De individuele mobiliteit van morgen zal in niets meer lijken op wat we de voorbije decennia hebben gekend. Alleen is het nog moeilijk te voorspellen wat ons nu precies te wachten staat. Verplaatsen we ons in de toekomst in zelfstandige elektrische drones, of in capsules die aan supersonische snelheden door ondergrondse buizen worden gekatapulteerd? Niemand die het kan zeggen… Voor de nabije toekomst kunnen we ons in elk geval inbeelden dat de mobiliteit in steden gedeeltelijk zal overschakelen op elektrische karretjes zoals deze Citroën AMI: “een disruptieve mobiliteitsoplossing in de stad, innovatief en bereikbaar voor iedereen”.

7.290 euro

Onder “voor iedereen bereikbaar” verstaat Citroën concreet een startprijs van 7.290 euro voor de instapversie AMI AMI. Omdat dit atypische karretje zich ook wil positioneren als een modeobject heeft het marketingteam van Citroën uiteraard accessoires bedacht om meer geld te verdienen. Pardon: om de klant te plezieren. De AMI kan met andere woorden worden gepersonaliseerd met behulp van gekleurde kits (4 verschillende kleuren) van 400 euro per stuk. Verder zien we accessoires (voor de buiten- en de binnenkant) die in een kartonnen doos komen en die de nieuwe eigenaars eenvoudig zelf kunnen aanbrengen.

Wie voor een van deze packs kiest (Orange, Khaki, Grey of Blue) krijgt er een klem bij om zijn smartphone op het dashboard te hechten, samen met een communicatiesysteem om hem via Bluetooth met je AMI te verbinden.

Wie dat wenst kan ook kiezen voor de lijnen AMI Pop (8.190 euro) of AMI Vibe (8.690 euro). in dat geval vind je naast gekleurde decoratieve elementen ook personaliseringsaccessoires (grote stickers, spoilers enzovoort) die voor de levering worden aangebracht door “Citroën-experten”.

Tot slot biedt Citroën ook een Cargo-variant aan van de AMI. In dat geval verdwijnt de passagiersstoel en wordt hij vervangen door een laadvlak om leveringen in de stad te vereenvoudigen. Reken op 7.690 euro voor deze bestelwagen in zakformaat.

Vierwieler

Voor zo’n lage prijzen moet je er niet op rekenen dat je aan het stuur komt te zitten van een “essentiële elektrische auto” zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring. Neen, het gaat hier puur om een elektrische vierwieler. Concreet betekent dat in de eerste plaats dat dit karretje niet enkel kan worden bestuurd door zestienjarigen in België, maar ook dat het begrensd is op 45 km/u, ongeacht de versie. Je kan dus geen ‘ontketende’ versie bestellen als je een rijbewijs B hebt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Twizy van Renault, die er ook is een variant die tot 80 km/u haalt.

Maar omdat deze mini-Citroën in de eerste plaats bedoeld is voor gebruik in de stad zou een top van 45 km/u geen probleem mogen vormen, toch? Om dat te weten te komen hebben we hem in het centrum van Brussel getest.

Cheap maar fun

Met zijn identieke koetswerkpanelen om de productiekosten te drukken (voor- en achterkant zijn net zoals links en rechts identiek aan elkaar) heeft de AMI een onnavolgbare look. Zijn omgekeerde deuren voegen een fun-kantje toe wanneer je instapt.

Uiteraard voel je onmiddellijk dat alles aan deze microstadswagen is bedacht om de prijs te drukken. Verwacht dus geen koffer om je boodschappen of rugzak te droppen: je spullen moet je in het interieur kwijt, achter de bestuurdersstoel of voor de passagiersstoel. Die laatste staat namelijk vast achterin het interieur.

Dat maakt dat een grote passagier er zonder problemen in past en dat er twee volwassenen aan boord kunnen. Omdat ze geschranst zitten, schuren hun schouders niet tegen elkaar ondanks het feit dat dit karretje zo smal is (1,39 meter breed).

Aangenaam levendig

Rijden met de AMI is kinderspel. Je moet de D of de R indrukken op de linkerkant van de bestuurdersstoel (nochtans een vrij onnatuurlijke manier van bedienen bij het maneuvreren) om voor- of achteruit te rijden.

