Vorig jaar heeft een Mercedes-Benz E 200 uit 2012 alle records gebroken op vlak van tellerfraude. Het exemplaar werd verkocht met zogezegd 257.881 km op de teller, maar had er eigenlijk maar liefst 818.154 gereden, een verschil van 560.273 km! De Duitse berline wordt nauw gevolgd door een Mercedes-Benz V-Klasse uit 2016, die een verschil van 534.604 km optekende, met op de derde plek van dit beschamende podium een BMW 520 uit 2012 met 526.000 km verschil tussen de teller en de werkelijkheid.
Met deze opvallende cijfers wil Car-Pass het belang van de strijd tegen tellerfraude nogmaals in de verf zetten, hoewel het aantal gevallen wel sterk is afgenomen. Er waren nog tussen de 60.000 en 100.000 gevallen van tellerfraude voor de lancering van het document in 2006, maar vorig jaar telde de organisatie er nog maar 1.640!
Na een moeilijk jaar in 2022, met een sterke toename van de levensduurte en de energiecrisis, veerde de verkoop van tweedehandswagens vorig jaar weer op. Het aantal Car-Pass-certificaten dat werd uitgegeven kon meesurfen op deze golf en nam toe met 7%, voor een totaal van 813.835 stuks.
Belangrijkste trends
Gemiddeld wordt er 70.000 km gesjoemeld met kilometertellers. Soms kan er ook 'maar' 20.000 km teruggedraaid worden, bijvoorbeeld om net onder de grens van 200.000 km te blijven. Gemiddeld rijden tweedehands- en nieuwe wagens 14.075 km per jaar, met een spectrum van 21.263 km per jaar voor nieuwe wagens van minder dan een jaar oud, en minder dan 10.000 km/jaar voor auto's van 14 jaar of ouder. De grootste rijders zijn de dieselhybrides, met 26.626 km/jaar, aangezien het meestal gaat om bedrijfswagens. Ze worden gevolgd door de hybrides op benzine, elektrische wagens en diesels. Auto's met enkel een benzinemotor rijden gemiddeld het minst, met een gemiddelde van 10.718 km per jaar.