Sébastien Vanhouche

12 NOV 2024

Test: Kia EV3, compromisloze (elektrische) wagen

De EV3 is een soort mini-EV9, maar is hij echt even begeerlijk als zijn grote broer? Ja! Serker nog: deze jongste telg van Kia’s elektrische familie is misschien zelfs nog aantrekkelijker…

"De Kia EV3 doet geen enkele concessie en is niet alleen een goede elektrische SUV, maar een uitstekende auto over alle koetswerktypes en aandrijvingen heen!"

Tegenwoordig worden goede elektrische wagens steeds betaalbaarder, terwijl goedkope elektrische auto’s steeds beter worden. De Kia EV3 is het perfecte voorbeeld hiervan, vooral van het eerste deel van deze stelling.

Advertentie
Advertentie

Design

De kunst om op te vallen zonder te overdrijven

Met zijn lengte van 4,3 m, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,56 m, heeft de nieuwe Kia EV3 echt de uitstraling van een mini-EV9. Beide SUV’s zijn gebaseerd op hetzelfde designconcept, "Opposites United." Het resultaat? Ze ogen allebei robuust, een tikkeltje futuristisch en delen vrijwel identieke lichtsignaturen. Ook de compacte proporties, de slimme, verborgen deurgrepen op de achterste C-stijl en het gebruik van zwarte panelen geven deze nieuwe SUV van de Zuid-Koreaanse constructeur een unieke uitstraling. Hierdoor onderscheidt hij zich niet alleen van zijn grote broer, maar ook van alle andere auto’s op de weg! Ondanks zijn compacte formaat blijft de Kia EV3 niet onopgemerkt, maar weet hij toch elegant te blijven zonder in karikatuur te vervallen.

Binnenin is de indruk iets gemengder. In het onderste deel van het interieur vinden we enkele harde plastics, wat gezien de prijs niet verwonderlijk is. Wat meer opvalt, is dat de andere gebruikte materialen niet direct een premium of luxe gevoel geven. Dit kunnen we hem echter vergeven, want bijna het volledige interieur is gemaakt van duurzame en milieuvriendelijke materialen. Zo kunnen het dashboard en de deurpanelen bijvoorbeeld bedekt worden met gerecyclede stoffen, terwijl de zetels, het dak, de armsteunen en de vloermatten vervaardigd zijn uit polyethyleentereftalaat (PET). Een van de meest eenvoudig te recycleren kunststoffen ter wereld! En voor wie meer wil weten over alle milieuvriendelijke inspanningen die Kia in de nieuwe EV3 heeft gestopt, staat er een specifieke QR-code aan de rechterkant van het dashboard die je gewoon kunt scannen. De assemblage van al deze onderdelen en materialen is overigens onberispelijk.

Beleving

Alles van een grote in een kleiner formaat

Naast zijn streven naar milieuvriendelijkheid, is de Kia EV3 ook opvallend hightech. Hij beschikt over hetzelfde driedubbele digitale display als de EV9, met een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch, een speciaal paneel voor de airconditioning van 5,1 inch en een centraal scherm van 12,3 inch. In totaal gaat het om bijna 30 inch aan schermen, die zelfs nog kunnen worden uitgebreid met een optioneel head-up display van 12,3 inch! Toch heeft Kia niet volledig afscheid genomen van fysieke knoppen en heeft het merk enkele fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole behouden.

De EV3 is ook uitgerust met hetzelfde nieuwste infotainmentsysteem als het vlaggenschip van Kia's elektrische gamma. Een snel, goed ingedeeld en eenvoudig systeem in gebruik. Jammer genoeg zijn enkele knoppen, zoals die om naar het startscherm terug te keren, wat klein en minder praktisch geplaatst. Ook het zicht op het 5,1-inch scherm voor de airco wordt gedeeltelijk geblokkeerd door het stuurwiel. Het navigatiesysteem oogt niet bepaald modern, waardoor het soms wat lastig te lezen is. Gelukkig berekent en herberekent het systeem snel de route, inclusief laadpunten indien nodig.

Standaard vanaf de eerste uitrustingsversie zijn ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay beschikbaar. Daarnaast hoef je niet altijd het centrale systeem te gebruiken voor bepaalde functies: zo kun je de snelheidswaarschuwing uitschakelen door de volumeknop aan de rechterkant van het stuur lang ingedrukt te houden, en kun je de Lane Assist deactiveren met een lange druk op een andere knop aan de linkerkant van het stuur.

De EV3 heeft een wielbasis van 2,68 m, net als een ander, veel groter SUV-model van het Zuid-Koreaanse merk: de Sportage! Dit betekent dat je binnenin praktisch evenveel ruimte hebt als in de Sportage, ondanks het compactere formaat van het elektrische model. Achterin kunnen twee volwassenen, zelfs als ze groot zijn, zonder problemen zitten. Hoewel de vloer perfect vlak is, wat extra beenruimte geeft, blijft de middelste zitplaats achterin eerder een noodoplossing vanwege de beperkte breedte. Handig dat hij er toch is, voor het geval dat. Wat echter meer dan alleen handig is, is de bagageruimte, die varieert van 460 liter tot 1.251 liter wanneer alle stoelen zijn neergeklapt! Een royaal volume voor een SUV van 4,3 meter lang. Daarnaast is er nog 20 liter extra opbergruimte onder de motorkap, precies genoeg voor een laadkabel. Praktisch!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

150 kW (204 pk) en tot 605 km rijbereik!

