Nieuw op de Europese markt voor compacte elektrische SUV’s is de Leapmotor B10, het jongste model van de Chinese constructeur dat via Stellantis verdeeld wordt. In een hyperconcurrerend C-segment kiest de B10 resoluut voor pragmatiek, zowel qua ontwerp als rijervaring. Dat maakt de wagen erg geschikt voor dagelijks gebruik en vooral toegankelijk voor een breed publiek. Een slimme strategie?
Design - Leapmotor B10
Zonder franjes
Met een lengte van 4,5 meter, een breedte van 1,85 meter, een hoogte van 1,65 meter en een wielbasis van 2,73 meter past de Leapmotor B10 perfect in het segment van compacte SUV’s. Uiterlijk vertoont hij een sobere en toegankelijke stijl, die misschien zelfs iets té sober is, net zoals bij zijn broer, de C10. De voorzijde wordt gekenmerkt door een doorlopende LED-lichtstrip, typisch voor veel Chinese modellen. De algemene lijnen zijn eenvoudig en ontdaan van overbodige details, wellicht om de aerodynamica te optimaliseren: kijk maar naar de verzonken deurgrepen. Het enige speelse stijlelement zit achteraan, met licht afgeronde vormen die doen denken aan de grotere SUV van het merk, de C10. Oplettende kijkers zullen er zelfs gelijkenissen in zien met de vorige generatie Porsche Cayenne.
Een al even strakke binnenkant
Ook binnenin trekt de B10 de minimalistische lijn door. Het interieurontwerp is strak en modern, zonder fysieke knoppen op het dashboard, behalve op het stuur, dat aan weerszijden twee bedieningsknoppen heeft. Alle functies worden bediend via het centrale 14,6 inch grote scherm, dat uitzonderlijk vlot werkt en als voorbeeld zou kunnen dienen voor andere merken binnen de Stellantis-groep.
Het interieur voelt klinisch aan, vooral in de Light Grey ECO-Leather-afwerking, die het geheel visueel oplicht en versterkt wordt door het panoramisch dak. De Grey Fabric- en Shadow Grey ECO-Leather-versies zijn soberder, en de gebruikte basiskunststoffen vallen er ook meer op. Toch straalt het interieur een zekere degelijkheid uit, zonder echt luxueus te zijn.



Gebruiksgemak - Leapmotor B10
Veel ruimte en een slimme indeling
Voor- en achterin biedt de B10 veel ruimte. De achterpassagiers worden niet vergeten: de B10 behoort tot de ruimste in zijn klasse en biedt zelfs voor grotere passagiers voldoende comfort. Opvallend is dat de voorstoelen standaard verwarmd en geventileerd zijn, wat een duidelijke meerwaarde biedt in deze prijsklasse. Bovendien zijn er tal van praktische opbergvakken voorzien.
Wat de kofferruimte betreft, blijft de B10 gemiddeld binnen zijn segment met een capaciteit van 430 liter, uitbreidbaar tot 1.700 liter. Hoewel de koffer achteraan niet tot de top behoort, biedt de B10 wel een extra opbergvak van 25 liter onder de motorkap. Groot genoeg om de laadkabels netjes op te bergen.
Klaar voor updates via OTA
Op technologisch vlak gooit de B10 hoge ogen. De SUV introduceert namelijk het LEAP OS 4.0-besturingssysteem, dat alle functies van de wagen centraliseert en toelaat om het rijgedrag te personaliseren op basis van gebruikersgewoonten. Het systeem werkt vloeiend en is logisch opgebouwd. Bovendien kan het over-the-air (OTA) geüpdatet worden. Leapmotor hecht veel belang aan dit systeem van updates, waarmee het niet alleen het infotainment en de instellingen van het scherm aanpast, maar ook de ophanging en stuurafstelling. Handig om het rijgedrag doorheen de jaren te verbeteren.
Binnenkort ontgrendelen via morse?
Een van de opvallende OTA-functies die Leapmotor zou kunnen activeren, is het ontgrendelen van de B10 via morsecode. De wagen zou dan een knop op de deurgreep herkennen waarmee een specifieke sequentie ingetoetst wordt. Dit komt bovenop de bestaande opties zoals de smartphone-app of een NFC-kaart. In de toekomst plant het merk ook een klassieke fysieke sleutel aan te bieden, waarmee je eindelijk ook vanop een grotere afstand de auto kan ont- en vergrendelen.
Eindelijk Apple CarPlay en Android Auto in een Leapmotor
Misschien nog belangrijker voor Europese klanten dan morsecode-ontgrendeling: de B10 ondersteunt eindelijk Apple CarPlay en Android Auto. Een essentiële stap die zelfs het duurdere model, de C10, tot nu toe had gemist. Leapmotor speelt hiermee in op een basisverwachting van Europese gebruikers.



