De breakversie van de Volkswagen ID.7 werd in februari 2024 geïntroduceerd in het gamma, maar liet de gebruikelijke ‘Variant’- of ‘Shooting Brake’-namen links liggen ten faveure van ‘Tourer’ - een primeur voor Wolfsburg. Naast zijn ietwat bijzondere naam roept deze grote Duitser op tot debat: waarom zou je toch een SUV nemen als je ook voor een break kan kiezen?
Design Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 Tourer is een grote maar slanke break
De Volkswagen ID.7 Tourer heeft zijn designinspiratie rechtstreeks gehaald bij het concept ID. Space Vision uit 2019 en is daarmee zowat het elektrische equivalent van de Passat, die tegenwoordig enkel nog als break verkrijgbaar is op onze markt. Met zijn lengte van 4,961 m, zijn breedte van 1,862 m en zijn hoogte van 1,551 m is de ID.7 Tourer echter nog een stukje groter dan de klassieke break van Volkswagen. Maar net als de conceptcar is het wel een slanke verschijning geworden, met contrasterende raamstijlen in het grijs of zwart (afhankelijk van de uitvoering) om het silhouet nog wat cleaner te maken. Optioneel kan de Volkswagen ID.7 Tourer nog worden uitgerust met verlichte logo’s, zowel voor- als achteraan.
Sinds maart 2024 is de Duitse break ook verkrijgbaar als sportieve GTX-versie. Die kan je zien als het elektrische equivalent van een GTI. Hij oogt iets sportiever dankzij zijn specifieke voor- en achterbumpers en zijn zwart gelakte koetswerkdetails. De GTX rolt ook op 20-inch velgen met een uniek design.
Minimalistisch interieur, misschien zelfs iets té…
In het interieur vinden we dezelfde minimalistische lay-out terug als in de andere ID-modellen van Volkswagen. Een interieur dat zelfs een beetje kaal oogt naar onze mening… Gelukkig zijn de pedalen nog steeds bedrukt met play- en pauze-iconen om de boel een beetje op te fleuren. De gebruikte materialen aan boord zijn van een goede kwaliteit, op die aan de onderzijde van het interieur na. Het handschoenkastje moet je bijvoorbeeld voorzichtig bedienen, want daar kan je meteen krassen op zien. De afwerking is echter wel op het niveau dat we van Wolfsburg gewend zijn.
Beleving Volkswagen ID.7
Alles via het scherm, dat nog iets beter zou kunnen
Je bedient vrijwel alles in de Volkswagen ID.7 via zijn grote centrale scherm van 15 inch, tot aan de blaasrichting van de ventilatieroosters toe! Gelukkig draait het scherm wel op het nieuwste infotainmentsysteem van het merk. Dat reageert sneller en is beter ingedeeld dan vroeger, maar er is nog steeds een leercurve. In sommige gevallen zijn er heel wat kliks nodig om te vinden wat je zoekt - als je er al in slaagt. Soms kan je namelijk de weg kwijtraken in de vele menu’s en submenu’s als je op zoek bent naar een minder gebruikelijke functie. Ook zijn sommige toetsen te klein, wat onhandig is tijdens het rijden. Gelukkig zijn Android Auto en Apple CarPlay wel draadloos aanwezig. Dat gezegd zijnde, is het centrale scherm verre van perfect, maar wel perfect bruikbaar, en hetzelfde geldt voor het minuscule instrumentendisplay. Dat laatste wordt gelukkig bijgestaan door een groot head-up display met augmented reality-functie in de ID.7 Tourer.
De aanraakgevoelige stroken onder het centrale scherm zijn nu verlicht, in tegenstelling tot de eerste ID.-modellen van VW, maar ze zijn nog steeds even onhandig in gebruik - je raakt ze vaker per ongeluk dan expres aan. Hetzelfde geldt voor de ‘knoppen’ op het stuur. Qua gebruiksgemak en ergonomie zijn er dus nog stappen te zetten, maar de ID.7 doet ook veel goed!
Bijzonder veel ruimte in de VW ID.7 Tourer
De Volkswagen ID.7 Tourer heeft dezelfde lange wielbasis van 2,971 m als de ID.7 berline, met als resultaat dezelfde royale binnenruimte als die laatste. Je kan haast je benen strekken op de achterbank! En aangezien dit de breakversie is, geldt hetzelfde voor zijn koffer, met een volume van 605 tot 1.714 liter met de achterbank neergeklapt. Helaas is er geen frunk te vinden onder de motorkap waar je je laadkabels in kwijt kan…