Begin dit jaar stelde Nikola Motors zijn pick-up Badger voor, die 950 elektrische kilometers aan rijbereik beloofde door de combinatie van een grote batterij en een brandstofcel. Dat is meer dan de 800 kilometer die de puur elektrische Tesla Cybertruck belooft. Bovendien wil Nikola ook waterstofvrachtwagens gaan bouwen als alternatief voor de Tesla Semi. Een en ander leidde tot flink wat hype rond het merk. Toen het afgelopen zomer de beurs op ging, werd het meteen hoger dan Ford gewaardeerd. General Motors zei een aandeel van 11 procent te willen nemen en beloofde om brandstofceltechnologie te leveren.
Hindenburg
Maar niet veel later viel het merk van zijn voetstuk: in september publiceerde onderzoeksbureau Hindenburg Research een vernietigend rapport dat beweerde dat Nikola Motors eigenlijk zo goed als geen knowhow in huis had en gewoon probeerde om de boel te belazeren. Hoewel al snel bleek dat Hindenburg financiële belangen had bij een faling van Nikola Motors (dat het bureau genoemd is naar een waterstofzeppelin die op spectaculaire wijze is uitgebrand, was een teken aan de wand), is de schade geleden.
General Motors trekt zijn staart in en zal dan toch niet in de startup investeren, al is het wel nog bereid om brandstofcellen te leveren. Als gevolg van alle malaise schrapt Nikola Motors de plannen voor de Badger. Het wil wel nog doorgaan met de marktintroductie van zijn toekomstige vrachtwagen. We zijn benieuwd hoe lang het nog het hoofd boven water kan houden…