Olivier Maloteaux

17 MRT 2025

Test: Mini Cabrio, het plezier van benzine

De 4e generatie ‘Mini by BMW’ gaat uit zijn dak. Deze variant speciaal gemaakt voor (zomers) rijplezier bestaat niet als elektrische versie, maar rijdt enkel op benzine. Is dat een gemis?

{"fr":"Cabriolet Mini Cooper moderne en mouvement sur route bordée de palmiers.","nl":"Moderne Mini Cooper cabriolet in beweging op met palmbomen omgeven weg."}
{"fr":"Intérieur de la MINI Cabrio électrique au bord de l'océan, ciel ensoleillé en arrière-plan.","nl":"Interieur van de elektrische MINI Cabrio aan de oceaan, zonnige lucht op de achtergrond."}

"We blijven fan van de Mini Cabrio met zijn frisse look, zijn charme en zijn plezierig rijgedrag. Een uniek aanbod op de markt."

Sinds zijn renaissance onder BMW-bewind in het begin van de jaren 2000 is de Mini er ook altijd als Cabrio geweest. Deze 4e generatie vormt daarop geen uitzondering. Maar in tegenstelling tot de huidige trend zijn er geen batterijen te vinden onder de motorkap: deze nieuwe Mini Cabrio krijgt enkel benzinemotoren. En in tegenstelling tot de elektrische Mini’s die in China worden gebouwd, behoudt deze cabriolet zijn Britse geest, want hij wordt in Oxford geproduceerd (naast de Mini Cooper 3-deurs op benzine). Deze Cabrio is intussen een uniek model geworden in zijn genre, want er zijn simpelweg geen compacte cabrio’s op benzine met 4 zitplaatsen meer sinds het pensioen van de Fiat 500C. Zijn dichtste rivaal is de… Volkswagen T-Roc Cabrio, die duurder is en hoger op zijn pootjes staat.

Advertentie
Advertentie

Design

Iconisch uiterlijk

Men zegt wel eens dat alleen dwazen nooit van gedacht veranderen. Maar waarom zou je van stijl veranderen als je er nog steeds geweldig uitziet? Dat zullen de designers bij Mini gedacht hebben, en dan vooral bij het ontwerpen van deze nieuwe Cabrio, die de retrotrekjes behoudt die de modellen met hard dak zijn verloren. Denk maar aan de ovalen achterlichten in plaats van de driehoekige exemplaren van de andere modellen. De nieuwe Cabrio behoudt ook zijn zichtbare deurgrepen (net als de andere Mini’s op benzine) terwijl de elektrische modellen verzonken exemplaren hebben gekregen.

Kortom: op het eerste gezicht lijkt deze nieuwe Cabrio vooral heel sterk op zijn voorganger. En ook onderhuids klopt deze indruk, want aan het technische platform is er vrijwel niets veranderd. Qua formaat evolueert deze nieuwe Cabrio dus maar weinig: met de generatiewissel is het model maar 3 cm langer geworden (3,88 m) en een centimeter breder en hoger (1,74 m en 1,43 m). De wielbasis bleef identiek (2,49 m). 

Zoals het een Mini betaamt, kan je deze nieuwe Cabrio nog steeds uitgebreid personaliseren op esthetisch vlak. Zo zijn er 12 verschillende koetswerkkleuren om uit te kiezen, maar ook contrasterende zijspiegels. Optioneel kan je het stoffen dak zelfs laten versieren met een Britse vlag. Geen zorgen: de Union Jack zal niet vervagen in de carwash, het motief zit namelijk in de stof zelf gestikt.

Beleving

Neo-retrosfeer

In het interieur van de nieuwe Mini Cabrio zien we hetzelfde meubilair terug als in de andere nieuwe Mini’s op benzine en batterijen, met veel gerecycleerde materialen en stoffen in vrolijke kleurtjes. Het dashboard ziet er leuk uit en is ook personaliseerbaar, en ondanks enkele goedkope plastics, is het aangenaam vertoeven aan boord. Zoals bij de oude Mini’s krijg je een grote ronde wijzerplaat in het midden, die wat doet denken aan een weegschaal. Hij is 24 cm (9,5 inch) groot in diameter, is volledig digitaal (met OLED-technologie) en aanraakgevoelig. De interface draait op een modern en geconnecteerd infotainmentsysteem (MINI OS 9, op basis van het systeem van BMW).