Onder de motorkap van de Kia EV3 zit momenteel één enkele motor van 150 kW (204 pk) en 283 Nm koppel, die enkel de voorwielen aandrijft. Deze motor kan echter worden gecombineerd met twee verschillende batterijopties. De Standard Range-variant van de Kia EV3 beschikt over een batterij van 58,3 kWh, goed voor een maximaal rijbereik van 436 km. De Long Range-versie heeft een grotere batterij van 81,4 kWh, waarmee hij een autonomie tot 605 km claimt! Met een gewicht van 1.725 kg accelereert de Standard Range EV3 van 0 tot 100 km/u in 7,5 seconden, terwijl de Long Range-variant, die 85 kg zwaarder is, dezelfde sprint 0,2 seconden trager aflegt. Beide versies van de Zuid-Koreaanse elektrische SUV halen echter dezelfde topsnelheid van 170 km/u. Een sportieve Kia EV3 GT en een versie met vierwielaandrijving worden in 2026 verwacht.

Net als de EV6 en EV9 rust de EV3 op het E-GMP-platform van de Zuid-Koreaanse groep. Toch is dit platform hier beperkt tot 400 V, in tegenstelling tot zijn grotere broers. Dit betekent dat de compacte SUV niet dezelfde laadsnelheden haalt: hij kan maximaal 100 kW laden als Standard Range en tot 120 kW in de Long Range-versie. Kia meldt echter extra aandacht te hebben besteed aan de laadcurves, zodat deze maximale laadsnelheden zo vaak en zo lang mogelijk bereikt worden. Hierdoor kan de EV3 nog steeds van 10 tot 80% opladen in slechts 29 minuten met de 58,3 kWh-batterij en in 31 minuten met de 81,4 kWh-batterij. Net als bij zijn grotere broers ondersteunt de Kia EV3 bidirectioneel laden met V2L, V2H en V2G, net als Plug & Charge.

Qua verbruik meldt Kia een gemiddelde WLTP-waarde van 14,9 kWh/100 km. Geen onrealistische claim, want tijdens onze eerste test met de Long Range-variant konden we dit cijfer evenaren en zelfs verbeteren. Onder ideale weersomstandigheden zagen we een gemiddelde van 14,5 kWh/100 km verschijnen over een gevarieerde rit van iets meer dan 100 km. Dit zou in theorie betekenen dat je meer dan 560 km kan rijden op een volle batterij! En die kilometers rij je bovendien erg ontspannen achter het stuur.

Echt niets op aan te merken?

Als een SUV die duidelijk gericht is op gezinsgebruik en perfect dienst kan doen als enige of belangrijkste auto van het gezin, is de EV3 verstandig genoeg eerder op comfort gericht dan op dynamiek. Naast zijn soepele ophanging heeft Kia ook veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie van de verschillende componenten. En dat is te merken: rolgeluiden en windruis zijn nauwelijks hoorbaar in het interieur. Bovendien beschikt de EV3 over uitstekende rijhulpsystemen, dezelfde als die in de EV6 en EV9. Waar hij echter wat minder scoort, is op het gebied van dynamiek.

Achter het stuur van de Kia EV3 heb je geen enkel probleem om in te voegen of andere voertuigen in te halen. De acceleraties en hernemingen zijn meer dan behoorlijk. Misschien zelfs een tikje te krachtig… Zijn 150 kW (204 pk) en 283 Nm koppel kunnen de voorwielen soms doen doorslippen als je het gas iets te diep indrukt vanuit stilstand. Maar dat is vrijwel de enige opmerking die we hebben over het rijgedrag! Het chassis is stabiel en goed in balans, en de rolneiging van de koets is perfect onder controle. De Kia EV3 is simpelweg een aangename auto om mee te rijden, zonder compromissen - niet alleen voor een elektrische auto, maar voor een auto in het algemeen!

Prijs

Prijs Kia EV3 2024

De prijzen voor de Kia EV3 beginnen vanaf 36.890 euro voor de Standard Range en vanaf 41.190 euro voor de Long Range-versie met een rijbereik van 605 km. Het goede nieuws is dat beide versies beschikbaar zijn vanaf het eerste uitrustingsniveau, Business, dat af fabriek al (zeer) goed is uitgerust! Uiteraard kun je kiezen voor nog meer uitrusting door te gaan voor de Earth-, Business Plus- en GT Line-uitvoeringen, die respectievelijk beginnen bij 39.490, 42.790 en 50.390 euro. In alle gevallen kost de upgrade naar de 81,4 kWh-batterij 4.800 euro extra, behalve bij de GT Line, die uitsluitend als Long Range beschikbaar is. Hou er ook rekening mee dat de warmtepomp pas standaard is vanaf het Business Plus-niveau. Bij de Business- en Earth-uitvoeringen is dit een optie van 1.000 euro. Verder is de voorbereiding voor de V2G-, V2H- en V2L-functies een extra optie van 800 euro, beschikbaar op alle uitrustingsniveaus van deze nieuwe elektrische SUV. Zoals alle Kia’s heeft de EV3 een garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Verdict

De Kia EV3 vinkt praktisch alle hokjes af. Hij is niet alleen aantrekkelijk gelijnd, maar ook comfortabel, voldoende krachtig, met een goed rijbereik en ruim vanbinnen terwijl hij toch compact blijft aan de buitenkant – en dat alles voor zeer concurrerende prijzen! Een slim ontworpen auto die geen enkel compromis maakt. De Kia EV3 is niet alleen een goede elektrische SUV, maar simpelweg een uitstekende auto, ongeacht het type carrosserie of aandrijving.

Advertentie
Advertentie