We hebben de Renault Symbioz al uitgebreid aan de tand gevoeld in een grondige rijtest, een autonomietest en met een top 5 van onze favoriete details. In deze artikels lees je waarom wij deze Renault Symbioz wel kunnen waarderen. Maar hoeveel geld moet je op tafel leggen om er zelf mee te kunnen rijden? Wij zochten voor jou naar de ideale configuratie van de Renault Symbioz.
Motorisatie: geen keuzestress
We starten de configuratie met de motor. Geen keuzestress hier, want er is momenteel slechts één aandrijflijn beschikbaar: de E-Tech Full Hybrid met 143 pk, die we al kennen van andere Renault modellen zoals de Captur en Arkana. Deze zelfladende hybride koppelt een 1,6 liter-benzinemotor aan 2 elektromotoren. Eerder waren we al erg enthousiast over zijn mussendorst, dus met deze versie zijn we perfect tevreden.
Techno als sweet spot
Vervolgens krijgen we 4 uitrustingsniveaus te zien waaruit we kunnen kiezen: “evolution” (de basisversie), “techno”, “esprit Alpine” en “iconic”. De basisversie “evolution” is erg keurig geprijsd vanaf 29.950 euro voor een wagen van deze grootte. Voor dat geld mag je bovendien al een uitgebreide standaarduitrusting verwachten. Als we even door de lijst gaan, merken we interessante zaken op zoals een achteruitrijcamera, automatische airco, draadloze smartphone oplader, 2 schermen van respectievelijk 7 en 10 inch, een basis cruise controle, automatische koplampen en een regensensor voor de ruitenwisser. Geen slechte start!
Toch kiezen we voor de “techno” uitvoering. Die bevat namelijk deze - volgens ons - onmisbare toevoegingen: in de hoogte regelbare zetels vooraan (om de ideale zitpositie te vinden) en parkeersensoren vooraan (om dat venijnige paaltje te vinden). Verder krijgen we er onder meer nog een adaptieve snelheidsregelaar bij, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels, en een uitgebreider multimediasysteem met navigatie en Google-integratie.
De versie “esprit Alpine” (vanaf 33.750 euro) laten we aan ons voorbijgaan. Voor de meerprijs krijg je donkere 19” aluminium velgen, donkere exterieurelementen, een - jawel - donkere zetelprint en een verwarmd stuur, maar helaas geen extra vermogen voor sportievere prestaties. De duurste versie “iconic” is dan weer rijkelijk uitgerust, maar voor de meerprijs van 4.000 euro ten opzichte van de “techno” kiezen we toch liever zelf enkele opties uit.
Stijlvol in sterzwart
In de volgende stap van de configuratie kiezen we de kleur van de Renault Symbioz. Alle versies hebben toegang tot dezelfde 7 kleuren. In plaats van de basiskleur “vlamrood” kiezen we voor een iets stijlvoller “sterzwart” of “cassiopeiagrijs” (+ 650 euro).
Renault maakt het ons hierna weer gemakkelijk, want de “techno” uitvoering is enkel te krijgen met zijn eigen opvallende 18” aluminium Gravity velgen en een wat saaie grijze zetelbekleding. Wie een mooi interieur belangrijk vindt en bereid is om hiervoor te betalen, kunnen we zeker aanraden om toch voor de “iconic” uitvoering te gaan. Deze heeft namelijk een sjieker afgewerkt dashboard met (kunst)leer, mooiere deurpanelen en wat extra chrome accenten. Gelukkig heeft de “techno” nog zijn sfeerverlichting om het geheel wat op te vrolijken dankzij de Renault “multi-sense” functie die standaard is in de “techno” uitvoering.
Bijkomende opties
Nog een voordeel van de “techno” versie is dat deze uitvoering ons toegang geeft tot meer optiepakketten dan deze die beschikbaar zijn in de basisuitvoering. Een blik op de optielijst leert ons dat we niet meer al te diep in onze buidel moeten tasten om de uitrusting nog een niveautje hoger te krijgen. We vinken aan: het “pack winter comfort” met verwarmde zetels vooraan en een verwarmd stuur voor 400 euro en het “pack safety & driving” met onder meer lane-assist en dodehoekdetectie voor 800 euro.
Scherp geprijsd in het segment
Wat ons betreft kunnen we er hier een streep onder trekken, want met een totaalprijs van 33.850 euro biedt deze configuratie van de Symbioz een uitstekende prijs-uitrustingverhouding. Met deze prijs inclusief opties is de Renault Symbioz nog altijd goedkoper dan zijn rechtstreekse concurrenten in hun basisuitvoering, straffe kost! Enkel de Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid Techno, 129 pk, kan nog ietwat bijbenen met een vanafprijs van 32.499 euro.
Heb je toch nog wat extra budget om te spenderen, dan zijn opties als 360° camera met automatisch inparkeren (750 euro) en het fraaie elektrisch verduisterende panoramisch dak (1.500 euro) absoluut het overwegen waard.
Afsluiten doen we met nog meer goed nieuws: later in 2025 belooft Renault de basisprijs nog wat naar beneden bij te stellen met de lancering van andere mild-hybride motoren. Ook dat is zeker het opvolgen waard als je op zoek bent naar een goed uitgeruste en betaalbare gezins-SUV.