De Xpeng G9 is een SUV afkomstig uit China, maar is zeer duidelijk gemaakt om het de Europese premiummerken moeilijk te maken. De G9 is al sinds oktober 2022 te koop in China en is sinds kort ook verkrijgbaar in België. Een model dat niet enkel ontworpen is voor zijn thuismarkt, maar ook om zijn stempel te drukken op ons continent! En hij heeft duidelijk alles in zijn mars om zijn opdracht te volbrengen...
Design Xpeng undefined
Subtiel, maar echt premium
De eerste indruk die je krijgt van de Xpeng G9 is die van een imposante SUV. En inderdaad, met een lengte van 4,891 m, een breedte van 1,937 m en een hoogte van 1,68 m is het geen kleine jongen. Maar in werkelijkheid is de Xpeng G9 ongeveer even groot als een Polestar 3 of een Mercedes EQE SUV. Hij is zelfs iets kleiner dan een Audi Q8 e-tron. Drie modellen waarmee deze Chinees overigens de concurrentie wil aangaan. En om het Europese publiek te charmeren, hebben de designers van Xpeng zich eerder ingezet op de details dan op een opvallend uitverlijk. Lelijk zouden we hem absoluut niet noemen, maar de G9 zal geen hoofden doen draaien. Hij onderscheidt zich vooral met zijn uitgebreide lichtsignaturen voor- en achteraan, met verschillende animaties. Een kunst die de Chinese constructeurs bijzonder goed beheersen, dat moeten we toegeven.
Zoals we al konden opmerken aan boord van de Hongqi E-HS9 (die een veel opzichtiger uiterlijk heeft), leveren de Chinese constructeurs tegenwoordig ook uitstekend werk qua bouwkwaliteit. De afwerking is simpelweg van een zeer hoog niveau in het interieur van deze Xpeng G9. Ook de materialen die de cabine bekleden, moeten niet onderdoen voor de Europese premiummerken waaraan Xpeng zich wil spiegelen. En ook hier maakt de SUV indruk met een indrukwekkend lichtspel en vooral veel grote schermen!
Beleving Xpeng undefined
Overvloed aan schermen vooraan en ruimte achteraan
Het dashboard van de Xpeng G9 wordt bijna volledig bedekt met displays! Daarbij heeft de bestuurder pech, want hij moet het doen met het kleinste schermpje van allemaal, aangezien de digitale tellerpartij ‘maar’ 10,25 inch groot is. Het is minimalistisch en personaliseerbaar, met wel alle noodzakelijke info voor tijdens het rijden. Voor al de rest moet je je richting een van de twee andere grote schermen van 15 inch wenden, inclusief om de klimaatcontrole te bedienen. Dat kan namelijk via beide displays, net als de bediening van het multimediasysteem. Het passagiersscherm kan zelfs videocontent afspelen tijdens het rijden dankzij een coating die het beeld afschermt van de ogen van de bestuurder.
Het centrale aanraakscherm beschikt over een snel infotainmentsysteem dat je zo goed als volledig kan personaliseren. Maar de indeling van de menu’s en submenu’s vraagt toch enige gewenning. En helaas waren noch Android Auto, noch Apple CarPlay beschikbaar tijdens onze testperiode. Een OTA-update zou echter onderweg zijn om beide functies toe te voegen. Gelukkig werkte de navigatie wel goed, ondanks een ietwat gedateerde look. Nog een kleine teleurstelling: hoewel er twee opbergvakken zijn voor smartphones, heeft enkel de bestuurderskant recht op een inductielader.
Achteraan zijn er jammer genoeg geen schermen, maar krijg je wel een royale zitruimte! De Xpeng G9 rust dan ook op een wielbasis van 2,99 m, waarmee de SUV een uitstekende verhouding tussen binnenruimte en formaat kan voorleggen. De passagiers op de achterbank genieten zelfs van instelbare rugleuningen om het zich nog comfortabeler te maken. De perfect vlakke vloer maakt zelfs de centrale zitplaats gemakkelijk inzetbaar. Wat niet betekent dat er geen plek overblijft in de koffers van de Xpeng G9. Zijn laadvolume bedraagt namelijk 660 tot 1.576 liter met de achterbank neergeklapt, terwijl er onder de motorkap nog een tweede opbergruimte van 71 liter schuilt. Helaas kan je die enkel van in het interieur van de elektrische SUV openmaken.