Zoals wel vaker, is er wat gewenning nodig om je weg terug te vinden in de menu’s, sferen en weergavemodi die worden aangeboden. En de meeste voertuigfuncties moet je via het centrale scherm bedienen, maar Mini is wel zo slim geweest om enkele fysieke sneltoetsen te bewaren voor bijvoorbeeld de ontwaseming en de parkeercamera’s.

Alleen jammer dat er geen echte cockpit meer is achter het stuur. Je kan wel een head-up display krijgen (als optie…), waar de snelheid en de navigatie op wordt geprojecteerd, maar de toerenteller ontbreekt bijvoorbeeld uit je gezichtsveld.

GPS met augmented reality

De connectiviteit is compleet en Android Auto/Apple CarPlay zijn standaard en draadloos aanwezig, maar de integratie is niet optimaal: de weergave is beperkt tot een klein kadertje in het midden van het ronde scherm, met veel verloren ruimte. Verbinden gaat gelukkig snel en probleemloos. Een inductielader voor je smartphone is ook aanwezig als optie (205 euro).

De ingebouwde GPS (eveneens standaard) is zeer competent en kan (opnieuw optioneel) worden aangevuld met een augmented reality-functie: dan verschijnen er pijlen op het beeld van de frontcamera om aan te geven waar je precies moet inslaan. Handig in de stad of bij complexe knooppunten.

Achterbank voor kinderen

De zitruimte verandert niet in deze nieuwe generatie Mini Cabrio, aangezien hij de technische basis van zijn voorganger overneemt. Vooraan hebben we niets te klagen: daar heb je voldoende plek, ook in de breedte. Achterin is het echter minder gezellig. Ten eerste vereist de instap wat acrobatie, maar ook omdat er weinig ruimte is voor je benen en ellebogen, vooral omdat de rugleuning te recht staat. De twee achterzitjes zijn dus vooral geschikt voor kinderen, volwassenen zullen er enkel voor korte ritten in willen zitten.

Kleine, maar modulaire koffer

Net als de zitruimte, is ook de bagageruimte niet veranderd van generatie op generatie. Het volume blijft dus beperkt: 215 liter met het dak dicht en slechts 160 liter met open dak. Dat is niet veel voor 4 passagiers… Maar als je de achterzetels niet gebruikt, kan je de kofferruimte uitbreiden, want de rugleuning van de achterbank klapt neer in twee delen. Dat kan je zelfs vanuit de koffer doen dankzij twee hendels. En om de toegang tot de koffer te vergemakkelijken, kan het achterste deel van de softtop manueel enkele centimeters worden verhoogd met telescopische armen. Handig!

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Eén motor, drie vermogens

Zoals vermeld, zijn er enkel benzinemotoren te vinden onder de motorkap van de nieuwe Mini Cabrio (het oude model kreeg wel nog een beperkte elektrische versie). Het aanbod is zelfs beperkt tot één motor: een 2 liter-viercilinder met turbo (motorcode B48), die ook in heel wat BMW’s te vinden is. Maar hier krijg je geen elektrische assistentie, zelfs geen mildhybride systeem op 48 V, dat nochtans gemeengoed is geworden binnen de Duitse groep. Ook naar een handbak is het tevergeefs zoeken in de nieuwe Mini Cabrio: in tegenstelling tot zijn voorganger, zijn alle versies nu verplicht gekoppeld aan een gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling en 7 versnellingen.

Qua vermogen begint het aanbod bij de Cooper C van 163 pk (250 Nm, 0-100 km/u in 8,2 seconden en top van 220 km/u) en staat de John Cooper Works van 231 pk aan de top (380 Nm, 0-100 km/u in 6,4 seconden en top van 245 km/u). Tussenin zit de Cooper S die wij konden testen, met 204 pk onder de kap (300 Nm, 0-100 km/u in 6,9 seconden en top van 237 km/u).

