Xpeng Motors lanceert een grondig vernieuwde versie van zijn populaire G6 SUV. Voor ons lijkt dat heel erg snel, maar weet dat deze Xpeng G6 al in de lente van 2023 werd geïntroduceerd in China. Dat deze rechtstreekse concurrent van de Tesla Y vandaag wordt voorgesteld is niet toevallig, de timing valt mooi samen met de eerste leveringen van de Model Y Juniper in China.

Advertentie
Advertentie

Facelift met 81 verbeteringen

Volgens Xpeng-CEO He Xiaopeng gaat het om meer dan een standaard facelift: "We hebben volledig gebroken met de gebruikelijke praktijk in de industrie. Deze update lijkt meer op een complete metamorfose dan een jaarlijkse opfrisbeurt.” Dat soort marketingtaal horen we natuurlijk bij elke lancering, maar de fabrikant heeft wel degelijk 34% van de onderdelen vervangen en precies 81 features verbeterd. Eentje daarvan is de integratie van de zelfontwikkelde en krachtige AI Turing chip, die volgens Xpeng geavanceerde L4 autonome rijmogelijkheden zal bieden.

Opvallende nieuwe designdetails

De G6 is in 2025 direct herkenbaar aan zijn nieuwe "Galaxy Light Wing" - een doorlopende LED-lichtstrip over de volledige breedte van de voorkant. Waar hebben we dat nog gezien… Het Xpeng-logo is daardoor verschoven naar de motorkap. Verder is de nieuwe G6 uitgerust met nieuwe zwarte velgen en een mini ducktail-spoiler aan de achterkant. De “zeshoekige krijger” - zoals ze hem in China noemen - hoopt ook de harten van de jeugd te veroveren met coolere looks dankzij een diepzwarte “samoeraiverf” en “zwartgerookte” remklauwen.

Stijlvolle elektrische SUV voor modern glazen gebouw, stedelijke en futuristische sfeer.
Advertentie
Advertentie

Qua afmetingen verandert er weinig: de G6 groeit net iets in lengte (4.758 mm), maar de andere afmetingen blijven dezelfde: 1.920 mm breed, 1.650 mm hoog en een wielbasis van 2.890 mm.

Interieur krijgt premium upgrade

Het interieur werd ook onder handen genomen en leunt nu qua stijl meer aan bij dat van Xpengs topmodel, de P7+ liftback (die we hier niet kunnen kopen). De G6 facelift krijgt een groter infotainmentsysteem dan het huidige model, met een zwevend ontwerp voor het instrumentenpaneel en het centrale scherm.

Verder vinden we nieuwe sfeerverlichting, afwerking in hout en nieuwe “cloud-sense” comfortabele stoelen met verwarming, ventilatie en massagefunctie voor een “shiatsu-level ervaring”. Die stoelen zijn vanaf nu te krijgen in drie interieurkleuren: Deep Space Grey, Qiyu grey en Fuyao green. Dat laatste kunnen we nog het best omschrijven als Wasabi-nootjes-groen en zal - net als de nootjes - niet door iedereen gesmaakt worden…

Elektrische auto interieur met aangepast digitaal dashboard display.
Moderne elektrische auto interieur met lichte lederen zetels en panoramisch dak.

Vertrouwde elektrische aandrijflijn

De vernieuwde G6 zal nog steeds te krijgen zijn met de elektromotor achteraan die we kennen van het huidige model. Deze motor levert hetzelfde maximale vermogen van 218 kW op een 800V-platform. Over een versie met dubbele motor is nog niets bekendgemaakt.

De G6 is uitgerust met 5C ultra-fast charging AI battery die volgens Xpeng een verbeterde range en snellere laadtijden moet garanderen. Concrete cijfers gaf de constructeur hierover nog niet, maar we weten uit eerdere communicatie dat het systeem in staat zou moeten zijn tot snelladen aan 1 km bereik per seconde, waarbij de batterij voor 80% is opgeladen op zo’n 12 minuten tijd.

Van LiDAR naar camera’s?

De Xpeng G6 moet het na de facelift blijkbaar doen zonder LiDAR. Dat bleek althans uit de officiële documenten van het Chinese Ministerie van Industrie en Informatietechnologie in december 2024, dat beslist over het al dan niet commercialiseren van elk nieuw model. Daarmee lijken ze over te schakelen naar een puur op camera’s gebaseerde technologie voor zelfstandig rijden, net zoals - jawel - Tesla.

Advertentie
Advertentie

Onbeantwoorde vragen over prijzen of andere aandrijvingen worden door Xpeng hopelijk beantwoord begin maart, wanneer ze meer technische informatie zullen vrijgeven. Hoe snel de vernieuwde G6 in België zal verschijnen, moeten we nog even afwachten.

Advertentie
Advertentie