Is dit de zoveelste Chinese speler die aan de poorten van de Europese markt staat? Ja, maar Chery is niet zomaar een klein merk dat zijn geluk waagt. Met 1,2 miljoen geproduceerde wagens per jaar is het eerder een Chinese autoreus, net als BYD of Geely, die ook in de westerse wereld wilt groeien. Chery opent het offensief op onze markt met twee submerken: Omoda en Jaecoo. Het is trouwens de eerste Chinese constructeur die zijn wagens op Europese grond zal produceren, in Barcelona, op de oude Nissan-site die in 2021 werd gesloten. Vanaf eind 2024 rolt daar deze elektrische SUV Omoda E5 van de band. De eerste in een lange reeks nieuwe modellen die in Europa wordt gelanceerd.
Design Omoda undefined
Op technisch vlak is het model niet gebouwd op een exclusief elektrische basis. Het is eerder een geëlektrificeerde versie van een bestaande SUV met verbrandingsmotor, de Omoda 5. Op de Belgische markt zullen klanten dan ook de keuze hebben tussen beide versies. Als benzineversie wordt de SUV aangedreven door een 1,6 liter-turbo van 185 pk en 275 Nm en heeft het model een grote, eerder sportieve grille. De elektrische versie Omoda E5 heeft dan weer een specifieke neus, met een afgesloten grille waarin de laadpoort zit verwerkt. De technische verschillen zijn ook met het blote oog te zien ter hoogte van de draagarmen achteraan, die nogal uitsteken, en het accupakket dat onder de bodem uitkomt.
Aflopende achterzijde
Het algemene design van het model neigt eerder naar het genre van de SUV-coupé, met een aflopende achterzijde en de illusie van een zwevend dak. De lijnen van de Omoda E5 zijn vrij elegant, maar het geheel laat ook niet echt een originele indruk na. Meer objectief gezien heeft de E5 een lengte van 4,40 m. Daarmee zit hij tussen de Hyundai Kona Electric (4,36 m) en de BYD Atto 3 (4,46 m) in.
‘Geleende’ details
Ook aan boord probeert de Omoda zijn presentatie te verzorgen. Dat doet hij echter met enkele ‘geleende’ elementen, om niet ‘gekopieerd’ te zeggen… De bekleding van de deurpanelen en de transmissiepook op de stuurkolom doen in ieder geval sterk denken aan een Mercedes-Benz. Maar er zijn gelukkig ook enkele originele details die de sfeer opfleuren, zoals de smartphone-achtige verlichting voor de make-upspiegel van de passagier of de sfeerverlichting op het dashboard.
Beleving Omoda undefined
Qua infotainment beschikt de Omoda E5 over twee displays van 12,5 inch die zich in landschapsformaat uitstrekken over het dashboard. Het scherm voor de bestuurder mist wat personalisatiemogelijkheden, maar is wel goed afleesbaar. Het centrale aanraakscherm reageert soms nogal traag en is niet altijd even ergonomisch in gebruik (met vrij kleine toetsen, bijvoorbeeld voor de airco). De ingebouwde navigatie van ons testmodel werkte niet in onze contreien en ook onze twee grootste Belgische landstalen waren niet te vinden in het systeem. Maar deze details zouden opgelost moeten worden tegen de officiële lancering van het model deze zomer. Gelukkig werkte de draadloze Apple CarPlay/Android Auto wel al. Er is ook een inductielader aan boord en, op de topversie, een efficiënte 360°-camera.
Functie volgt vorm, maar nog steeds ruim
Achteraan is er een comfortabele ruimte voor twee volwassenen, al is de hoofdruimte niet oneindig voor de grootsten onder ons door het aflopende dak. De koffer is ook voldoende ruim, ondanks de spitse kont. Je hoeft er gelukkig ook je laadkabel niet in op te bergen, aangezien er onder de motorkap nog een kleine ruimte is voorzien.
Nog een praktisch detail: de Omoda E5 is uitgerust met een V2L-functie (Vehicle-to-load), waarmee externe elektrische apparaten kunnen worden gevoed door de hoogspanningsbatterij (tot 3,3 kW).