Boxermotoren (met de cilinders horizontaal tegenover elkaar geplaatst) en permanente vierwielaandrijving: dat zijn de technische handelsmerken van Subaru! Technische keuzes die bevestigen wat velen al wisten: Subaru is een ingenieursmerk pur sang. Een merk met een loyale schare fans, die nog steeds dromen van de rallytriomfen uit de jaren 90 en het diepe "brap-brap-brap"-geluid van de motoren! Laat Subaru jou ook niet koud? Dan zijn dit 5 modellen die je nú moet overwegen, voor ze te duur worden!

Advertentie
Advertentie

1. Subaru Impreza WRX STI (2000-2008)

De Impreza WRX STI is hét absolute rally-icoon! Zonder twijfel zullen alle generaties een mooie toekomst tegemoet gaan als verzamelobject. Maar welke kies je het best? Wij richten ons hier op de tweede generatie: de eerste is de voorbije jaren flink in waarde gestegen en het is erg moeilijk geworden om nog een exemplaar te vinden dat volledig origineel is. En eerlijk? Zijn prestaties voelen vandaag wat gedateerd aan. De twee meest recente generaties zijn indrukwekkend, maar hebben niet het competitiepalmares van de eerste lichtingen… Je voelt het al aankomen: de tweede generatie verdient onze volle aandacht. Omwille van zijn looks, maar zeker ook vanwege zijn prestaties: afhankelijk van de markt leverde de “flat-four” motor van 2 of 2,5 liter tot wel 280 pk! Reken op een instapbudget van zo’n 20.000 euro.

Blauwe Subaru Impreza WRX STI met gouden velgen tegen bewolkte hemelachtergrond.
Advertentie
Advertentie

2. Subaru Legacy 3.0R Spec B (2006-2009)

Dit is een compleet onderschat model, maar wij zijn er dol op! Je zou hem zelfs een gezinsvriendelijke Porsche 911 kunnen noemen! Waarom? Omdat onder de motorkap een atmosferische 3-liter flat-six zit met 245 pk. In deze zeldzame versie met manuele versnellingsbak komt het potentieel van dit geweldige blok helemaal tot zijn recht, met een krachtige maar gedempte grom. Voeg daarbij de veiligheid van vierwielaandrijving, en je hebt een “daily driver” die allesbehalve saai is! Bijna onvindbaar op de tweedehandsmarkt, maar soms duikt er eentje op in het buitenland voor zo’n 15.000 euro. Een potentiële stijger in waarde!

Zilveren Subaru Legacy sedan, elegante auto met opvallende lichtmetalen velgen tegen neutrale achtergrond.

3. Subaru SVX (1991-1997)

In de laatste decennia van de twintigste eeuw voerden de Japanners een vreedzame invasie in de VS: ze wilden het Amerikaanse publiek verleiden – en wat is daarvoor beter dan een coupé? Subaru bleef trouw aan zijn eigenzinnige imago en stelde de SVX voor: een bijzondere wagen, ontworpen door Giugiaro, herkenbaar aan zijn ramen die in twee delen zijn gesplitst. Technisch blijft Subaru trouw aan zichzelf: vierwielaandrijving en boxermotor… maar ditmaal met 6 cilinders! Deze flat-six (doet het je denken aan een Duitse sportwagen?) had een inhoud van 3,3 liter en leverde 230 pk. De SVX werd uitsluitend geleverd met een viertrapsautomaat en was daardoor meer een GT dan een sportwagen. Destijds flopte het model, want het publiek snapte het niet. Vandaag herontdekken liefhebbers deze unieke wagen, en stijgt zijn waarde gestaag: je vindt exemplaren tussen 10.000 en 15.000 euro – een koopje voor zo’n zeldzame en aparte auto!

Advertentie
Advertentie
Witte Subaru SVX bij zonsondergang aan zee, jaren '90 ontwerp.

4. Subaru BRZ (2012-2020)

De tweelingbroer van de Toyota GT86, de Subaru BRZ, behoort tot een uitstervend ras: eenvoudige sportwagens zonder poespas, ontworpen puur voor rijplezier. Een atmosferische motor met 200 pk die meer dan 7.000 toeren per minuut draait voorin, een manuele zesbak in het midden, en achterwielaandrijving. Natuurlijk valt er wat te zeggen over het gebrek aan koppel bij lage toeren en de sobere afwerking. Maar dat verandert niets aan het feit dat deze BRZ een echt pareltje is! Als occasie zit hij momenteel tussen de 15.000 en 25.000 euro, afhankelijk van de staat. Maar als je een topexemplaar wil scoren, dan is nú het moment!

Advertentie
Advertentie
Subaru BRZ blauw op bergweg met heldere lucht.

5. Subaru Forester STI (2004-2008)

Hoewel de Forester vooral bekend staat als gezinswagen, heeft hij ook een ruigere kant. En hoe! In STI-versie kreeg deze SUV het 2,5-liter flat-four blok uit de gelijknamige Impreza, opgevoerd tot 265 pk. De Forester STI is een echt beest, maar werd enkel op de Japanse markt verkocht. Daardoor is hij zéér zeldzaam! De rechtsgestuurde versie en het gedoe rond homologatie kunnen een drempel vormen, maar dit is een écht verzamelobject voor wie houdt van Japanse curiosa! Met wat speurwerk vind je er soms eentje in Europa, tussen de 10.000 en 35.000 euro – afhankelijk van staat, papierwerk en kilometerstand…

Felblauwe Subaru Forester STI met opvallende zilveren lichtmetalen velgen.