of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Dit account bestaat reeds

Sébastien Vanhouche

23 APR 2025

Test: Volkswagen ID.7 Tourer, waarom zou je nog een SUV willen?

De Volkswagen ID.7 Tourer is ruim, efficiënt, comfortabel en zelfs dynamisch. Hét bewijs dat breaks nog een bestaansreden hebben, zeker in het elektrische tijdperk!

{"fr":"Volkswagen ID.7 break roulant sur une route de campagne sinueuse au milieu de la verdure.","nl":"Volkswagen ID.7 stationwagen rijdt op kronkelige plattelandsweg omringd door groen."}
{"fr":"Volkswagen ID.7 roulant sur une route de campagne bordée d'arbres, ciel nuageux.","nl":"Volkswagen ID.7 rijdend op een landelijke weg omgeven door bomen, bewolkte lucht."}

"De VW ID.7 Tourer is een ideale metgezel, zowel voor lange snelwegritten als voor bochtige binnenwegen onderweg naar je bestemming. "

De breakversie van de Volkswagen ID.7 werd in februari 2024 geïntroduceerd in het gamma, maar liet de gebruikelijke ‘Variant’- of ‘Shooting Brake’-namen links liggen ten faveure van ‘Tourer’ - een primeur voor Wolfsburg. Naast zijn ietwat bijzondere naam roept deze grote Duitser op tot debat: waarom zou je toch een SUV nemen als je ook voor een break kan kiezen?

Advertentie
Advertentie

Design

Volkswagen ID.7 Tourer is een grote maar slanke break

De Volkswagen ID.7 Tourer heeft zijn designinspiratie rechtstreeks gehaald bij het concept ID. Space Vision uit 2019 en is daarmee zowat het elektrische equivalent van de Passat, die tegenwoordig enkel nog als break verkrijgbaar is op onze markt. Met zijn lengte van 4,961 m, zijn breedte van 1,862 m en zijn hoogte van 1,551 m is de ID.7 Tourer echter nog een stukje groter dan de klassieke break van Volkswagen. Maar net als de conceptcar is het wel een slanke verschijning geworden, met contrasterende raamstijlen in het grijs of zwart (afhankelijk van de uitvoering) om het silhouet nog wat cleaner te maken. Optioneel kan de Volkswagen ID.7 Tourer nog worden uitgerust met verlichte logo’s, zowel voor- als achteraan.

Sinds maart 2024 is de Duitse break ook verkrijgbaar als sportieve GTX-versie. Die kan je zien als het elektrische equivalent van een GTI. Hij oogt iets sportiever dankzij zijn specifieke voor- en achterbumpers en zijn zwart gelakte koetswerkdetails. De GTX rolt ook op 20-inch velgen met een uniek design.

Minimalistisch interieur, misschien zelfs iets té…

In het interieur vinden we dezelfde minimalistische lay-out terug als in de andere ID-modellen van Volkswagen. Een interieur dat zelfs een beetje kaal oogt naar onze mening… Gelukkig zijn de pedalen nog steeds bedrukt met play- en pauze-iconen om de boel een beetje op te fleuren. De gebruikte materialen aan boord zijn van een goede kwaliteit, op die aan de onderzijde van het interieur na. Het handschoenkastje moet je bijvoorbeeld voorzichtig bedienen, want daar kan je meteen krassen op zien. De afwerking is echter wel op het niveau dat we van Wolfsburg gewend zijn.

