De nieuwe CLE is ontstaan uit de poging van Mercedes om het aantal modellen in zijn grote gamma (een beetje) te verminderen. Daarmee is het de opvolger van zowel de oude tweedeurs C-Klasse en E-Klasse. Na de CLE Coupé, die we onlangs konden leren kennen en die dus de vroegere C-Klasse Coupé en E-Klasse Coupé vervangt, is hier nu de versie met open dak. Een Mercedes CLE Cabriolet die, zoals je waarschijnlijk al hebt begrepen, het stokje overneemt van de oude C-Klasse Cabriolet en E-Klasse Cabriolet.
Design Mercedes undefined
In de praktijk kunnen we de verschijning van deze nieuwe nomenclatuur binnen het Mercedes-gamma misschien eerder als een slimme marketingtruc beschouwen om het einde van de E-Klasse Cabriolet te kunnen rechtvaardigen... De CLE met open dak lijkt dan ook veel meer op een open versie van de huidige C-Klasse, terwijl de link met de hoger geplaatste en recent vernieuwde E-Klasse verder te zoeken is.
Zoals de enige andere cabrio die nog in de catalogus van Mercedes te vinden is, de SL, krijgt de CLE Cabriolet een stoffen dak. Er is standaard wel een meerlaagse akoestische behandeling aanwezig om de canvas kap bijzonder geluiddicht te maken. Natuurlijk klap je hem volledig elektrisch open en dicht via een knop op de middenconsole. Een dans die een twintigtal seconden duurt, en zelfs tijdens het rijden tot aan een snelheid van 60 km/u kan worden uitgevoerd. Handig om snel het dak te kunnen opengooien bij het eerste streepje zon op een wisselvallige dag. Je moet er wel op letten dat je het tussenschot in de koffer omlaag doet zodat de softtop in zijn opbergvak achteraan kan vouwen. Dat verloopt nu ook gemotoriseerd en kan met een druk op de knop onder de kofferklep omlaag worden geklapt.
Mercedes heeft drie kleuren in de aanbieding voor de softtop: standaard zwart of grijs, of, zoals op ons testmodel, een nogal opvallend rood als optie tegen een redelijke prijs (182 euro).
Beleving Mercedes undefined
De indruk dat je eigenlijk met een C-Klasse rijdt zet zich verder in het interieur. De CLE Cabriolet neemt namelijk zijn digitale dashboard over, met een tellerpartij van 12,3 inch en een verticaal geplaatst centraal aanraakscherm van 11,9 inch. Toch heeft de Cabriolet iets exclusiefs: het centrale scherm kan je kantelen om reflecties van de zon te vermijden met het dak open. Met een druk op de knop kan je het scherm van 15 tot 40 graden kantelen om het leesbaar te houden. Handig! En datzelfde geldt voor de rest van het MBUX-infotainmentsysteem van de derde generatie, met gemakkelijk te vinden iconen, snelle reacties en een complete connectiviteit (met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto). Het is enkel een beetje wennen aan de iets te gevoelige touchknoppen op het stuur.
4-seizoenscabrio voor 4 personen
Net als zijn coupébroer is de Mercedes CLE Cabriolet een strikte vierzitter met zijn aparte zitjes achteraan. Met het dak dicht moet je vrij soepel zijn om achteraan te kunnen instappen. Ben je er geraakt, dan kan je wel genieten van voldoende beenruimte (72 mm meer dan de oude C-Klasse Cabriolet, die korter was). De grootsten onder ons zullen echter met hun hoofd tegen het stoffen dak aanschurken. Met het dak open is er natuurlijk geen probleem meer! Dan is de CLE een volwaardige vierzits cabrio.
Vooral omdat het niet per se nodig is om de achterste zitplaatsen op te offeren voor een windscherm om de turbulenties buiten te houden. Een simpele druk op de Aircap-knop volstaat, waarmee er een kleine windgeleider boven de voorruit opklapt die de luchtstroom boven het hoofd van de inzittenden stuurt, samen met de windgeleider achter de achterste hoofdsteunen, die eveneens naar boven komt. De sensuele lijnen van de CLE Cabriolet gaan er wel een beetje mee verloren, we kregen al snel de gewoonte om de Aircap in te klappen wanneer we de bebouwde kom binnenreden. Je hoort ook iets meer windgeruis van het kleine net boven de voorruit (dat ook veel insecten vangt). Maar de passagiers blijven in ieder geval goed beschermd tegen de turbulentie. Voeg daarbij nog de Airscarf toe, dat (zeer) warme lucht in je nek kan blazen via ventilatiemonden onder de hoofsteunen, plus de verwarmde zetels, en het is zelfs bij slecht weer aangenaam vertoeven in deze cabrio.
Voor warme dagen kunnen de voorzetels ook worden geventileerd. De optionele lederen bekleding heeft ook een speciale behandeling gekregen die infraroodstralen reflecteert. Mercedes beweert dat het leer tot 12 graden koeler blijft in volle zon dan bij onbehandeld leer. Maar gezien het wisselvallige weer tijdens onze testweek, hebben we dat niet kunnen verifiëren...
Voor de volledigheid merken we nog op dat de koffer 385 liter groot is met het dak dicht. De toegang is een beetje smal, maar het is nog steeds een praktische ruimte. Wil je met het dak open rijden, dan moet je de gemotoriseerde klep neerklappen, die de laadhoogte en het volume van de koffer aanzienlijk vermindert. Je houdt dan nog 295 liter over. Je kan indien nodig wel de rugleuningen van de achterbank neerklappen om langere voorwerpen in te laden.