Rijervaring - Leapmotor B10
Twee batterijpakketten, twee uitrustingsniveaus
De Leapmotor B10 is verkrijgbaar in twee versies: Life en Design. Deze zijn gebaseerd op respectievelijk de PRO-variant (met een 56,2 kWh-batterij en 361 km WLTP) en de PRO MAX-versie (67,1 kWh en 434 km WLTP). De maximale DC-laadsnelheid bedraagt 168 kW, waarmee je van 30 naar 80 procent laadt in minder dan 20 minuten. AC-laden kan tot 11 kW. Alle uitvoeringen beschikken over dezelfde motor met 215 pk, die de achterwielen aandrijft. De optiepakketten zijn volledig, al biedt de Design-versie ook een exclusieve koetswerkkleur aan.
Comfort als prioriteit
Op de weg ligt de nadruk bij de B10 duidelijk op comfort. Toch blijkt het rijgedrag iets stijver te zijn afgesteld dan bij de Chinese versie, wellicht aangepast aan Europese voorkeuren. Ondanks deze iets stevigere afstemming verwerkt de ophanging oneffenheden prima. De geluidsisolatie is voldoende en zorgt voor een ontspannen rijervaring. Zodra het wegdek complexer wordt of bij bochtenwerk, daalt echter het vertrouwen. Het stuurgevoel is vaag, met frequente correcties nodig, en de vooras voelt licht aan. Ook de zijdelingse steun van de stoelen is beperkt, wat bij gevoelige magen voor ongemak kan zorgen. Verder valt op dat, zoals bij veel Chinese modellen, de B10 de bestuurder graag controleert via tal van elektronische rijhulpsystemen. Gelukkig kunnen deze vrij makkelijk uitgeschakeld worden voor meer auditief comfort...
Wat verbruikt de Leapmotor B10 echt?
Leapmotor vermeldt een gemiddeld verbruik van 16 kWh per 100 km. Tijdens onze test, op gemengde routes met weinig autosnelweg, noteerden we een gemiddeld verbruik van 14,8 kWh per 100 km. Dat is een uitstekende score voor deze categorie, en geeft vertrouwen dat het reële rijbereik dicht in de buurt komt van de opgegeven WLTP-waarden.




Budget - Leapmotor B10
Prijs Leapmotor B10 in België
De Leapmotor B10 is verkrijgbaar vanaf 29.000 euro voor de PRO-versie, en 31.900 euro voor de PRO MAX met 434 km rijbereik. De standaarduitrusting is zeer compleet: 360°-camera, automatische airco, adaptieve cruisecontrol, elektrisch verstelbare stoelen… Daarnaast krijgen professionele klanten in België tot 15% korting, wat de wagen extra aantrekkelijk maakt voor professionals. Interne concurrenten binnen Stellantis, zoals de Peugeot E-3008, kunnen nauwelijks tippen aan deze verhouding tussen prijs en uitrusting.
Verdict - Leapmotor B10
Met een bijzonder scherp prijs-kwaliteitverhouding richt de Leapmotor B10 zich tot pragmatische bestuurders die een comfortabele, ruime en goed uitgeruste elektrische SUV zoeken. Hij biedt echter geen speciale rijsensaties of een opvallend design. Toch vinkt hij alle essentiële criteria aan voor wie op zoek is naar een betaalbare elektrische auto zonder in te boeten op uitrusting.