Voor we het hebben over de Land Rover Discovery D300, eerst een beetje context. Dit exemplaar van de Britse SUV was onze trouwe metgezel om België, Frankrijk en zelfs een stukje Zwitserland te doorkruisen om te genieten van wat de witte winterjas op de Alpen te bieden heeft. Vandaar de eerder winterse foto's, terwijl we toch al in de lente zitten. Om maar te zeggen dat we de wagen echt grondig hebben getest! We legden bijna 1.800 km af achter het stuur, en dit is wat we hebben onthouden na 5 dagen aan boord.

Groot gevaarte

Nu kunnen we overgaan naar de voorstelronde. Dit is dus een Land Rover Discovery D300 met de R-Dynamic HSE-afwerking, die hem eerder een sportief/stedelijk karakter geeft dan dat van een terreinwagen. Met zijn 4,96 m in de lengte en een breedte van 2,1 m (met de spiegels meegerekend) is het een groot gevaarte met een imposante look, vooral achteraan met zijn immense en bijna vlakke kofferklep. Hij is ook 1,89 m hoog, dus hij past in de meeste ondergrondse parkings, maar niet zonder even de billen toe te knijpen. Kortom, hij is groot, en dat zowel langs de buitenkant als vanbinnen. Met een wielbasis van 2,92 m is er aan ruimte aan boord geen gebrek.

Rijdend salon voor 7 volwassenen

Aan boord van de Britse SUV waan je je in een gigantisch rijdend salon! Ja, een echt salon, inclusief televisie - hier in de vorm van een ultrageconnecteerd centraal display van 11,4 inch, dat aanraakgevoelig is en zich gemakkelijk laat bedienen. Je kan er zelfs met een tik de exacte afmetingen van de wagen mee controleren. Handig, gezien zijn formaat, zeker als je twijfelt bij het binnenrijden van een ondergrondse parking... Weet dat de Discovery over 7 zitplaatsen beschikt, die je elektrisch kan laten op- of neerklappen vanop het scherm of van in de koffer. Het is zelfs comfortabel zitten voor twee volwassenen op de derde zitrij, zolang je de middelste rij een beetje naar voor schuift, want mogelijk is dankzij de rails. Al is het misschien niet het beste idee om ze daar gedurende 1.800 km in de koffer te laten zitten.

Over de koffer gesproken: ook die is simpelweg gigantisch. Er is een volume van 1.137 tot 2.391 liter, en er blijft nog een kleine ruimte van 172 liter over als je de twee laatste zetels gebruikt. We willen ook even zijn digitale en zeer personaliseerbare instrumentendisplay vermelden, net als de kwaliteit van de materialen en de afwerking aan boord. Akkoord, dat is niet op het niveau van een Range Rover, maar dat pretendeert deze Discovery ook niet te zijn. Wat vrij zeldzaam is voor een testwagen: 'onze' Discovery had al meer dan 40.000 km op de teller! Dat was er echter niet aan te merken: geen bijgeluiden, slijtageplekken of storingen te zien.

Beheerste dorst

Onze Discovery is uitgerust met een 3 liter-zescilinder-in-lijn op... diesel! Een motorisatie die 300 pk en 650 Nm levert en gekoppeld wordt aan een 8-trapsautomaat. Een geheel dat goed bij de wagen past, met een sprint van 0-100 km/u en een topsnelheid van respectievelijk 6,8 seconden en 209 km/u. Qua verbruik kondigt Land Rover een WLTP-gemiddelde aan van 8,6 l/100 km, maar het is best mogelijk om nog beter te doen als je niet te veel in de stad rijdt. Na onze testperiode hadden we namelijk slechts 8,1 l/100 km verbruikt! En dat is inclusief enkele kleine verplaatsingen naar het station met 6 passagiers aan boord. Op sommige stukken van de reis haalde de Disco zelfs 7 l/100 km. Zonder meer indrukwekkende cijfers voor een slagschip van 2.362 kilo, zonder passagiers of bagage meegerekend!



Snelwegliefhebber...

Er mag geen twijfel over bestaan dat deze Discovery D300 een geweldige keuze is om lange afstanden mee af te leggen. Het is misschien geen luxevervoer, maar premium is hij absoluut wel. Ondanks zijn velgen van 22 inch, absorbeert hij gemakkelijk de oneffenheden op het asfalt zonder een van zijn 7 inzittenden te storen. Ook de isolatie van rij- en motorgeluiden is zeer goed voor elkaar, waarmee deze SUV een enorm aangename plek is om kilometers in te malen. Wat dit exemplaar duidelijk ook heeft gedaan sinds zijn inschrijving, gezien de kilometerstand!

... maar minder goed op de binnenbaantjes

De reus met een enorm interieur is dus extreem comfortabel, maar hoe zit het met zijn weggedrag op de kleine Alpenwegen? Sloom is hij in ieder geval niet. De hernemingen verlopen vlot en zonder schokken dankzij het koppel van de dieselmotor bij lage toerentallen, waarvoor meestal niet eens een versnelling lager moet worden geschakeld. Ook de schakelmomenten verlopen in alle zachtheid. Maar hoewel hij is uitgerust als R-Dynamic, is deze reus niet erg dynamisch! Zijn besturing is licht en communiceert niets over de vooras. Vergeet niet dat de Disco, ondanks zijn aluminium architectuur, bijna 2,5 ton weegt! Een massa die niet altijd gemakkelijk te vertragen valt of vlak te houden is. Gelukkig wordt het nooit eng of stressvol. Hij rolt een beetje, maar het is niet extreem en stoppen doet hij altijd wel. Je moet gewoon een beetje meer anticiperen en wat rustiger rijden. Geen zware opgave, zeker gezien het comfortniveau!



Net geen 6 cijfers

De prijsvork van de Discovery is in de praktijk eerder een grote hark! Het is namelijk al mogelijk om de SUV te kopen vanaf €67.300, maar dan gaat het om een wel heel karig uitgerust model, wat niet echt overeenkomt met het imago van Land Rover. Dit volledig uitgerust testexemplaar kost daarentegen €99.868 en flirt daarmee met de €100.000! 6 cijfers die dan ook binnen bereik liggen met bepaalde configuraties. Dat is best duur, zeker omdat je ook nog moet rekenen op een fikse belastingsbrief door zijn dieselmotor en een CO2-uitstoot van ongeveer 220 g/km.




Ons verdict 

Op een rijgedrag dat niet erg dynamisch is na - al blijft alles stabiel - blinkt de Discovery uit op elk vlak: praktisch gemak, comfort, binnenruimte... en zelfs verbruik met deze D300-motor! En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn uitstekende capaciteiten in het terrein. Een waar Zwitsers zakmes in reuzeformaat, waarvan de prijs helaas ook op het niveau is van zijn prestaties...