Xpeng is een van de (Chinese) merken die Hedin Automotive naar België haalt, naast Ineos, Hongqi en… Corvette. Het merk is geen prijsvechter, maar eerder een uitdager van de elektrische premiummerken: een luxueuze uitrusting, geavanceerde rijhulpmiddelen en een hoogwaardig comfort zijn de pijlers waarop alle modellen van Xpeng inzetten. Na eerder al de grote SUV G9 en de berline P7 te hebben getest, stond nu de middelgrote elektrische SUV G6 in onze garage. Een model dat zijn pijlen rechtstreeks richt op de Tesla Model Y. En dat is er ook aan te zien.
Design Xpeng G6
We moeten er geen doekjes om winden: qua vorm schurkt de Xpeng G6 wel heel dicht aan tegen zijn grote rivaal uit Amerika. De gladde vormen, afgeronde daklijn en zelfs het formaat (4.753 mm lang, 1.920 mm breed en 1.650 mm hoog) komen bijna perfect overeen met de Model Y. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, zeker? En als je dan toch van iemand afkijkt, dan is het niet meer dan logisch om de populairste auto van Europa te kiezen…
Toch was Xpeng wel eerder met zijn platte lichtstreep op de neus dan de zopas voorgestelde facelift van de Model Y. Die dient enkel voor de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers, de adaptieve dimlichten en grootlichten zitten lager in de bumper geplaatst. Op de flanken zien we verzonken deurgrepen, die wel elektrisch uitklappen bij het ontgrendelen, maar die je ook manueel kan bedienen. Vreemd genoeg ontbreekt keyless entry op de modellen van Xpeng, je moet dus steeds de sleutel uit je zak vissen om de G6 te openen en te sluiten. Een handeling die desgewenst gepaard gaat met een klank- en lichtspel, maar om onze buren hun rust te gunnen, lieten we die deze keer uitgeschakeld.
De aflopende daklijn van de Xpeng G6 loopt over in een grote kofferklep met opnieuw twee smalle lichten. De achterzijde doet ons ietwat denken aan de Jaguar E-Pace of F-Pace, maar over meer dan een paar trekjes gaat het niet. De G6 rolt trouwens standaard op 20-inch lichtmetalen velgen die met goede Michelin Pilot Sport EV-banden worden geschoeid.
Minimalistisch en hightech interieur, maar wel luxe
In het interieur volgt de Xpeng G6 de minimalistische trend die door Tesla is gezet, maar die intussen in heel wat merken en modellen is te vinden. Een goedkope indruk krijg je in ieder geval niet, want werkelijk elk oppervlak is bekleed met zachte materialen, meestal zelfs met (nep)leer. Bovendien is alle luxe standaard, inclusief het grote panoramadak, de deuren met softclose, de elektrische kofferklep en de verwarmde/geventileerde zetels vooraan en de verwarmde zetels achteraan!
Beleving Xpeng G6
Met al die luxe is het zeer aangenaam vertoeven aan boord van de Xpeng G6. Des te meer omdat de binnenruimte simpelweg enorm is! Op de achterbank zit je vorstelijk, zelfs achter een lange bestuurder, dankzij zachte zetels met instelbare rugleuningen. De G6 is daarmee duidelijk ruimer dan de P7, die nochtans een stuk langer is. Er is geen echte middentunnel, maar de middelste passagier moet wel genoegen nemen met een kortere zitting en een harde rugleuning door de neerklapbare centrale armsteun. Een nadeel: de zetelverwarming achteraan moet je inschakelen via… het centrale aanraakscherm vooraan.
Compleet en razendsnel infotainmentsysteem van Xpeng
Over het centrale aanraakscherm gesproken: dat is 14,96 inch groot en kreeg toevallig net de nacht voor onze testrit een grote update die tal van functies toevoegde. Zo is er nu eindelijk (draadloze) Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar, kan je de indeling van het scherm naar wens aanpassen (al hebben sommige functies meer ruimte nodig dan anderen) en kunnen de camera’s rondom worden ingeschakeld voor een ‘Sentry Mode’, waarmee je schades of verdachte gebeurtenissen kan vastleggen. De gevoeligheid (en dus het stroomverbruik als de auto geparkeerd staat) kan je zelf instellen, maar zelfs op de laagste stand gaf ‘onze’ G6 nog melding van… smeltende sneeuw rond de auto. Er is dus misschien nog wat finetuning nodig.
Verder waren we onder de indruk van de reactiesnelheid én de complete functionaliteit van het infotainmentsysteem in de Xpeng G6. Wisselen van toepassing gaat razendsnel en in de ingebouwde store kan je de populairste entertainmentapps downloaden (YouTube, Disney+, Prime Video, maar geen Netflix) om je te amuseren tijdens het laden. Content die ook zeer goed zal klinken dankzij het standaard meegeleverde ‘XOPERA Surround Sound’-systeem met 18 luidsprekers, dat volgens onze oren bij de hogere middenmoot zit wat audiosystemen in de auto betreft.
Geen handschoenkastje of frunk
Het centrale display wordt nog bijgestaan door een bestuurdersdisplay van 10,2 inch dat niet erg personaliseerbaar is, maar wel alle nodige informatie toont. Een head-up display ontbreekt echter. Verder genieten zowel de bestuurder als de passagier vooraan van een gekoelde inductielader (tot 50 W) voor hun smartphones en zijn er voldoende opbergvakken doorheen het interieur te vinden, maar een klassiek handschoenkastje ontbreekt jammer genoeg.
De kofferruimte voldoet zeker aan de verwachtingen, met een volume van 571 tot 1.374 liter. Dat is geen enorme ruimte met de achterbank (in twee ongelijke delen) neergeklapt, vermoedelijk door de hoge schouderlijn en het relatief lage dak van de Xpeng G6. De Tesla Model Y doet alleszins beter, vooral omdat er ook geen frunk te vinden is in de G6. Tenslotte is de enige optie die je nog kan aanvinken, naast een andere kleur dan wit, is een elektrisch inklapbare trekhaak, waarmee je tot 1.500 kg kan trekken met de Xpeng G6.