk op een andere knop aan de linkerkant van het stuur.
De EV3 heeft een wielbasis van 2,68 m, net als een ander, veel groter SUV-model van het Zuid-Koreaanse merk: de Sportage! Dit betekent dat je binnenin praktisch evenveel ruimte hebt als in de Sportage, ondanks het compactere formaat van het elektrische model. Achterin kunnen twee volwassenen, zelfs als ze groot zijn, zonder problemen zitten. Hoewel de vloer perfect vlak is, wat extra beenruimte geeft, blijft de middelste zitplaats achterin eerder een noodoplossing vanwege de beperkte breedte. Handig dat hij er toch is, voor het geval dat. Wat echter meer dan alleen handig is, is de bagageruimte, die varieert van 460 liter tot 1.251 liter wanneer alle stoelen zijn neergeklapt! Een royaal volume voor een SUV van 4,3 meter lang. Daarnaast is er nog 20 liter extra opbergruimte onder de motorkap, precies genoeg voor een laadkabel. Praktisch!