Onderweg schrik je snel door het gebrek aan binnenspiegel. Je kan enkel de kleine buitenspiegeltjes gebruiken (die je met de hand moet verstellen voor je vertrekt) om naar achteren te kunnen kijken. En je wordt vaak verleid om te kijken wat er achter je komt wanneer je onderweg bent met een autootje van minder dan 10 pk (6 kW of iets meer dan 8 pk).

Uiteindelijk leer je je ontspannen. En eerlijk waar, in de stad lijkt de levendigheid van de AMI in de meeste situaties te volstaan. De vierwieler van minder dan 500 kilo wipt behoorlijk fluks uit de startblokken dankzij het genereuze koppel van zijn elektromotor. De grote wendbaarheid maakt bovendien dat hij zich met verve door het verkeer mengt. Met zijn draaicirkel van 7 meter en totale lengte van slechts 2,41 meter voelt de AMI zich in de stad als een vis in het water. Zonder uiteraard de levendigheid van een tweewieler te evenaren. Verwacht dus niet dat je de files kan inhalen.

Op de zeldzame grotere verkeersassen die we tijdens onze rit kruisten merkten we toch dat de top van 45 km/u al snel hinderlijk wordt bevonden door de andere weggebruikers buiten het centrum.

Spartaans comfort

Tijdens het gebruik moet je kunnen leven met talrijke toegevingen op het vlak van comfort. In de eerste plaats zijn de stoelen hard en behoorlijk ongemakkelijk. Dat is jammer, want de schokdemping toont zich behoorlijk voorkomend voor zo’n karretje. Verwacht bovendien geen uitmuntend geluidscomfort. De elektromotor is redelijk lawaaierig (al ben je nog ver verwijderd van het kabaal van een rijbewijsloos autootje met verbrandingsmotor) en de manueel te openen ramen kletteren over bulten of kasseiwegen.

Bovendien heeft Citroën wel gedacht aan een blok voor verwarming/ventilatie voor een zeker temperatuurcomfort in de winter, maar van klimaatregeling is geen sprake. Het grote en standaard gemonteerde glazen dak zou het interieur van de AMI dus snel in een serre kunnen veranderen wanneer het kwik stijgt. Hij is in elk geval behoorlijk vervelend wanneer de zon van de partij is en net boven de einder staat, want er is geen enkel scherm of zonneklep voor de voorruit. Een zonnebril is dus noodzakelijk.

5,5 kWh

Officieel haalt de AMI een rijbereik van 75 kilometer uit zijn batterij van 5,5 kWh. We konden dat moeilijk inschatten tijdens deze eerste kennismaking, want de AMI die we meekregen was niet volledig opgeladen. Het digitale dashboard beperkt zich bovendien tot het strikte minimum: er zit geen boordcomputer in (je moet de app voor smartphone gebruiken om daar meer over te weten te komen).

Maar gezien de beperkte prestaties van het wagentje en zijn Spartaanse comfort is het rijbereik het minste probleem. In de stad kan je namelijk al lang rondpendelen voor je meer dan 50 kilometer hebt afgelegd.

Huishoudstopcontact

In theorie kost het daarna 3 uur om de AMI op te laden aan een gewoon huishoudstopcontact. Om dat te doen moet je de kabel nemen die verborgen zit in de dakstijl aan passagierskant. En je moet hopen dat je niet te ver van het stopcontact geparkeerd staat, want de geïntegreerde kabel is niet erg lang. Bovendien moet je hem na gebruik geduldig weer opbergen, want in de AMI is geen enkele oprolhulp voorzien.

Ons verdict

Rijden in de stad met een AMI is tof. Hij lijkt heel veel sympathie op te wekken als we mogen afgaan op de geamuseerde blikken die we tijdens onze trip hebben gezien. Je moet echter wel genoegen nemen met een Spartaans comfort en prestaties die zijn reële gebruik beperken tot het stadscentrum. Bovendien geniet je niet de voordelen van tweewielers, die files kunnen in halen of zich ‘overal’ kunnen parkeren. Maar je hebt natuurlijk wel een afgesloten interieur en een meer geruststellende stabiliteit.