Sinds zijn renaissance onder BMW-bewind in het begin van de jaren 2000 is de Mini er ook altijd als Cabrio geweest. Deze 4e generatie vormt daarop geen uitzondering. Maar in tegenstelling tot de huidige trend zijn er geen batterijen te vinden onder de motorkap: deze nieuwe Mini Cabrio krijgt enkel benzinemotoren. En in tegenstelling tot de elektrische Mini’s die in China worden gebouwd, behoudt deze cabriolet zijn Britse geest, want hij wordt in Oxford geproduceerd (naast de Mini Cooper 3-deurs op benzine). Deze Cabrio is intussen een uniek model geworden in zijn genre, want er zijn simpelweg geen compacte cabrio’s op benzine met 4 zitplaatsen meer sinds het pensioen van de Fiat 500C. Zijn dichtste rivaal is de… Volkswagen T-Roc Cabrio, die duurder is en hoger op zijn pootjes staat.
Design Mini Cabrio
Iconisch uiterlijk
Men zegt wel eens dat alleen dwazen nooit van gedacht veranderen. Maar waarom zou je van stijl veranderen als je er nog steeds geweldig uitziet? Dat zullen de designers bij Mini gedacht hebben, en dan vooral bij het ontwerpen van deze nieuwe Cabrio, die de retrotrekjes behoudt die de modellen met hard dak zijn verloren. Denk maar aan de ovalen achterlichten in plaats van de driehoekige exemplaren van de andere modellen. De nieuwe Cabrio behoudt ook zijn zichtbare deurgrepen (net als de andere Mini’s op benzine) terwijl de elektrische modellen verzonken exemplaren hebben gekregen.
Kortom: op het eerste gezicht lijkt deze nieuwe Cabrio vooral heel sterk op zijn voorganger. En ook onderhuids klopt deze indruk, want aan het technische platform is er vrijwel niets veranderd. Qua formaat evolueert deze nieuwe Cabrio dus maar weinig: met de generatiewissel is het model maar 3 cm langer geworden (3,88 m) en een centimeter breder en hoger (1,74 m en 1,43 m). De wielbasis bleef identiek (2,49 m).
Zoals het een Mini betaamt, kan je deze nieuwe Cabrio nog steeds uitgebreid personaliseren op esthetisch vlak. Zo zijn er 12 verschillende koetswerkkleuren om uit te kiezen, maar ook contrasterende zijspiegels. Optioneel kan je het stoffen dak zelfs laten versieren met een Britse vlag. Geen zorgen: de Union Jack zal niet vervagen in de carwash, het motief zit namelijk in de stof zelf gestikt.
Beleving Mini Cabrio
Neo-retrosfeer
In het interieur van de nieuwe Mini Cabrio zien we hetzelfde meubilair terug als in de andere nieuwe Mini’s op benzine en batterijen, met veel gerecycleerde materialen en stoffen in vrolijke kleurtjes. Het dashboard ziet er leuk uit en is ook personaliseerbaar, en ondanks enkele goedkope plastics, is het aangenaam vertoeven aan boord. Zoals bij de oude Mini’s krijg je een grote ronde wijzerplaat in het midden, die wat doet denken aan een weegschaal. Hij is 24 cm (9,5 inch) groot in diameter, is volledig digitaal (met OLED-technologie) en aanraakgevoelig. De interface draait op een modern en geconnecteerd infotainmentsysteem (MINI OS 9, op basis van het systeem van BMW).
Zoals wel vaker, is er wat gewenning nodig om je weg terug te vinden in de menu’s, sferen en weergavemodi die worden aangeboden. En de meeste voertuigfuncties moet je via het centrale scherm bedienen, maar Mini is wel zo slim geweest om enkele fysieke sneltoetsen te bewaren voor bijvoorbeeld de ontwaseming en de parkeercamera’s.
Alleen jammer dat er geen echte cockpit meer is achter het stuur. Je kan wel een head-up display krijgen (als optie…), waar de snelheid en de navigatie op wordt geprojecteerd, maar de toerenteller ontbreekt bijvoorbeeld uit je gezichtsveld.
GPS met augmented reality
De connectiviteit is compleet en Android Auto/Apple CarPlay zijn standaard en draadloos aanwezig, maar de integratie is niet optimaal: de weergave is beperkt tot een klein kadertje in het midden van het ronde scherm, met veel verloren ruimte. Verbinden gaat gelukkig snel en probleemloos. Een inductielader voor je smartphone is ook aanwezig als optie (205 euro).
De ingebouwde GPS (eveneens standaard) is zeer competent en kan (opnieuw optioneel) worden aangevuld met een augmented reality-functie: dan verschijnen er pijlen op het beeld van de frontcamera om aan te geven waar je precies moet inslaan. Handig in de stad of bij complexe knooppunten.
Achterbank voor kinderen
De zitruimte verandert niet in deze nieuwe generatie Mini Cabrio, aangezien hij de technische basis van zijn voorganger overneemt. Vooraan hebben we niets te klagen: daar heb je voldoende plek, ook in de breedte. Achterin is het echter minder gezellig. Ten eerste vereist de instap wat acrobatie, maar ook omdat er weinig ruimte is voor je benen en ellebogen, vooral omdat de rugleuning te recht staat. De twee achterzitjes zijn dus vooral geschikt voor kinderen, volwassenen zullen er enkel voor korte ritten in willen zitten.
Kleine, maar modulaire koffer
Net als de zitruimte, is ook de bagageruimte niet veranderd van generatie op generatie. Het volume blijft dus beperkt: 215 liter met het dak dicht en slechts 160 liter met open dak. Dat is niet veel voor 4 passagiers… Maar als je de achterzetels niet gebruikt, kan je de kofferruimte uitbreiden, want de rugleuning van de achterbank klapt neer in twee delen. Dat kan je zelfs vanuit de koffer doen dankzij twee hendels. En om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken, kan het achterste deel van de softtop manueel enkele centimeters worden verhoogd met telescopische armen. Handig!