De nieuwe Renault Scenic liet bij zijn voorstelling in 2023 meteen blijken dat hij een heel andere weg insloeg dan zijn voorgangers. Om te beginnen brak zijn stijl radicaal met de afgeronde lijnen van weleer. Maar onder de motorkap ging de transitie nóg verder: de Scenic E-Tech kwam er enkel nog in 100% elektrisch aangedreven versies.

Advertentie
Advertentie

De Renault Scenic krijgt altijd een elektromotor, maar je hebt wel de keuze uit twee vermogensversies. In de basisversie levert de elektrische motor 125 kW (170 pk), altijd in combinatie met de “Comfort Range”-batterij van 60 kWh, goed voor 430 km rijbereik volgens de WLTP-cyclus. De tweede motorversie is 160 kW (220 pk) sterk en wordt zonder uitzondering gekoppeld aan de grotere “Long Range”-batterij met 87 kWh, voor een WLTP-rijbereik van 625 km. Het vermogen van beide versies zal voor de meeste gebruikers volstaan (des te meer omdat hun koppel heel dicht bij elkaar ligt), maar het verschil in rijbereik is doorslaggevend genoeg om voor de ene of de andere versie te kiezen. En omdat je met een gezinswagen als de Renault Scenic toch regelmatig eens op reis gaat, kiezen wij dus voor de Long Range-uitvoering.

Volledige standaarduitrusting

De instapprijs van de Renault Scenic E-Tech bedraagt 39.950 euro voor de Evolution-basisversie… maar die is enkel beschikbaar met de kleinere batterij. Wij kijken dus een uitrustingsniveau hoger naar de Techno, wat wél de keuze laat uit beide batterijversies. Op die manier kost een Scenic E-Tech met Long Range-batterij je minstens 46.950 euro. Daarbij hoort dan wel meteen heel wat standaarduitrusting zoals een verschuifbare achterbank, adaptieve LED-koplampen, een elektrische kofferklep en het uitstekende Google-multimediasysteem met 12-duims scherm.

Advertentie
Advertentie

Nuttige opties

Standaard krijg je de Scenic E-Tech enkel in het ‘vlamrood’… Wij kiezen dan liever voor het heel knappe ‘schiste grijs’ aan 650 euro. Bij de velgen heb je geen keuze: enkel de gediamanteerde Streamline 19-duimers zijn beschikbaar, maar voor 300 euro extra laten we die wel bekleden met vierseizoensbanden. Een scherpe prijs, die ons elk jaar twee keer die vervelende bandenwissel bespaart. Voor het zelfdimmende panoramadak tellen we niet de gevraagde 1.500 euro neer, maar verwarmde zetels vinden we dan weer wel onmisbaar. Die krijg je enkel via het Winterpack van 1.000 euro, waardoor de bestuurdersstoel meteen ook elektrisch verstelbaar wordt én een massagefunctie krijgt. Een 22 kW-lader met bijhorende Type 2 laadkabel lijkt ons interessant, maar gezien de forse meerprijs van 1.500 euro houden we het bij de AC-lader van 7 kW. Dat alles brengt de totale ideaalprijs van onze ideale configuratie op 48.900 euro. Flink wat geld in absolute termen, maar wel sterk gepositioneerd ten opzichte van de concurrentie.

Een nog beter idee in Vlaanderen?

Op het eerste zicht lijkt de Scenic E-Tech dus een fiks prijskaartje te dragen, maar we wijzen graag nog even op een interessant alternatief voor wie in Vlaanderen woont. Hou je het daar bij de standaardversie met 430 km WLTP-rijbereik en het laagste (maar zeker niet karige) uitrustingsniveau Evolution, dan blijf je onder de grens van 40.000 euro en kan je dus – tenminste nog tot eind 2024 – aanspraak maken op de Vlaamse aankooppremie van 5.000 euro. Een elektrische Renault Scenic voor minder dan 35.000 euro… dát wordt wel héél interessant!

Advertentie
Advertentie

Hybride alternatief

De Scenic E-Tech is altijd 100% elektrisch, maar Renault heeft met de Symbioz wel een alternatief in het gamma met een 145 pk sterke full hybrid aandrijving. Het model zit tussen de Captur en Austral in, en kan je al op de oprit hebben staan vanaf 29.950 euro.

Advertentie
Advertentie