De tweede generatie Peugeot 208 werd in 2019 losgelaten op het publiek, met een nieuw platform dat hem enkele tientallen kilo’s lichter maakte dan zijn voorganger, ondanks de toename in lengte tot 4,06 m (+9,7 cm). Maar de grootste impact van dit nieuwe platform was wel de mogelijkheid om een elektrische variant te introduceren in de vorm van de e-208, een model dat bijna onmiddellijk een succes werd. En ook vandaag zie je ze vaak rijden, bijvoorbeeld in het aanbod van Cambio of van de werknemers van het Wit-Gele Kruis. De elektrische stadswagen heeft zijn facelift dus dubbel en dik verdiend.

Drie klauwen voor en achter

Een facelift die je vooral herkent aan zijn nieuwe neus. De koplampen zijn verduisterd en de enkele slagtandvormige lichtstreep heeft plaats gemaakt voor een driedubbele lichtsignatuur, in navolging van de andere recente modellen van het merk, zoals de technisch gerelateerde Peugeot e-2008 en de eveneens onlangs gefacelifte 508. Ook nieuw is de grille, met zijn elementen in koetswerkkleur en het nieuwe logo dat trots centraal in het zicht mag staan. Achteraan zijn de verschillen subtieler, met als meest opvallende element nu de horizontale lichtstrepen in de achterlichten. Twee nieuwe kleurtjes maken zijn look af: Selenium-grijs en Agueda-geel, zoals te zien op de foto’s.

Klein stuurtje, standaard groot scherm

Aan boord bleef alles min of meer bij het oude. Nog steeds aanwezig is de typische i-Cockpit van Peugeot, met het kleine stuurtje dat onder de hoog geplaatste digitale tellers gepositioneerd wordt. Qua ergonomie is dit nog steeds niet ideaal voor elke bestuurder, maar het kleine stuurtje past wel bij het behendige karakter van de stadswagen. Het 3D-scherm van de tellers, dat werd geïntroduceerd met de 208 (standaard op de GT) tekent nog steeds present, terwijl het centrale aanraakscherm (nu standaard 10 inch) op een nieuwere versie van het Peugeot i-Connect-infotainmentsysteem kan rekenen. Het werkt nu iets sneller en zit ook wat logischer in elkaar, maar om de temperatuur aan boord in te stellen moet je nog altijd door de menu’s swipen. Aparte knoppen voor de zetelverwarming zijn er gelukkig wel, net boven de typische pianotoetsen.



Voldoende ruimte, zonder meer

Zeker in de hogere uitrustingsniveaus is het best aangenaam vertoeven in de Peugeot e-208, met wat meer luxe dan je zou verwachten in een stadswagen. Natuurlijk zijn er meer harde plastics te vinden dan in de grotere en duurdere modellen, maar de nieuwe Alcantara bekleding met groene stiksels (een optie op de GT) geeft een sportieve en moderne toets. 



Qua binnenruimte zit je best vooraan, de ruimte achterin zouden we als ‘acceptabel’ omschrijven, waarbij je best niet achter een lange bestuurder zit. De achterbank zit gelukkig wel zacht en het middelste zitje wordt niet al te veel opgeofferd. De koffer is iets kleiner dan in de 208 op benzine: 309 liter onder de hoedenplank (vs. 352 liter), uitbreidbaar tot 1.118 liter met de achterbank plat (vs. 1.163 liter). De laadvloer is wel vrij laag en onder de dubbele bodem is er nog een beetje ruimte voor laadkabels.

156 pk... voor 1.000 euro extra

Qua techniek mag ook de Peugeot e-208 voortaan rekenen op de nieuwe ‘M3’-elektromotor van 115 kW (156 pk) en 260 Nm die ook al in diverse andere modellen van Peugeot en de andere Stellantis-merken zit (Peugeot e-308, Opel Astra Electric, Citroën ë-C4, ...). De batterij is in dit geval 51 kWh groot (48 kWh bruikbaar), wat een WLTP-autonomie van 408 km oplevert. 

Maar net als in de technisch gelijke Opel Corsa Electric is dit geen standaard verworven recht: je moet 1.000 euro bijbetalen voor deze nieuwe motor-batterijcombinatie, standaard krijg je nog steeds de 100 kW (136 pk) sterke unit met de batterij van 50 kWh (45 kWh bruikbaar) mee, die 362 km ver rijdt op een laadbeurt. Opladen kan trouwens tot 11 kW aan een gewone laadpaal (standaard op de 156 pk, optioneel op de 136 pk) of tot 100 kW aan een DC-snellader (10-80% in 27 minuten).

Zuinig elektrisch autootje

Wat ons betreft is de meerprijs die je betaalt voor de nieuwe motor de investering dubbel en dik waard. Je geniet niet enkel van iets meer power, ook het verbruik en de stilte gaan erop vooruit. Een verbruik van 14 kWh/100 km of minder is zonder probleem mogelijk, tegenover zo’n 16 kWh/100 km voor de basisversie, wat zichzelf dan weer terugverdient in de gebruikskosten. Reken trouwens eerder op een reëel rijbereik van zo’n 350 km, wat nog altijd niet slecht is voor een elektrische stadswagen. Een warmtepomp om de actieradius te beschermen in de winter is een optie van 450 euro.

Sport, maar niet sportief

Om alle 156 paardjes los te laten op de vooras, moet je echter de Sport-rijmodus kiezen via de knop op de middenconsole. De Normal- en Eco-standen beperken het vermogen om het verbruik te sparen, maar dat zorgt ook voor ietwat trage reacties op het gaspedaal. In Sport voelt het wat meer aan als een elektrische auto, met een directe gasrespons en een lineaire acceleratie. Een hot hatch is het niet, daarvoor weegt de e-208 iets te veel (1,55 ton rijklaar) en ook het stuur mist gevoel als je het tempo wat opvoert. Qua stabiliteit hebben we dan weer niets te klagen, de e-208 rijdt veel volwassener dan je zou verwachten van een autootje van dit formaat.

Prijs Peugeot e-208

De elektrische Peugeot e-208 is in België meteen beschikbaar vanaf het goedkoopste uitrustingsniveau Active, met een vanafprijs van 35.030 euro voor de 136 en 36.030 euro voor de 156 – een no-brainer volgens ons, zoals hierboven al vermeld. Wat niet wegneemt dat dit geen goedkoop stadswagentje is. De technisch gelijke Opel Corsa Electric is echter nog wat duurder (vanaf 36.350 euro) en de Renault Zoé, die binnenkort op pensioen gaat, is ook pas vanaf 38.125 euro te krijgen, al heeft die wel een mooiere standaarduitrusting.

Ons verdict

De Peugeot e-208 is nog net dat beetje beter geworden met zijn facelift. Zijn zuinigere motor geeft hem een groter rijbereik en lagere gebruikskosten, terwijl zijn nieuwe look hem nog wat meer cachet geeft. De prijzen zijn hoog in absolute zin, maar de concurrentie doet voorlopig niet veel beter.