Volvo is eindelijk begonnen met de productie van zijn volledig elektrische SUV, de EX90, in de hypermoderne fabriek van Charleston, South Carolina. De Scandinavische constructeur kondigde voor de gelegenheid aan dat de eerste leveringen van het model gepland staan voor de tweede helft van het jaar.
De EX90 is revolutionair op meer dan een vlak, want Volvo belooft namelijk dat het nieuwe vlaggenschip de veiligste auto ooit is van het merk dankzij de nieuwste actieve en passieve veiligheidssystemen en software die een stortvloed aan informatie krijgt van heel wat sensoren. De EX90 onderscheidt zich ook met een autonomie tot 600 km, een moderne technologische basis, een continue connectiviteit en zelfs de mogelijkheid om de auto doorheen zijn levensduur te verbeteren dankzij kunstmatige intelligentie en automatische software-updates.
Batterijpaspoort
Vanaf 2027 is het in de EU verplicht voor elke binnen het grondgebied nieuw verkochte elektrische wagen om een 'batterijpaspoort' te hebben. Dit identificatiesysteem maakt het mogelijk om elke fase van het ontwerp, de commercialisatie en het gebruik van de batterij na te gaan. Het wordt dus mogelijk om te traceren van waar de grondstoffen komen die in de batterij zitten, of om te zien hoe vaak de batterij is opgeladen sinds zijn productie. Hoewel deze 'identiteitskaart' pas over 3 jaar verplicht wordt, heeft Volvo besloten om zijn huiswerk al op voorhand te maken dankzij een samenwerking met de Britse start-up Circulor.
Het systeem is gebaseerd op blockchaintechnologie en kan de volledige toeleveringsketen in kaart brengen dankzij informatie van de productiesystemen van de batterijleveranciers. Het houdt vooral rekening met het gebruik van hernieuwbare energie om de duurzaamheid van de producten te berekenen. Circulor wordt daarnaast op de hoogte gebracht wanneer Volvo een nieuwe leverancier gebruikt, zodat er een audit kan worden uitgevoerd. De gegevens in het paspoort gaan over de gebruikte mineralen en grondstoffen, het aantal gerecycleerde materialen en de CO2-voetafdruk.
Voor gebruikers wordt het mogelijk om deze informatie te raadplegen via een QR-code op de bestuurdersdeur, terwijl een volledige versie van het document naar de relevante autoriteiten wordt gestuurd. Deze operatie kost Volvo iets minder dan 10 euro per auto en omvat ook informatie over de gezondheid van de batterij gedurende 15 jaar. Het Zweedse merk is natuurlijk van plan om dit initiatief uit te breiden naar al zijn modellen tegen de deadline van 2027.