Yeelen Möller

14 JAN 2025

Test: Xpeng G6, beter dan de Model Y?

Je zou het misschien vermoeden als je hem voor het eerst ziet, maar de Xpeng G6 is meer dan zomaar een Chinese kopie van de Tesla Model Y. In sommige opzichten is hij zelfs beter dan de Amerikaan…

{"fr":"Xpeng P7 blanc stationné devant un immeuble moderne en ville.","nl":"Witte Xpeng P7 geparkeerd voor een modern gebouw in de stad."}
{"fr":"SUV électrique blanc moderne stationné en milieu urbain moderne.","nl":"Moderne witte elektrische SUV geparkeerd in stedelijke omgeving."}

"De Xpeng G6 maakt indruk met zijn comfort, technologie, efficiëntie en zijn vlijmscherpe prijs, die zelfs de Tesla Model Y ondergraaft. Een elektrische SUV zonder grote zwaktes!"

Xpeng is een van de (Chinese) merken die Hedin Automotive naar België haalt, naast Ineos, Hongqi en… Corvette. Het merk is geen prijsvechter, maar eerder een uitdager van de elektrische premiummerken: een luxueuze uitrusting, geavanceerde rijhulpmiddelen en een hoogwaardig comfort zijn de pijlers waarop alle modellen van Xpeng inzetten. Na eerder al de grote SUV G9 en de berline P7 te hebben getest, stond nu de middelgrote elektrische SUV G6 in onze garage. Een model dat zijn pijlen rechtstreeks richt op de Tesla Model Y. En dat is er ook aan te zien.

Advertentie
Advertentie

Design

We moeten er geen doekjes om winden: qua vorm schurkt de Xpeng G6 wel heel dicht aan tegen zijn grote rivaal uit Amerika. De gladde vormen, afgeronde daklijn en zelfs het formaat (4.753 mm lang, 1.920 mm breed en 1.650 mm hoog) komen bijna perfect overeen met de Model Y. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, zeker? En als je dan toch van iemand afkijkt, dan is het niet meer dan logisch om de populairste auto van Europa te kiezen… 

Toch was Xpeng wel eerder met zijn platte lichtstreep op de neus dan de zopas voorgestelde facelift van de Model Y. Die dient enkel voor de dagrijverlichting en de richtingaanwijzers, de adaptieve dimlichten en grootlichten zitten lager in de bumper geplaatst. Op de flanken zien we verzonken deurgrepen, die wel elektrisch uitklappen bij het ontgrendelen, maar die je ook manueel kan bedienen. Vreemd genoeg ontbreekt keyless entry op de modellen van Xpeng, je moet dus steeds de sleutel uit je zak vissen om de G6 te openen en te sluiten. Een handeling die desgewenst gepaard gaat met een klank- en lichtspel, maar om onze buren hun rust te gunnen, lieten we die deze keer uitgeschakeld.

De aflopende daklijn van de Xpeng G6 loopt over in een grote kofferklep met opnieuw twee smalle lichten. De achterzijde doet ons ietwat denken aan de Jaguar E-Pace of F-Pace, maar over meer dan een paar trekjes gaat het niet. De G6 rolt trouwens standaard op 20-inch lichtmetalen velgen die met goede Michelin Pilot Sport EV-banden worden geschoeid. 

Minimalistisch en hightech interieur, maar wel luxe

In het interieur volgt de Xpeng G6 de minimalistische trend die door Tesla is gezet, maar die intussen in heel wat merken en modellen is te vinden. Een goedkope indruk krijg je in ieder geval niet, want werkelijk elk oppervlak is bekleed met zachte materialen, meestal zelfs met (nep)leer. Bovendien is alle luxe standaard, inclusief het grote panoramadak, de deuren met softclose, de elektrische kofferklep en de verwarmde/geventileerde zetels vooraan en de verwarmde zetels achteraan!

Beleving

Met al die luxe is het zeer aangenaam vertoeven aan boord van de Xpeng G6. Des te meer omdat de binnenruimte simpelweg enorm is! Op de achterbank zit je vorstelijk, zelfs achter een lange bestuurder, dankzij zachte zetels met instelbare rugleuningen. De G6 is daarmee duidelijk ruimer dan de P7, die nochtans een stuk langer is. Er is geen echte middentunnel, maar de middelste passagier moet wel genoegen nemen met een kortere zitting en een harde rugleuning door de neerklapbare centrale armsteun. Een nadeel: de zetelverwarming achteraan moet je inschakelen via… het centrale aanraakscherm vooraan. 