Vergeet de peddels niet…

De motor van onze Cooper S is krachtig en trekt al goed in de lagere en middelhoge toerentallen (het maximale koppel is beschikbaar van 1.450 tot 4.500 toeren), maar een echte toerenhonger heeft hij niet. De tweeliter bereikt al zijn piekvermogen bij 5.000 toeren en houdt dat vol tot 6.500 toeren, wat gepaard gaat met een aangename, opzwepende klank. De robotbak is soms een beetje te traag in de normale modus, maar reageert sneller in ‘sport’. Dan duren de schakelmomenten minder lang en schakelt hij ook terug bij het remmen. Maar manueel schakelen met de automaatpook gaat niet meer, want die is vervangen door een kleine schakelaar onder het scherm… Wil je zelf je versnelling kiezen, dan moet je bijbetalen voor de schakellepels op het stuur (standaard op de John Cooper Works-uitvoering).

Kartgevoel blijft intact

Op vlakke wegen is de wegligging Cooper S Cabrio zeer efficiënt en laat hij nooit zijn gewicht (van toch 1.455 kilo) voelen. Zijn directe besturing, zijn scherpe chassis (met multilink achteraan) en zijn compacte formaat zorgen voor een uitstekende wendbaarheid en precisie. De Mini is levendig en plezierig, geholpen door zijn koppelrijke en krachtige motor. Op ruwere wegen wordt het echter al snel een rodeo: de voortrein raakt dan de kluts kwijt en verliest vaak tractie. Het gevolg van de stevige ophanging.

Onder normale omstandigheden blijft het comfort een zwak punt van de Mini Cabrio, zeker in het geval van ons testexemplaar met 18-inch velgen en de standaard ophanging (optioneel zijn er adaptieve dempers te krijgen).

Open lucht of halfopen dak?

Ondanks zijn stevige ophanging leent deze Mini Cabrio zich uitstekend voor rustige ritjes in de zon. De stoffen kap gaat volledig elektrisch open in 18 seconden, wat je ook vanop afstand kan laten gebeuren, of zelfs tijdens het rijden (maar slechts tot 30 km/u). Met het dak open biedt de Mini voldoende bescherming tegen de elementen, vooral met het windscherm, dat helaas nog steeds optioneel is. De hoge en rechte voorruit vormt ook een goede bescherming tegen de wind (toch als je vooraan zit). Maar omdat de cabriokap opgevouwen wordt op de achterzijde, belemmert hij het zicht naar achteren enorm. Gelukkig is een achteruitrijcamera standaard.

De softtop van de nieuwe Mini Cabrio heeft trouwens nog steeds de originele ‘zonnedak’-functie, waarmee je slechts een deel van de kap kan openen (zo’n 40 cm) voor een beetje verfrissing. Maar ook dan heb je te maken met veel turbulentie en windgeruis bij hogere snelheden. Deze functie is vooral aangenaam bij lagere snelheden, in de stad of in de file.

Prijs

Prijs Mini Cooper Cabrio 2025

De basisprijs van de Mini Cabrio lijkt redelijk voor een charmant model met open dak: als instapversie (Classic Trim) beginnen de prijzen bij 32.100 euro voor de Cooper C met 163 pk (even duur als een Mazda MX-5 met maar twee zitplaatsen en minder vermogen), of 36.100 euro voor de Cooper S met 204 pk. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit 16-inch lichtmetalen velgen, automatische airco in twee zones, een verwarmd sportstuur, een achteruitrijcamera en een ingebouwde GPS.

Pas op voor de opties…

Bij die basisprijs kan je echter nog de uitvoeringen Favoured Trim of John Cooper Works Trim optellen (standaard op de JCW van 231 pk, die vanaf 43.700 euro kost). Er zijn ook tal van packs en losse opties te bestellen om het uiterlijk of het comfort aan boord te upgraden (aanraders zijn de verwarmde zetels en het windscherm), die de prijs al snel opdrijven. Maar de Mini Cabrio heeft een sterke restwaarde, vooral de goed uitgeruste modellen. Qua verbruik blijft het ook redelijk, met een gemiddelde van 8,1 l/100 km tijdens onze test met de Cooper S.

Verdict

We zullen er geen doekjes om winden: naast het nieuwe dashboard en centrale scherm is de nieuwe Mini Cabrio amper veranderd ten opzichte van zijn voorganger. Maar waarom zou hij ook? Het is nog steeds een model met een fris uiterlijk, veel charme en een plezierig weggedrag. Een leuk speeltje zonder concurrentie, dat elke rit een beetje als vakantie doet voelen, met het zoete geluid van een benzinemotor op de achtergrond. Een plezier met een prijskaartje, dat wel.

Advertentie
Advertentie