Het huidige MG-gamma biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, maar wekt niet echt emoties op… De missie van de Cyberster is dus om een beetje glamour toe te voegen bij MG, zonder af te stappen van elektriciteit. Daarmee is het meteen de eerste elektrische roadster van het moderne tijdperk: de Tesla Roadster van 2008-2012 was maar erg zeldzaam en de nieuwe laat op zich wachten, terwij de Porsche Boxster op batterijen pas in 2025 komt en de Polestar 6 voor 2026 gepland staat.
Design MG undefined
Passieproject van de designers
Toen MG 100 jaar geleden werd opgericht, begon het merk met roadsters te bouwen. Een gebied waarop de Britten een goede reputatie hebben opgebouwd, alvorens failliet te gaan en in 2007 te worden opgekocht door de Chinese SAIC-groep, die vervolgens inzette op lowcostmodellen en SUV’s… Vandaag hebben de Chinezen besloten om de oude glorie opnieuw op te roepen. Toch had deze nieuwe roadster even goed niet kunnen bestaan. Het is namelijk het passieproject van enkele designers uit de Londense studio van SAIC. Zij wilden een moderne visie geven op de iconische MG B. De eerste schetsen kwamen al in 2017, nog voor er enige sprake was van productieplannen. Maar gezien het enthousiasme van het publiek rond de conceptcar op het autosalon van Shanghai in 2021, besloten de kaderleden toch om een productieversie te ontwikkelen.
Strakke lijnen en vleugeldeuren
Terwijl heel wat autoconstructeurs vandaag te veel willen doen met drukke lijnen en daarbovenop een gigagrille, gaat de Cyberster voor finesse met een zeer slanke look. Het is een klassieke roadster geworden, met een lange, gewelfde motorkap en een strakke kont. De Cyberster is groter dan een BMW Z4 en benadert eerder het formaat van een Porsche 911 met een lengte van 4,53 m, een breedte van 1,91 m en een hoogte van 1,33 m. Proporties die hem groter maken dan hij lijkt.
Om de wow-factor nog verder te vergroten,, heeft MG vleugeldeuren gemonteerd op zijn roadster: de deuren openen volledig elektrisch naar boven (via de sleutel of via een knopje op de deuren). Het ziet er spectaculair uit, maar niet iedereen zal het mooi vinden. Idem dito voor de pijlvormige achterlichten. Het dak bestaat uit een elegante stoffen softtop, beschikbaar in twee tinten (zwart of rood).
Beleving MG undefined
Gebogen digitale cockpit
Hoewel de stijl van het exterieur eerder vintage is, is het interieur wel volledig mee met zijn tijd met een reeks van drie schermen die een gebogen interface vormen rond de bestuurder. Het centrale paneel (10,25 inch) toont de belangrijkste rijinformatie, terwijl de twee zijdelingse displays (elk 7 inch) aanraakgevoelig zijn. Er is zelfs nog een vierde scherm aanwezig op de middenconsole voor de klimaatcontrole. Het ziet er leuk en modern uit, maar het vraagt wel enige gewenning om je weg te vinden door de menu’s en verschillende weergaves.
Met z’n twee in het zonnetje
Als een echte roadster is de MG Cyberster een strikte tweezitter. De zetels zijn goed gevormd en zitten vrij comfortabel. Ze zijn bekleed in microvezel en similileer (rood/zwart of grijs), dat toch iets minder chique oogt dan echt leer. Het meubilair lijkt goed in elkaar te zitten en de plastics zien er niet goedkoop uit, zonder echter even kwalitatief te zijn als die van de premiummerken.
Er is voldoende opbergruimte aanwezig om je zakken leeg te maken, zonder meer. Ook de koffer is niet enorm (249 liter, tegenover bijvoorbeeld 281 liter voor de BMW Z4) en vooraan is geen frunk aanwezig. De laadkabel of een (heel) klein tasje kan wel achter de zetels worden gepropt.