Hoewel het merk nog vrij onbekend is in België, is Nio al lang geen nieuwkomer meer op de internationale automarkt, en zelfs in Europa is het merk niet meer zo nieuw. Het Chinese en volledig elektrische premiummerk werd namelijk al in 2014 opgericht, met in 2017 de lancering van zijn eerste model. Nio is ook al meerdere jaren aanwezig in Europa. We konden het zelfs al in levende lijve ontdekken in 2022. Maar hoe zit het vandaag?

Advertentie
Advertentie

Nio is een directe rivaal voor Mercedes, BMW en... Audi, en verkoopt vandaag zijn modellen in China, Noorwegen, Duitsland, Nederland, Zweden en Denemarken. De Chinese constructeur beschikt ook al over een breed aanbod met maar liefst negen verschillende modellen: drie berlines, een break en vijf SUV's. Al zijn nog niet al deze modellen beschikbaar in Europa. Momenteel kan je enkel de SUV's EL6, EL7 en EL8, de berlines ET5 en ET7 en de breakversie van de ET5 krijgen op ons continent. In Noorwegen verkoopt Nio ook nog zijn oude ES8. Maar in tegenstelling tot wat je zou vermoeden, gezien zijn vrij klassieke gamma, is Nio geen elektrische autoconstructeur zoals de anderen!

Verwisselbare batterijen

Waar Tesla zijn Superchargers heeft, heeft Nio heuse batterijwisselstations. Zoals de naam aangeeft, kan je er je platte batterij inwisselen voor een opgeladen exemplaar, een proces dat slechts 5 minuten in beslag neemt! En er is nog meer goed nieuws: de grootte van de batterij vanuit de fabriek maakt niet uit. Je kan die namelijk op elk moment inwisselen volgens je behoeften! Momenteel beschikt de Chinese constructeur over pakketten van 75 en 100 kWh. Sinds kort heeft Nio echter ook een batterij van 150 kWh in China. In de praktijk betekent dit dat het mogelijk is om dagelijks met een middelgrote batterij te rijden, en over te stappen op een (veel) groter pakket om af en toe langere afstanden te kunnen afleggen.

Aankoop of abonnement

Nio heeft ook een enigszins uniek verkoopmodel. Net als bij de oude Renault Zoé is het mogelijk om de modellen te kopen van de constructeur, maar de batterij moet je huren. De goedkoopste Nio's hebben trouwens een vanafprijs van ongeveer 50.000 euro. Het is ook mogelijk om de volledige wagen te huren van het merk dankzij een abonnementsformule, waarin alles zit inbegrepen, vergelijkbaar met wat Lynk & Co momenteel aanbiedt. In dit geval is het mogelijk om met een Nio te rijden vanaf ongeveer 750 euro per maand.

Waarom de Audi-fabriek in Vorst?

Nu weet je al wat meer over het merk Nio. Maar waarom heeft het dan interesse in de Audi-fabriek in Brussel? Ten eerste omdat die fabriek al gespecialiseerd is in de productie van 'high-end' elektrische wagens. Exact het segment waarin Nio opereert. Bovendien dwingt de verhoogde invoerheffing in Europa de Chinese constructeurs om op zoek te gaan naar lokale, Europese productiesites als ze competitief willen blijven en de prijzen van hun modellen niet enorm willen zien stijgen.

Het is waarschijnlijk gemakkelijker en minder duur voor Nio om een fabriek in perfect werkende staat over te nemen, dan om een volledig nieuwe fabriek te bouwen. Een fabriek die bovendien vlakbij Duitsland en Nederland ligt, waar het merk al verschillende modellen verkoopt. En Brussel ligt ook dichtbij het centrum van Europa, waar Nio verder wil uitbreiden. De toekomst zal ons leren of het bod van Nio aan de Volkswagen-groep voldoende zal zijn om de fabriek in Vorst over te nemen. En of deze overname ook betekent dat de Chinese constructeur zijn modellen in België gaat verkopen!