Xpeng bestaat nog maar sinds 2014 en wordt sinds dit jaar in ons land verdeeld door Hedin Automotive, dat ook de invoer van Hongqi voor zijn rekening neemt. Het Chinese merk heeft momenteel drie modellen in zijn Belgische catalogus: de grote SUV G9, die we onlangs al konden testen, een middelgrote SUV G6, die de concurrentie aangaat met de Tesla Model Y, en deze P7. Andere markten krijgen ook nog de goedkopere P5 en G3i, maar het zal afhangen van het succes van het huidige gamma of er ook in België ruimte is voor meer van Xpeng. Na onze positieve indruk van de G9, waren we alvast benieuwd naar wat de P7 in zijn mars heeft.
Design Xpeng undefined
Met een lengte van 4.888 mm houdt de Xpeng P7 het midden tussen een Tesla Model 3 en Model S, of een BMW 3 Reeks en 5 Reeks, om maar een paar voorbeelden te noemen. Een flinke berline, dus, met een gladde vorm om zijn stroomlijn te optimaliseren. Xpeng kan namelijk opscheppen met een Cw-waarde van iets meer dan 0,23, waarmee hij aan de top zit van zijn klasse, zonder records te breken. Met een breedte van 1.896 mm en een hoogte van 1.450 mm zijn de verhoudingen van de P7 in ieder geval goed in orde. Hier zijn er geen trucjes nodig geweest om een hoge koetswerkbouw (voor een berline) te maskeren!
En hoewel het algemene design van de P7 relatief onopgemerkt gaat (tenzij je, zoals ons, met stickers in koeien van letters op de flanken rondrijdt…), geldt dat niet voor zijn lichtspel. Bij het ontgrendelen verwelkomt hij je met een show van zijn ‘lightsaber’ (zouden de advocaten van Disney al hebben aangeklopt?), compleet met klank van de externe luidspreker. Bij het vergrendelen herhaalt hij het zelfs nog een keer! Stilletjes vertrekken of toekomen zit er dus niet in, gelukkig kan je het allemaal ook uitschakelen.
Aan boord lijkt Xpeng afgekeken te hebben van Tesla, toch qua concept en bediening. Instappen doe je via dezelfde soort onhandige, verzonken deurgrepen als bij de Model 3 en Y. Minimalisme is het sleutelwoord in het interieur, met grote, gladde oppervlakken en alles gericht op het grote, centrale aanraakscherm van 14,96 inch. Gelukkig krijg je ook nog een bestuurdersdisplay van 10,25 inch. Alles voelt wel kwaliteitsvol en solide aan, van de deurpanelen tot de zetels en het dashboard.
Beleving Xpeng undefined
Onduidelijke ergonomie
Dat minimalisme heeft zijn voor- en nadelen. Alles ziet er knap en zuiver uit, maar wanneer je de Xpeng P7 naar wens wil instellen, besef je dat een ouderwetse ergonomie zijn voordelen heeft. Werkelijk alles, van de zijspiegels tot de rijmodi en zelfs de luchtstroom van de ventilatieroosters, moet je via het centrale display aanpassen. Gelukkig krijg je, wanneer je iets aanpast, wel de melding om de positie op te slaan - opnieuw net als bij Tesla. Er zijn enkele sneltoetsen op het stuur, maar ze zijn niet duidelijk gelabeld en hun functie wisselt naargelang wat je aan het doen bent. Zaken die je doorheen de tijd leert kennen met enige gewenning, maar die niet ideaal zijn als je regelmatig van auto wisselt, of hem deelt met je gezinsgenoten.
En dan komen we aan bij het infotainmentsysteem. Het centrale scherm is groot, helder en vrij logisch ingedeeld, maar het is niet altijd even gemakkelijk te bereiken vanuit de bestuurdersstoel. Zaken als de temperatuur en het volume zitten bovendien onderaan gegroepeerd, waar ook een dikke rand van het dashboard in de weg zit voor je vingers. De menu’s wijzen zichzelf over het algemeen uit, maar het zijn er wel veel, en soms moet je verschillende keren doorklikken om bij bepaalde instellingen uit te komen.
Geen smartphoneconnectiviteit, wel veel entertainment
De functionaliteit van het Xmart OS-infotainmentsysteem vonden we eerder gemengd. Android Auto en Apple CarPlay ontbreken bijvoorbeeld nog steeds, en hoewel ze via een update ergens in de nabije toekomst zouden worden toegevoegd, is het nog steeds niet duidelijk wanneer precies. Je bent dus overgeleverd aan de ingebouwde navigatie, die traag reageert en niet altijd vindt wat je zoekt. Het entertainmentaanbod is echter wel dik in orde, met ingebouwde Spotify en de mogelijkheid om apps als YouTube, Disney+, Prime Video, Apple TV+, TikTok en meer te installeren.
Krappe achterbank
Meer praktisch gezien is het ruimteaanbod in de Xpeng P7 eerder teleurstellend gezien zijn lengte en zijn wielbasis van bijna 3 meter (2.998 mm). Vooraan zit je uitstekend, maar achteraan ontbreekt het aan hoofd- en beenruimte voor langere mensen, zeker als je ook nog eens achter een lange bestuurder zit. Instelmogelijkheden zijn er niet op de achterzetels, en centraal heb je nog steeds te maken met een bult op de vloer, waardoor een vijfde persoon meenemen enkel in noodgevallen aan te raden is.
De koffer heeft een vrij smalle klep (die ook nogal traag opengaat), maar is wel behoorlijk diep en is ruimer dan je zou denken, gezien het volume van 440 liter. Een dubbele bodem is er echter vrijwel niet, en ook onder de motorkap ontbreekt het aan een extra opbergruimte voor je laadkabels.