De organisatie Transport & Environment (T&E) verzamelde recent de gegevens van meer dan 127.000 PHEV’s die in 2023 in Europa ingeschreven werden om deze aandrijflijn beter te begrijpen. En hun conclusie is allesbehalve positief…
Volgens T&E stoten plug-inhybrides in de praktijk slechts 20 % minder CO₂ uit, en verbruiken dus ook maar 20 % minder brandstof dan een vergelijkbare klassieke benzine- of dieselwagen. Dat is bijna vijf keer meer dan de officiële WLTP-waarden die door de constructeurs worden opgegeven! En dat hoeft niet te verbazen: wanneer een hybride enkel op zijn batterij rijdt, sleept hij een verbrandingsmotor van ongeveer 200 kg nutteloos mee. En wanneer de batterij leeg is, wordt diezelfde batterij zelf een dood gewicht van ongeveer 200 kg. Volgens T&E nemen de uitstootwaarden van plug-inhybrides bovendien toe naarmate hun volledig elektrische rijbereik toeneemt. Want grotere batterijen maken de voertuigen zwaarder. De Europese organisatie stelt: “plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van meer dan 75 km stoten gemiddeld meer CO₂ uit dan modellen met een rijbereik tussen 45 en 75 km.”

PHEV's verbruiken brandstof… zelfs in volledig elektrische modus
Natuurlijk is het mogelijk om de CO₂-uitstoot en het verbruik van een PHEV sterk te beperken door zo veel mogelijk elektrisch te rijden en de batterij zo vaak mogelijk op te laden. Maar in de praktijk, zo stelt T&E vast, nemen bestuurders zelden de moeite om hun plug-inhybride effectief op te laden. Sterker nog, volgens de Europese organisatie: “zelfs wanneer ze in elektrische modus rijden, verbruiken PHEV’s gemiddeld nog steeds 3 liter benzine per 100 km. Ze stoten dus 68 g CO₂/km uit in elektrische modus. Dat is 8,5 keer meer dan wat de officiële homologatietests aangeven.” Volgens T&E komt dat doordat de elektromotoren van veel PHEV’s niet krachtig genoeg zijn om vlot te rijden bij hogere snelheden of op steile hellingen, waardoor de verbrandingsmotor alsnog moet bijspringen. Gemiddeld zorgt die benzinemotor voor aandrijving tijdens bijna een derde van de afstand die zogenaamd elektrisch wordt afgelegd.

De prijs van een plug-inhybride is gemiddeld… hoger dan die van een elektrische wagen!
Door hun aandrijftechnologie, en vooral door de grotere batterij, zijn plug-inhybrides vanzelfsprekend duurder… zelfs dan een volledig elektrische auto! Volgens Bloomberg Intelligence, een bron die vermeld wordt in het T&E-rapport, bedraagt de gemiddelde verkoopprijs van een plug-inhybride in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk in 2025 maar liefst 55.700 euro. Dat is 15.200 euro meer dan de gemiddelde prijs van een batterij-elektrische auto. Dan rijst de vraag: is het de moeite nog wel waard? Zeker als je van plan bent om zo vaak mogelijk elektrisch te rijden en je batterij trouw op te laden, waarom zou je dat dan niet meteen (en veel minder vaak moeten) doen met een volledig elektrische auto?