Compleet en razendsnel infotainmentsysteem van Xpeng

Over het centrale aanraakscherm gesproken: dat is 14,96 inch groot en kreeg toevallig net de nacht voor onze testrit een grote update die tal van functies toevoegde. Zo is er nu eindelijk (draadloze) Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar, kan je de indeling van het scherm naar wens aanpassen (al hebben sommige functies meer ruimte nodig dan anderen) en kunnen de camera’s rondom worden ingeschakeld voor een ‘Sentry Mode’, waarmee je schades of verdachte gebeurtenissen kan vastleggen. De gevoeligheid (en dus het stroomverbruik als de auto geparkeerd staat) kan je zelf instellen, maar zelfs op de laagste stand gaf ‘onze’ G6 nog melding van… smeltende sneeuw rond de auto. Er is dus misschien nog wat finetuning nodig.

Verder waren we onder de indruk van de reactiesnelheid én de complete functionaliteit van het infotainmentsysteem in de Xpeng G6. Wisselen van toepassing gaat razendsnel en in de ingebouwde store kan je de populairste entertainmentapps downloaden (YouTube, Disney+, Prime Video, maar geen Netflix) om je te amuseren tijdens het laden. Content die ook zeer goed zal klinken dankzij het standaard meegeleverde ‘XOPERA Surround Sound’-systeem met 18 luidsprekers, dat volgens onze oren bij de hogere middenmoot zit wat audiosystemen in de auto betreft.

Geen handschoenkastje of frunk

Het centrale display wordt nog bijgestaan door een bestuurdersdisplay van 10,2 inch dat niet erg personaliseerbaar is, maar wel alle nodige informatie toont. Een head-up display ontbreekt echter. Verder genieten zowel de bestuurder als de passagier vooraan van een gekoelde inductielader (tot 50 W) voor hun smartphones en zijn er voldoende opbergvakken doorheen het interieur te vinden, maar een klassiek handschoenkastje ontbreekt jammer genoeg. 

De kofferruimte voldoet zeker aan de verwachtingen, met een volume van 571 tot 1.374 liter. Dat is geen enorme ruimte met de achterbank (in twee ongelijke delen) neergeklapt, vermoedelijk door de hoge schouderlijn en het relatief lage dak van de Xpeng G6. De Tesla Model Y doet alleszins beter, vooral omdat er ook geen frunk te vinden is in de G6. Tenslotte is de enige optie die je nog kan aanvinken, naast een andere kleur dan wit, is een elektrisch inklapbare trekhaak, waarmee je tot 1.500 kg kan trekken met de Xpeng G6.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Xpeng G6 Standard Range, Long Range of Performance

Vertrekken doe je bij Xpeng in Mercedes-stijl: de transmissiebediening zit aan het stuur en moet je simpelweg in D of R zetten om de elektromotor(en) in gang te steken. Er zijn trouwens die aandrijflijnen om uit te kiezen: de Standard Range (achterwielaandrijving, 190 kW/258 pk, 0-100 km/u in 6,9 seconden en een LFP-batterij van 66 kWh voor een WLTP-range van 435 km), Long Range (achterwielaandrijving, 210 kW/286 pk, 0-100 km/u in 6,7 s en NMC-accu van 87,5 kWh met een WLTP-autonomie van 570 km) en de Performance (vierwielaandrijving, 350 kW/476 pk, 0-100 km/u in 4,1 s, 87,5 kWh en een WLTP-actieradius van 550 km). 

Zelfs in de winter geen laadstress

Wij reden een weekje achter het stuur van de Xpeng G6 Long Range, in minder ideale omstandigheden: de temperaturen bedroegen tussen 1 en 5 graden overdag, terwijl ze ‘s nachts tot onder het vriespunt zakten. Gelukkig krijg je standaard een warmtepomp, maar de volle 570 km op een volle lading gingen we nooit halen. Toch was ook de G6, net als de andere modellen van Xpeng, opvallend zuinig: zelfs bij deze lage temperaturen schommelde het verbruik rond de 19 kWh/100 km, waarmee een reële autonomie van 440 km haalbaar is in de winter. In de zomer zou je dus zo’n 500 km moeten halen, wat een zeer goede score is voor het segment.