Beleving

Alles via het scherm, dat nog iets beter zou kunnen

Je bedient vrijwel alles in de Volkswagen ID.7 via zijn grote centrale scherm van 15 inch, tot aan de blaasrichting van de ventilatieroosters toe! Gelukkig draait het scherm wel op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Dat reageert sneller en is beter ingedeeld dan vroeger, maar er is nog steeds een leercurve. In sommige gevallen zijn er heel wat kliks nodig om te vinden wat je zoekt - als je er al in slaagt. Soms kan je namelijk de weg kwijtraken in de vele menu’s en submenu’s als je op zoek bent naar een minder gebruikelijke functie. Ook zijn sommige toetsen te klein, wat onhandig is tijdens het rijden. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel draadloos aanwezig. Dat gezegd zijnde, is het centrale scherm verre van perfect, maar wel perfect bruikbaar, en hetzelfde geldt voor het minuscule instrumentendisplay. Dat laatste wordt gelukkig bijgestaan door een groot head-up display met augmented reality-functie in de ID.7 Tourer.

De aanraakgevoelige stroken onder het centrale scherm zijn nu verlicht, in tegenstelling tot de eerste ID.-modellen van VW, maar ze zijn nog steeds even onhandig in gebruik - je raakt ze vaker per ongeluk dan expres aan. Hetzelfde geldt voor de ‘knoppen’ op het stuur. Qua gebruiksgemak en ergonomie zijn er dus nog stappen te zetten, maar de ID.7 doet ook veel goed!

Bijzonder veel ruimte in de VW ID.7 Tourer

De Volkswagen ID.7 Tourer heeft dezelfde lange wielbasis van 2,971 m als de ID.7 berline, met als resultaat dezelfde royale binnenruimte als die laatste. Je kan haast je benen strekken op de achterbank! En aangezien dit de breakversie is, geldt hetzelfde voor zijn koffer, met een volume van 605 tot 1.714 liter met de achterbank neergeklapt. Helaas is er geen frunk te vinden onder de motorkap waar je je laadkabels in kwijt kan…

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Tot 688 km autonomie voor de Volkswagen ID.7 Tourer…

Volkswagen biedt momenteel 3 verschillende motorversies aan van de ID.7 Tourer. De Pro en Pro S hebben dezelfde motor van 210 kW (286 pk) op de achteras, waarmee ze van 0 tot 100 km/u sprinten in respectievelijk 6,6 en 6,7 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid van de ID.7 Tourer begrensd op 180 km/u. Het verschil tussen beide versies van de Duitse elektrische break zit hem in de batterij. De ID.7 Tourer Pro haalt zijn stroom uit een unit van 77 kWh, waarmee hij een maximale actieradius van 604 km WLTP haalt. De Pro S heeft dan weer een batterij van 86 kWh, waarmee de Volkswagen ID.7 Tourer een WLTP-autonomie tot 688 km heeft!

… of 250 kW (340 pk) voor de ID.7 Tourer GTX!

Zoals hierboven reeds vermeld heeft Volkswagen ook een GTX-versie in het gamma van zijn elektrische break. Die heeft ook de achterste motor van 210 kW (286 pk) van de andere ID.7’s, maar voegt daar nog een tweede motor van 80 kW (109 pk) aan toe op de vooras! Het resultaat is een vierwielaandrijver met een totaal vermogen van 250 kW (340 pk). Ook deze versie heeft de grotere batterij van 86 kWh, waarmee de Volkswagen ID.7 GTX Tourer geniet van een maximale WLTP-autonomie van 583 km.

Echte elektrische reiswagen

Tijdens onze test met de Volkswagen ID.7 Tourer GTX hebben we een gemiddeld verbruik gehaald van 22,7 kWh/100 km, met een minimum van 16,7 kWh/100 km tijdens onze zuinigste rit. Merk op dat de weersomstandigheden niet ideaal waren, met temperaturen die niet boven de 10°C uitstegen en zelfs flirtten met het vriespunt tijdens onze testweek. In de praktijk levert dit een reëel rijbereik op van ongeveer 400 km op een volle batterij in het slechtste geval, en ongeveer 500 km in het beste geval. Dat is meer dan respectabel voor een grote elektrische break met een batterij van ‘maar’ 86 kWh.

