De Polestar 5 haalt opnieuw de krantenkoppen. Niet met zijn prestaties, maar wel met zijn laadsnelheid. De vorige keer beloofde de elektrische constructeur nog dat zijn toekomstige vierdeurs GT in staat zou zijn om tot 160 km autonomie te recupereren in amper 5 minuten. Dat heeft hij te danken aan zijn 800 V-architectuur en de expertise van StoreDot, dat de 'Extreme Fast Charging' (XFC)-technologie heeft ontwikkeld. Een prototype van de Polestar 5 uitgerust met dit systeem is er zelfs in geslaagd om van 10 tot 80% batterijniveau bij te laden in slechts 10 minuten!
Even snel opladen als tanken
Tijdens de tests haalde een prototype van de Polestar 5 met een batterij van 77 kWh een constant laadvermogen van minstens 310 kW. Er waren zelfs pieken van meer dan 370 kW te zien op weg naar het laadniveau van 80%. Met zulke laadsnelheden zou het mogelijk zijn voor het productiemodel, met een grotere batterij van mogelijk meer dan 100 kWh, om tot 320 km autonomie te recupereren in 10 minuten tijd. Volgens Polestar is dat gemiddeld even lang als een auto met verbrandingsmotor bijtanken - misschien als je nog moet aanschuiven aan de kassa...
Wanneer op de weg?
De Polestar 5 zou echter met meer indruk moeten maken dan met zijn laadvermogen. Zijn chassis zou "lichter zijn dan dat van auto's uit een lager segment", terwijl het stijver wordt dan "een tweezits sportwagen of supercar". De krachtigste versie van de elektrische vierdeurs GT zou twee elektromotoren krijgen die samen tot 650 kW (884 pk) en 900 Nm ontwikkelen! Allemaal kenmerken waar ook de elektrische roadster Polestar 6 over zou beschikken, inclusief die recordbrekende laadsnelheid.
Het valt echter nog te bezien wanneer deze spitstechnologie, samen met de Polestar 5 zelf, op onze wegen te zien zal zijn... Oorspronkelijk zou deze Porsche Taycan-rivaal dit jaar gelanceerd worden. Polestar heeft echter te maken gehad met productievertragingen. Het zou dus best kunnen dat de 5 pas volgend jaar officieel wordt voorgesteld.