Het zorgt in ieder geval voor veel gemoedsrust, des te meer omdat de batterijen op een spanning van 800 volt werken en dus supersnel kunnen opladen. Het maximale snellaadvermogen bedraagt 215 kW voor de Standard Range en 280 kW voor de twee andere versies, waarmee je van 10 tot 80% kan bijladen in minder dan 20 minuten. Op wisselstroom ben je echter beperkt tot 11 kW. De Xpeng G6 ondersteunt bovendien V2L-functionaliteit, waarmee je externe elektrische apparaten kan aansluiten op de laadpoort (tot 3,3 kW).

XPilot werkt goed, maar…

Ondanks de aanwezigheid van een krachtige Performance-versie is de Xpeng G6 vooral afgesteld op comfort. De ophanging is erg soepel en incasseert moeiteloos drempels en putten, maar als je er de zweep oplegt in de bochten, is er toch heel wat beweging te voelen van het koetswerk. Er zijn rijmodi om de respons van het gaspedaal en het regeneratief remmen in te stellen, voor ons gaven de (respectievelijk) standaard- en automatische modus een zeer natuurlijk rijgevoel. Cruisen op de snelweg is meer zijn sterkte (ondanks een beetje windgeruis door de frameloze ruiten), ook dankzij het uitstekende ‘XPilot’-rijhulpsysteem dat de omgeving in realtime en met veel detail laat zien op de schermen (inderdaad, à la Tesla). 

Je schakelt het in door één (adaptive cruise) of twee keer (semi-autonoom rijden) op de transmissiehendel te duwen, waarbij de linkerknoppen op het stuur dienen om de parameters (snelheid, volgafstand) in te stellen. Het systeem anticipeert goed en gaat zo goed als schokvrij te werk, maar wij vonden niet hoe je de gekozen snelheid kon hervatten nadat je even op de rem hebt geduwd. 

Hetzelfde geldt voor de multifunctionele, maar niet erg duidelijk gelabelde knoppen op het stuur: er is enige gewenning nodig (en wat ‘trial and error’) om te vinden wat je zoekt. Een pluspunt is wel dat je een van de knoppen kan programmeren naar wens. Tenslotte nog een laatste voordeel ten opzichte van Tesla: de richtingaanwijzers en ruitenwissers krijgen nog een echte hendel in de Xpeng G6!

Prijs

Hoeveel kost de Xpeng G6 in België?

Een elektrische SUV met een comfortabel rijbereik, een luxueuze uitrusting en veel ruimte aan boord: meestal is dan de prijs het grootste nadeel. Niet zo bij Xpeng, dat zelfs Tesla weet te verslaan met de prijsstelling van de G6! De Xpeng G6 Standard Range is er namelijk vanaf 42.990 euro, de Long Range kost 47.990 euro en de Performance 51.990 euro. Dat is 2.000 tot 7.000 euro goedkoper dan de Model Y! De enige opties zijn een elektrisch uitklapbare trekhaak (1.199 euro) en een kleurtje (800 euro, helaas enkel wit, grijs, zwart en oranje). Hedin geeft bovendien een mooie garantie van 5 jaar/120.000 km.

Verdict

De Xpeng G6 heeft ons positief weten te verrassen tijdens onze test, meer nog dan de P7 of de G9. Dit is een auto die ten strijde gaat in een felbevochten segment, en daarbinnen niet enkel uitblinkt met zijn prestaties en comfort, maar ook nog eens tegen een vlijmscherpe prijs! Onze enige kritiekpunten zijn op detailniveau te vinden (met enkele ‘vergeten’ details zoals een aparte bediening voor de zetelverwarming achteraan of een ‘resume’-knop voor de cruisecontrol). En dan vergeten we nog het zeer complete infotainmentsysteem dat steeds beter wordt dankzij updates. Neem het van ons aan: Xpeng is een van de sterkste Chinese automerken op de markt! Maar zou het meer vertrouwen kunnen kweken met een minder Chinees klinkende naam?

Advertentie
Advertentie