In 2014 gaf Porsche zijn Cayenne een klein broertje om het clienteel van het merk uit te breiden. Missie geslaagd: de eerste Macan heeft meer dan 850.000 klanten verleid en was vorig jaar nog steeds een van de bestsellers van Porsche (met 87.355 verkochte exemplaren), net achter de Cayenne (87.553 stuks), maar ruim voor de 911 (50.146), Taycan (40.629), Panamera (34.020) en de 718 Boxster/Cayan (20.518). De Macan 2024 is mee met zijn tijd en drinkt geen benzine meer: hij laat zich uitsluitend aandrijven door elektriciteit.
Design Porsche undefined
Familiegezicht
Qua design leunt de nieuwe Macan dicht aan bij het oude model, maar krijgt hij wel de lichtsignatuur van de nieuwste modellen van Porsche en laat hij zich schoeien met velgen tot 22 inch groot. Onderhuids schuilt een volledig nieuw chassis, het PPE-platform, dat samen met Audi werd ontwikkeld en dat ook als basis dient voor de Q6 e-tron.
Vergeleken met de Porsche Macan 2023 met verbrandingsmotor is de elektrische Porsche Macan groter geworden (+ 10,3 cm, voor een totaal van 4,78 m) en heeft hij een langere wielbasis (+ 8,6 cm, nu 2,89 m) om meer ruimte te bieden achterin. De passagiers op de achterbank hebben nu voldoende beenruimte en ook de hoofdruimte volstaat. Maar de middelste zitplaats blijft smal en hard. En in tegenstelling tot de Cayenne, heeft de Macan nog steeds geen verschuifbare achterbank.
Beleving Porsche undefined
Twee koffers
Zonder enorm te zijn, is het koffervolume achteraan van deze nieuwe elektrische SUV van Porsche voldoende groot, met 540 tot 1.348 liter. De achterbank laat zich in drie delen neerklappen, wat een quasi vlakke laadvloer oplevert. Naast de koffer achterin heeft de elektrische Macan ook een opbergruimte onder de motorkap vooraan van 84 liter. Een leuk detail: met keyless entry opent deze frunk met een simpele veeg op de motorkap. Je moet hem wel nog met enige kracht dichtgooien.
Android Automotive
De bestuurder krijgt een digitaal instrumentenpaneel van 12,6 inch voor zijn neus, dat optioneel nog kan worden aangevuld door een gigantisch head-up display (het equivalent van een scherm van... 87 inch), dat de belangrijkse rijinformatie in ‘augmented reality’-stijl 10 meter verder op de weg projecteert, met bijvoorbeeld pijlen die de juiste weg tonen als je de navigatie hebt ingeschakeld. Indrukwekkend, maar de projectie neemt ook een groot deel van je gezichtsveld in...
Centraal op het dashboard is er een aanraakscherm van 10,9 inch met een modern multimediasysteem op basis van Android Automotive OS (al is het nog steeds compatibel met Apple CarPlay). Dat betekent navigatie via Google Maps, wat zeer efficiënt werkt, en de GPS omvat een routeplanner die de handigst gelegen oplaadpunten op de route zoekt en de accu automatisch voorverwarmt om het opladen te versnellen.
Het multimediasysteem is ook in staat om externe apps rechtstreeks op het scherm te installeren. Optioneel kan je nog een extra scherm van 10,9 inch krijgen voor de passagier, die daarop onder meer films kan kijken via streaming tijdens het rijden.