Tegenwoordig kan je niet meer om de populariteit van SUV’s heen. Het bewijs: de meest populaire Volkswagen van het moment is niet meer de Golf, maar de... Tiguan! Is er dan nog een markt voor traditionele berlines en breaks? Volgens Wolfsburg kan de Passat nog blijven bestaan... maar enkel als break!
Design undefined undefined
Variant of niets
De Passat is een echt succesverhaal voor Volkswagen. Sinds de jaren ’70 heeft het Duitse merk er al meer dan 34 miljoen van verkocht. Het is dus een echte kernwaarde in het gamma. Maar de tijden veranderen, en daarmee ook de smaak van de consument. De negende generatie is er dus enkel nog maar als break, of Variant in Volkswagen-termen, en hij deelt een groot deel van zijn koetswerk met de nieuwe Skoda Superb.
Dat betekent echter niet dat de Duitse break doordrenkt is met Tsjechische invloeden. De nieuwe carrosserie is eerder een evolutie op designvlak. Hij is ook veel minder strak dan voorheen, met een rondere look voor de Passat, in navolging van de recente elektrische modellen uit het ID-gamma van Volkswagen.
De neus krijgt een grote grille die in het onderste deel van de voorbumper zit verwerkt, terwijl de grens met de motorkap wordt afgebakend door een LED-streep die de twee koplampen met elkaar verbindt – een trucje dat we al op meerdere VW’s hebben gezien, waaronder de ID.7. Op de flanken is er een plooi in het metaal die van het voorwiel naar de achterlichten loopt. Een knipoog naar zijn voorganger, maar deze nieuwe Passat is wel 14 cm langer (4,92 m), terwijl zijn wielbasis ook met 50 mm groeit (2,84 m). De achterzijde wordt bijna volledig gedomineerd door een LED-streep, zoals tegenwoordig gebruikelijk is.
Beleving undefined undefined
Schermen...
Terwijl de nieuwe Passat een groot deel van zijn koetswerk met de nieuwe Skoda Superb deelt, lijkt zijn interieur dan weer een kopie te zijn van... de nieuwe Tiguan! De Passat krijgt ook een horizontaal gelijnd dashboard dat volledig wordt gedomineerd door schermen. Standaard is er een digitaal instrumentarium van 10,25 inch, terwijl het het infotainmentscherm 12,9 tot wel 15 inch meet als optie.
Je kan er dus onmogelijk omheen kijken. Gelukkig gaat VW verder in de goede richting – zoals in de Tiguan en de ID.7 – met een logisch ingedeeld infotainmentsysteem, dat praktisch en ergonomisch is, en een transmissiebediening op de stuurkolom. Alleen jammer dat de Passat de handige multifunctionele draaiknop van de Tiguan niet heeft gekregen...
... en veel ruimte!
VW kondigt ook aan dat het de grote premiummerken wil bestoken met de nieuwe Passat. Typische marketingpraat, maar de kwaliteitsindruk heeft wel degelijk een grote sprong voorwaarts gemaakt. Op het dashboard en de deurpanelen is er (nep)leer te vinden met contrasterende stiksels, rond de middenconsole zit overal zacht plastic en zelfs de deurpanelen achteraan zijn zacht gemaakt! Er zijn maar weinig recente VW’s zo goed afgewerkt...
Vandaar dat we durven zeggen dat de nieuwe Passat van Economy naar Business Class is gegaan. Dat zie je ook op de achterbank, waar de beenruimte simpelweg enorm is geworden. De koffer wordt daarbij niet benadeeld, want ook die groeit met 60 liter voor een totaal van 690 liter, of zelfs 1.920 liter met de achterbank neergeklapt. In de plug-inhybride neemt de batterij wat kofferruimte in, waardoor je nog 510 liter overhoudt.