1. 3 versies

Xiaomi heeft nu officieel de bestelboeken geopend voor zijn SU7! Een elektrische berline die in drie versies wordt aangeboden. De instapversie heeft een enkele motor op de achteras van 220 kW (299 pk) en 400 Nm, met een batterij van 73,6 kWh. Een trapje hoger staat de SU7 Pro, die hetzelfde vermogen krijgt, maar dan met een grotere batterij van 93,7 kWh. Tenslotte is er nog de SU7 Max, die zowel de Porsche Taycan als de wetten van de fysica lijkt te willen tarten...

2. 2,78 seconden

Op beide assen van de SU7 Max zit namelijk een elektromotor, samen goed voor een totaal van 495 kW (673 pk) en 838 Nm! Daarmee kan de Chinese berline in amper 2,78 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 265 km/u! Indrukwekkende prestaties die nog een paar niveaus hoger liggen dan die van de SU7 en SU7 Pro, al zijn die ook al best vlot met een 0-100 km/u in respectievelijk 5,28 en 5,7 seconden, en in beide gevallen een topsnelheid van 210 km/u.

3. 830 km

Qua actieradius laat de Xiaomi SU7 het ook niet afweten. De instapversie van de Chinese berline beschikt al over een maximale autonomie van 700 km, terwijl de SU7 Max met zijn accupakket van 101 kWh zelfs tot 800 km per laadbeurt kan afleggen. Maar de onbetwiste kampioen is echter de SU7 Pro, die tot 830 km actieradius haalt! Toegegeven, dit is volgens de vrij optimistische Chinese CLTC-cyclus, maar dan nog. De SU7 kan trouwens niet enkel ver rijden op een laadbeurt, ook het laden zelf zou niet al te lang mogen duren...

4. 800 V

De Xiaomi SU7 staat namelijk op een volledig nieuwe architectuur op 800 V, die speciaal is ontwikkeld voor het model door de smartphonefabrikant. Een maximaal laadvermogen krijgen we nog niet te weten, maar Xiaomi zegt wel dat de SU7 in staat is om tot 350 km actieradius te recupereren in slechts 15 minuten.

5. 215.900 yuan

De Xiaomi SU7 is vanaf nu te bestellen in China en heeft er een vanafprijs gekregen van 215.900 yuan, wat neerkomt op ongeveer... 27.625 euro volgens de huidige wisselkoersen! Ter vergelijking: dat is 30.000 yuan of 4.000 euro minder dan een Tesla Model 3 in China. Het is zelfs zo goedkoop dat de baas van de constructeur heeft aangekondigd dat Xiaomi zelfs geld verliest op de basisversie. Helaas wordt deze SU7 enkel verkocht in China... Maar wie weet kan je binnenkort, naast een telefoon, ook een auto kopen van Xiaomi in Europa!