De Europese Unie komt de autofabrikanten geleidelijk tegemoet en heeft besloten om hen drie jaar extra te geven om de oorspronkelijk voor 2025 vastgelegde doelstellingen op het vlak van CO₂-uitstoot te behalen.
In werkelijkheid blijven de door de Commissie vastgestelde doelstellingen volledig behouden, maar wordt de manier om ze te bereiken soepeler, wat de automobielsector meer flexibiliteit biedt. Concreet betekent dit dat constructeurs de komende drie jaar hun quota mogen overschrijden, op voorwaarde dat ze die overschrijding later goedmaken en uiteindelijk alsnog voldoen aan de door de Europese Unie opgelegde limieten binnen de extra termijn. En het is duidelijk dat sommige merken deze extra ademruimte hard nodig hebben…
Waarom stelt Europa deze maatregel voor?
Helaas volgen de verkopen van elektrische auto's niet het tempo dat zowel de industrie als de Europese autoriteiten aanvankelijk hadden gehoopt. Het gevolg? De vastgelegde emissiedrempels blijken moeilijker te behalen dan verwacht. Momenteel bedraagt de gemiddelde CO₂-uitstootlimiet voor 2025 81 g/km. Bij overschrijding bedraagt de boete 95 euro per extra gram CO₂ per verkochte auto!

Deze nieuwe maatregel is dan ook uitstekend nieuws voor bepaalde merken, zoals Volkswagen, dat zonder deze aanpassing een boete tot wel 1,5 miljard euro riskeerde. Daarentegen is het eerder een tegenvaller voor constructeurs die de vereiste quota al hebben bereikt en die hun investeringen liever over een langere periode hadden gespreid. Volvo is daar een goed voorbeeld van…
Een beetje respijt, maar daar blijft het bij!
Deze nieuwe maatregel is voorlopig nog slechts een voorstel dat moet worden goedgekeurd door de lidstaten en het Europees Parlement. Ursula von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, zal op 5 maart een “specifiek amendement” presenteren dat “de industrie een beetje ademruimte zal geven”, zo verklaarde ze.
De doelstellingen om tegen 2035 volledig over te schakelen op elektrische wagens blijven echter onveranderd. De Commissie werkt bovendien aan nieuwe maatregelen om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren, en om geleidelijk eisen in te voeren zodat de batterijen van deze voertuigen in Europa worden geproduceerd met Europese componenten.