Abarth is de naam van de Italiaanse magie die Fiats opvoert en ze een luide stem en vleugels geeft. Het gamma was de laatste tijd beperkt tot de 595 en 695, opgevoerde versies van de Fiat 500 met verbrandingsmotor. Deze kleine bommetjes op benzine blijven nog zeker tot het einde van dit jaar in het gamma, maar zouden uiteindelijk vervangen moeten worden door deze nieuwe 500e op batterijen, die dus geen brommende uitlaatlijn heeft. Voor wie niet zonder de trillingen kan, is er echter een luidspreker beschikbaar die de stilte doorbreekt.
500e in trainingspak
Abarths houden ervan om op te vallen. De constructeur is vertrokken van de basis van de Fiat 500e en heeft het model een volledige bodykit opgemeten, met hertekende bumpers, zijschorten, een nieuwe diffusor en ‘Titaniumgrijze’ spiegelkappen. Ook de velgen (17 of 18 inch) zijn uniek aan de Abarth. Aan boord zit je ook in sportzetels. Op de topversie Turismo zijn ze bekleed met een mix van leer en Alcantara, materialen die ook op het dashboard en het stuurwiel te vinden zijn. Verder is de aankleding gelijk aan die van de Fiat 500e, met goed gebouwde en geplaatste elementen, die een pak degelijker zijn dan in de oude 500. De Abarth 500e is beschikbaar als Hatchback en als Cabrio (C).
Geconnecteerd stekkendoosje
Zoals het hoort in een moderne wagen, heeft de Abarth een geconnecteerd multimediasysteem aan boord, dat zich laat bedienen via een centraal aanraakscherm van 10,25 inch met een heel mooie resolutie. De geïntegreerde navigatie (standaard meegeleverd) maakt gebruik van accurate TomTom-kaarten. Ook een (draadloze) verbinding met je smartphone via Apple CarPlay en Android Auto is vanzelfsprekend aanwezig, om je eigen apps via het ingebouwde scherm te kunnen bedienen. Er zit ook een digitaal tellerdisplay achter het stuur.
Qua binnenruimte valt er voorin weinig te klagen, met voldoende speelruimte voor beide inzittenden. Achteraan is het daarentegen minder leuk, met een zeer rechte rugleuning en weinig plek voor de benen. Deze Abarth is ook een strikte vierzitter. De koffer is ook vrij beperkt qua volume, en er is geen frunk aan de voorzijde: de ruimte onder de motorkap wordt volledig ingenomen door de elektromotor.
(Vals) geluid
Laten we het even hebben over die motor. Het is dezelfde unit als in de Fiat 500e, maar dan geoptimaliseerd om 155 pk te leveren in plaats van 118 pk, met een koppel van 235 Nm (tegenover 220 Nm). De motor komt van GKN en zou nog meer vermogen kunnen leveren, maar de ingenieurs vertellen voorlopig dat er geen nog krachtigere versie gepland staat. We zullen zien...
Waar de basisversie altijd stil blijft, krijgt de topversie Turismo een kunstmatige Sound Generator. De ontwerpers hebben daarmee het typische gebrom van de Record Monza-uitlaat van de Abarths op benzine willen nabootsen. De software stuurt het gedigitaliseerde geluid via een versterker naar de luidspreker die op de plek van de uitlaat zit, aan de buitenzijde van de auto dus. ‘Stationair’ herkennen we het typische geluid van de modellen van het merk, met net iets minder diepte in de klank. Maar bij het accelereren ontbreekt het gebruikelijke ritme van het schakelen tussen de versnellingen, die hier afwezig zijn vanwege de enkelvoudige overbrenging. Die overbrenging is trouwens iets ingekort ten opzichte van het model bij Fiat (10,2:1 in plaats van 9,6:1) voor nog snellere acceleraties en hernemingen. Het resultaat: deze elektrische Abarth stuift van 0 tot 100 km/u in 7,0 seconden, maar zijn topsnelheid is echter beperkt tot 155 km/u...
Sneller dan op benzine
Hoewel deze Abarth op batterijen minder sterk accelereert dan de 695 op benzine (met zijn 1.4 turbo van 180 pk), is hij wel sneller in de bochten. Dat konden we ervaren tijdens een rondje op het circuit. Het elektrische model ligt beter op de baan dan zijn broertje op benzine, met een langere wielbasis (+24 mm) en een breder spoor (+60 mm). De batterij in de bodem verlaagt ook het zwaartepunt, terwijl het gewicht beter zit verdeeld tussen de assen (57/43% tegenover 63/37% voor de benzineversie). En vergeleken met de Fiat 500e, krijgt de Abarth een verstevigde ophanging en remschijven op de achteras in plaats van trommels.
Comfortabel en niet te gulzig
Na het circuit gaan we op ontdekking op de weg. Daar stellen we vast dat de 500e de meest comfortabele der Abarths is. De ophanging is natuurlijk vrij stevig, maar niet te hard. Afhankelijk van de gekozen rijmodus kan je ook ‘one pedal’-rijden, waarmee je volledig tot stilstand kan komen zonder op het rempedaal te moeten duwen, wat je aanzet om meer te anticiperen onderweg. Het verbruik schommelde tussen de 15 en 20 kWh/100 km op een gevarieerd parcours. In de praktijk biedt de batterij van 37,8 kWh netto (geleverd door Samsung) dus een rijbereik van ongeveer 215 km. De Abarth heeft een boordlader van 11 kW waarmee hij op iets meer dan 4 uur volgeladen is, met een maximaal snellaadvermogen van 85 kW op gelijkstroom, voor een laadbeurt van 0 tot 80% in ongeveer 35 minuten.
Hoeweel kost de Abarth 500e?
Dat is natuurlijk de hamvraag. De Abarth op batterijen begint bij 37.790 euro, ofwel 10.000 euro meer dan de 595 op benzine van 165 pk, en 8.000 euro meer dan de 695 met 180 pk. Maar hij is natuurlijk wel fiscaal aftrekbaar voor zelfstandigen. De cabrio is nog eens 3.000 euro duurder. En hoewel de standaarduitrusting vrij uitgebreid is (automatische airco, GPS, een breed scala aan veiligheidssystemen, enzovoort), kan je de auto niet naar smaak samenstellen: de enige losse optie is metallic lak (met 5 beschikbare kleuren). Om van de lederen-Alcantara zetels te kunnen genieten, het panoramadak (op de Hatchback), de Sound Generator, de achteruitrijcamera of de 18-inch velgen, moet je direct de topversie Turismo nemen, die 4.000 euro meer kost dan de basisversie.
Ons verdict
Natuurlijk heeft deze Abarth zonder uitlaat de stem en het onstuimige temperament van zijn benzinebroertjes verloren. De sensaties zijn dus wat afgevlakt. Maar de Italiaanse constructeur heeft de overgang naar een elektrische aandrijving wel goed aangepakt: men is erin geslaagd om een plezierige en precieze compacte sportieveling te bouwen, die lichtvoetig aanvoelt. Deze elektrische 500e is zelfs beter in balans en efficiënter in de bochten dan zijn broertjes op benzine. Fans van pittige compacte EV’s mogen zich al opmaken voor de strijd met de nieuwe generatie Mini Electric en met de Alpine A290 (afgeleid van de elektrische Renault 5), die allebei volgend jaar worden verwacht.