Als coupéversie van de praktische X5 was de BMW X6 de allereerste in zijn soort van de SUV’s met een aflopend dak bij zijn lancering in 2008. Een lijn die tegenwoordig enorm populair is geworden, wat we dus te danken hebben aan de Belgische ontwerper Pierre Leclercq. Dit succesverhaal zet zich vandaag nog steeds verder, want het Duitse model zit intussen aan zijn derde generatie. Een model dat in 2019 werd gelanceerd en onlangs een kleine facelift kreeg om de aanknoping met zijn concurrenten, de Mercedes GLE Coupé en de Audi Q8, niet te verliezen.

Meer agressiviteit voor de BMW X6

De recent geüpdatete generatie G06 van de BMW X6 is nog steeds 4,96 m lang, 2 m breed en 1,7 m hoog, maar kreeg een agressiever uiterlijk opgemeten. Naast scherpere koplampen en een vernieuwde voorbumper is de X6 nu namelijk standaard uitgerust met het M-sportpakket.

Dag knoppen, hallo schermen...

Eenmaal aan boord heeft de X6 hetzelfde recept gevolgd als de andere recent geïntroduceerde of gefacelifte modellen van de Duitse constructeur: weg met de knoppen, en in de plaats daarvan een gebogen dubbel schermpaneel van 12,3 en 14,9 inch. Dat paneel heeft als sterkte dat het draadloos met Apple CarPlay en Android Auto verbindt en ook snel reageert, maar wat extra fysieke bedieningselementen voor de klimaatcontrole hadden niet misstaan. Gelukkig behoudt de X6 wel nog zijn bediening op de middenconsole. Dat is toch iets gemakkelijker om het centrale display te bedienen tijdens het rijden, dat trouwens heel wat menu’s en submenu’s telt. De Beierse SUV, die in de VS wordt gebouwd, is wel zeer mooi aangekleed en afgewerkt, zoals het een Duitse premiumauto betaamt.

Veel ruimte, maar niet overal

Ondanks zijn fameuze coupélijn offert de X6 zijn zitruimte achteraan niet op. Ongeacht hun grootte zullen de passagiers op de achterbank voldoende knieruimte hebben om comfortabel te zitten, en dat dankzij de grote wielbasis van 2,98 m. Maar qua hoofdruimte is het andere koek, daar zullen langere mensen toch dicht tegen het aflopende plafond van de X6 aanschurken. Qua kofferruimte kan de SUV-coupé rekenen op een volume van 580 tot 1.530 liter.

3 liter-zes-in-lijn of 4,4 liter-V8!

Onder de motorkap van de X6 is er nog steeds geen plug-inhybride aandrijflijn te vinden, in tegenstelling tot bij zijn rechtstreekse concurrenten. De Beierse SUV kan echter wel rekenen op 5 ‘edele’ motoren die sinds de facelift ook van een milde hybridisering op 48 volt genieten. Op diesel zijn er twee zescilinders-in-lijn met een vermogen van 219 kW (298 pk) en 670 Nm voor de X6 xDrive30d, of 259 kW (352 pk) en 720 Nm voor de X6 xDrive40d. Daarmee bereikt de SUV in respectievelijk 6,1 en 5,5 seconden de 100 km/u, met een topsnelheid van 233 en 245 km/u, terwijl het gemiddelde verbruik toch net onder de 8 l/100 km blijft.

Op benzine heeft de X6 xDrive40i eveneens een 3 liter-zes-in-lijn, in dit geval 280 kW (381 pk) en 540 Nm sterk, voor een sprint van 0-100 km/u in 5,4 seconden en een top van 250 km/u. De nog krachtigere X6 M60i xDrive krijgt meteen een 4,4 liter-V8 van 390 kW (530 pk) en 750 Nm koppel. Daarmee duurt het nog maar 4,3 seconden om tot 100 km/u op te trekken, met eveneens een topsnelheid van 250 km/u. Tenslotte staat de X6 M Competition bovenaan het gamma met een 4,4 liter-V8 die is opgevoerd tot 460 kW (625 pk) en 750 Nm. De 0 tot 100 km/u duurt daarmee nog maar 3,9 seconden en hij blijft doorgaan tot 290 km/u, toch als je het M Driver’s Package aanvinkt. Alle motorisaties worden steeds gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en vierwielaandrijving.



Licht designcompromis

De X6 zet de ‘S’ in Sport Utility Vehicle dankzij een rijgedrag dat duidelijk is afgestemd op meer dynamiek. Hij helt maar heel lichtjes over in de bochten, terwijl het xDrive-systeem over het algemeen de nadruk lecht op de achterwielen. Het resultaat is een SUV die de bochten mooi rondt en er zeer hard uitkomt, soms zelfs lichtjes zijdelings als je de tractiecontrole uitschakelt. 

Maar een perfecte score haalt hij nog niet. Hoewel hij de bocht hard uitkomt, heeft de X6 soms moeite om er vlot in te komen, met af en toe een beetje onderstuur als je de neus te snel naar binnen wil duwen, terwijl je het rempedaal hard moet intrappen om te vertragen of tot stilstand te komen. Het is dan ook nog steeds een SUV van 2,25 tot 2,4 ton zwaar, afhankelijk van de motor. Maar zijn hoge massa zorgt niet voor onaangename verrassingen dankzij zijn natuurlijk aanvoelende rijgedrag, zelfs vergeleken met andere producten uit dezelfde stal...

De X6 is ook verre van oncomfortabel, ondanks zijn nadruk op rijdynamiek. Hij kan ook rekenen op een goede geluiddemping aan boord. Zijn demping is wel een tikje stevig, maar dat past ook wel bij zijn coupéstijl. Daarnaast heeft BMW nog andere modellen in petto als je op zoek bent naar comfort. Laten we het erop houden dat de X6 een goede balans slaat tussen comfort en dynamiek, met een lichte neiging naar dat laatste.



Prijs BMW X6

De BMW X6 wordt aangeboden in België vanaf 87.850 euro als xDrive30d. De krachtigere dieselversie xDrive40d begint dan weer bij 95.800 euro. Op benzine vraagt de xDrive40i een minimum van 89.650 euro, terwijl de M60i xDrive die we hebben getest op zijn minst 112.550 euro kost. Tenslotte is er nog de X6 M Competition bovenaan het gamma, met een vanafprijs van maar liefst 158.950 euro. Helaas, zoals steeds bij de Duitse premiummerken, ben je daarmee nog niet thuis, want er is ook nog een lange optielijst die pijn doet aan de portefeuille. En hoewel die lijst steeds minder lang wordt met de jaren, gaat de prijs van de opties niet naar beneden. Onze M60i was voorzien van meer dan 35.000 euro aan extra uitrusting, voor een totale factuur van 148.035 euro. Slik.



Ons verdict

De BMW X6 zet de ‘S’ in SUV met zijn dynamische weggedrag, zonder oncomfortabel te zijn. Hij wordt enkel aangedreven door ‘edele’ motoren met minstens 6 cilinders, die sinds de facelift wel een milde hybridisering op 48 volt hebben gekregen, terwijl het koetswerk voortaan standaard is voorzien van de agressieve M-look. Kwaliteiten die best passen bij zijn SUV-coupévorm, die hij 15 jaar geleden pionierde! Alleen jammer dat hij, in tegenstelling tot zijn concurrenten, niet verkrijgbaar is als plug-inhybride.