De relatief bescheiden batterijen van de Volkswagen ID.7 Tourer zorgen ook voor snelle laadbeurten. De basisversie met 77 kWh kan tot 175 kW aanvaarden aan een DC-snellader, waarmee je in een minimum van 28 minuten kan opladen van 10 tot 80% batterijniveau. De versies met 86 kWh genieten op hun beurt van een maximaal laadvermogen van 200 kW, waarmee dezelfde klus is geklaard in slechts 26 minuten. De Volkswagen ID.7 Tourer is dus een echte reiswagen, net als de berline, zoals we konden ervaren tijdens onze 1.000 km-reportage. De berline staat trouwens in de top 5 van elektrische wagens met het grootste rijbereik - toch tot wanneer de nieuwe elektrische Mercedes CLA op de markt komt.

Kilometervreter, maar ook bochtenliefhebber

Aangezien de batterijen van de Volkswagen ID.7 in de bodem zitten verstopt, is de rijpositie iets hoger dan wat je zou verwachten van een break. Daar raak je gelukkig snel aan gewend, en je zit nog steeds lager dan in om het even welke SUV.

Dankzij zijn krachtigere (of enige) achterste motor rijdt de ID.7, ongeacht de uitvoering, als een echte achterwielaandrijver. Dat is vrij ongebruikelijk voor een Volkswagen, maar het is wel een aangename verandering! De Duitse break heeft eveneens een scherpe en precieze besturing, vooral in de Sport-modus, en een voldoende scherpe voortrein die allergisch is voor onderstuur. Dat zorgt voor een zeer aangenaam en bemoedigend bochtengedrag, vooral in de GTX. Die laatste rijdt echt als een elektrische GTI dankzij zijn extra power en specifieke onderstel. Ondanks die extra sportiviteit, blijft de krachtigste ID.7 Tourer wel even gemakkelijk en aangenaam voor dagelijks gebruik.

De Volkswagen ID.7 Tourer is dus een plezier om mee te rijden, ondanks zijn gewicht van 2.191 tot 2336 kilo. De elektronica blijft echter te allen tijde een oogje in het zeil houden als je het te bont maakt, want het is onmogelijk om de ESP volledig uit te schakelen in de ID.7 Tourer. Het is en blijft natuurlijk een comfortabele break om met het hele gezin lange afstanden te kunnen afleggen. Iets dat nog aangenamer wordt gemaakt dankzij een zeer goede geluidsisolatie in het interieur en een soepele en comfortabele ophanging.

 

Prijs

Hoeveel kost de Volkswagen ID.7 Tourer 2025 in België?

In België beginnen de prijzen van de Volkswagen ID.7 Tourer vanaf 61.165 euro. De grotere batterij van de Pro S-versie kost je minstens 63.565 euro. De sportieve GTX-versie staat bovenaan het gamma, met een vanafprijs van 72.365 euro. Ongeacht de motorisatie is de Duitse elektrische break beschikbaar in 3 uitvoeringen: Standard, Sport Edition en Business Premium. Enkel de GTX, die al dynamischer is uitgevoerd, heeft geen Sport Edition meer nodig. Hoewel de standaarduitrusting vrij compleet is, zijn er nog een aantal opties beschikbaar om de ID.7 Tourer aan te kleden. De belangrijkste optie is de warmtepomp, die de actieradius beschermt in de winter en die jammer genoeg op geen enkele versie standaard is, voor een meerprijs van 1.000 euro.

Verdict

De ID.7 Tourer heeft niets te benijden van de beste elektrische SUV’s op de markt - hij scoort op heel wat gebieden zelfs beter dan die laatsten! De elektrische break is niet vrij van foutjes, maar schittert dankzij zijn binnenruimte, zijn autonomie, zijn comfort en zelfs zijn dynamiek. Het is ongetwijfeld een van de meest overtuigende modellen in het huidige Volkswagen-gamma, ongeacht de motorisatie. De ID.7 Tourer is niet enkel een ideale metgezel voor lange afstanden, maar ook om (een beetje) te genieten van bochtige binnenwegen onderweg naar je bestemming.

Advertentie
Advertentie