Lynk & Co maakt deel uit van de gigantische Chinese Geely-groep en is in de eerste plaats een automerk. De constructeur verkoopt momenteel slechts één model in Europa, de SUV 01. Dat is een plug-inhybride model die op hetzelfde platform rust als de Volvo XC40 T5. Maar in tegenstelling tot zijn Zweedse neef, heeft de Lynk & Co 01 een batterij van 17,6 kWh waarmee hij tot 75 km volledig elektrisch kan afleggen. Hij ontwikkelt ook 192 kW (261 pk) om in 8 seconden naar 100 km/u te kunnen sprinten. En als je je afvraagt waar Lynk & Co vandaan komt: de 01 wordt effectief geproduceerd in China, waar het merk ook een veel groter gamma heeft.
Groot gamma, maar niet in Europa
In China biedt Lynk & Co zijn klanten veel meer modellen dan in Europa. Naast de SUV 01 is er bijvoorbeeld ook een meer compacte SUV, de 02. Er is ook de compacte berline 03, de SUV-coupé 05, een derde SUV die als 06 EM-P door het leven gaat, een tweede en grotere berline 07 EM-P en nog een vierde SUV met 7 zitplaatsen, de 09. Het nieuwste model van de constructeur is de SUV 08, die wel eens de volgende zou kunnen zijn die de oversteek naar Europa maakt, waar de aanpak van Lynk & Co op zijn minst bijzonder te noemen is…
Abonnementsformule
Hoewel je de Lynk & Co ook gewoon kan kopen vanaf 46.000 euro, kiest het grote merendeel van de klanten er niet voor om hem te kopen, maar om er een abonnement op te nemen! Inderdaad, in Europa is Lynk & Co de Netflix of Spotify van de autowereld, waarbij je je kan abonneren op een auto voor 600 euro per maand. Een prijs waarbij je nog een eerste inschrijvingskost van 200 euro moet optellen. Maar voor dat bedrag krijg je werkelijk alles: de auto, het onderhoud en de verzekering voor 15.000 km per jaar, ofwel 1.250 km per maand. Daarboven kost elke extra kilometer je 0,20 euro. En net als bij de meeste streamingdiensten, kan je stoppen wanneer je wil! Het is ook mogelijk om een meer traditioneel leasecontract of langetermijnhuur af te sluiten vanaf 851 euro per maand, en je kan zelfs je SUV onderverhuren.
Lynk & Co 01 SUV delen
Alle eigenaars of abonnees van een Lynk & Co kunnen namelijk hun auto ‘delen’ voor een zelf te bepalen bedrag. Om gebruik te maken van een 01, moet de ‘huurder’ een verzoek indienen met de gebruikstijd en -datum op de app van de constructeur. Wordt de aanvraag aanvaard, hoeft de klant van die dag alleen maar een paar foto’s te sturen van de staat van de wagen alvorens achter het stuur te kruipen. Je smartphone wordt daarbij gebruikt als sleutel tijdens de duur van de leenperiode. Voor abonnees, leaserijders of langetermijnhuurders tellen de gereden kilometers niet mee voor de 15.000 km per jaar en wordt de verhuurprijs afgetrokken van het maandbedrag. Als je je auto genoeg weet te verhuren, kan je zelfs je abonnement volledig afbetalen en zo gratis rijden voor de rest van de maand! Geen slechte deal.
Meer dan een autoconstructeur
In tegenstelling tot traditionele constructeurs en automerken, heeft Lynk & Co geen dealers of gewone concessies. Het bedrijf maakt in plaats daarvan gebruik van ‘clubs’ als contactpunten, waar je andere Lynk & Co-klanten kan ontmoeten, maar ook kan werken, een koffie drinken, of zelfs concerten kan bijwonen en eigen evenementen organiseren! Lynk & Co is dus meer dan zomaar een typische speler in de autowereld. Naast een constructeur is het ook een soort dienstverlener, toch in Europa.