Een prototype van de meest radicale Ultra-versie van de Xiaomi SU7 heeft de 20,832 km lange Nürburgring Nordschleife afgelegd in slechts 6:46.874 min, met video als bewijs!

Advertentie
Advertentie

Xiaomi heeft iedereen versteld doen staan door letterlijk alle eerdere records van elektrische, verbrandings- én vierdeursauto’s op de Nürburgring te verpulveren. Een prototype van de SU7 Ultra zette onlangs namelijk een tijd neer van 6:46.874 min, bijna 20 seconden sneller dan het record van 7:05.298 min dat de Rimac Nevera in augustus 2023 vestigde! Met deze indrukwekkende tijd heeft de Chinese elektrische berline ook de 7:07.55 min van de Porsche Taycan Turbo GT, zijn directe concurrent, én de 6:49.328 min van de 911 GT3 RS verpletterd! En dan hebben we het nog niet eens over de 7:25.231 min van de Tesla Model S Plaid... De Xiaomi SU7 Ultra is dan ook tot in de puntjes uitgerust om records aan diggelen te rijden.

Advertentie
Advertentie

Xiaomi heeft iedereen versteld doen staan door letterlijk alle eerdere records van elektrische, verbrandings- én vierdeursauto’s op de Nürburgring te verpulveren. Een prototype van de SU7 Ultra zette onlangs namelijk een tijd neer van 6:46.874 min, bijna 20 seconden sneller dan het record van 7:05.298 min dat de Rimac Nevera in augustus 2023 vestigde! Met deze indrukwekkende tijd heeft de Chinese elektrische berline ook de 7:07.55 min van de Porsche Taycan Turbo GT, zijn directe concurrent, én de 6:49.328 min van de 911 GT3 RS verpletterd! En dan hebben we het nog niet eens over de 7:25.231 min van de Tesla Model S Plaid... De Xiaomi SU7 Ultra is dan ook tot in de puntjes uitgerust om records aan diggelen te rijden.

1.548 pk!

Zoals de naam al doet vermoeden, is de Xiaomi SU7 Ultra de (ultra)radicale variant van de elektrische sedan die het Chinese smartphonebedrijf begin dit jaar onthulde. En ultra is hij zeker! Deze krachtpatser heeft drie elektromotoren: één aan de voorkant en twee aan de achterkant, samen goed voor een totaalvermogen van 1.548 pk! Met een gewicht onder de 2 ton sprint de Xiaomi SU7 Ultra van 0 naar 100 km/u in slechts 1,97 seconden, van 0 naar 200 km/u in amper 5,97 seconden en haalt hij een topsnelheid van 350 km/u in een kleine 15 seconden! En alsof dat nog niet genoeg is, bieden zijn indrukwekkende vleugels en spoilers tot wel 2.145 kg aan downforce!

Advertentie
Advertentie

Bijna net zo gestoorde productieversie

Xiaomi heeft van deze prestatie gebruik gemaakt om de komst van een productiemodel aan te kondigen dat nauwelijks minder extreem is dan dit prototype. Het productiemodel zal vermoedelijk hetzelfde vermogen en dezelfde prestaties behouden, met als enige verschil minder downforce: ‘slechts’ 285 kg, en iets meer gewicht door zijn aangeklede interieur. Toch zal ook deze productieversie van de Xiaomi SU7 Ultra voor vuurwerk zorgen op de Nürburgring, waar hij in 2025 een rondetijd zal neerzetten. Best opvallend voor een auto die nergens in Europa te koop is en exclusief in China verkrijgbaar is... Of zou dat kunnen veranderen?

Advertentie
Advertentie