Yeelen Möller

5 SEP 2024

Test: Xpeng P7, echte Chinese premium?

Xpeng is een van de vele Chinese merken die onlangs in België zijn toegekomen. Maar in tegenstelling tot heel wat landgenoten, mikt het niet op de laagste prijs, maar wel op een premium ervaring. Een BMW i5 voor de prijs van een 3 Reeks? We zoeken het uit!

"De Xpeng P7 is het overwegen waard voor wie op zoek is naar een premium elektrische berline met een laag verbruik en een scherpe prijs, en niet vies is van een Chinese badge."

Xpeng bestaat nog maar sinds 2014 en wordt sinds dit jaar in ons land verdeeld door Hedin Automotive, dat ook de invoer van Hongqi voor zijn rekening neemt. Het Chinese merk heeft momenteel drie modellen in zijn Belgische catalogus: de grote SUV G9, die we onlangs al konden testen, een middelgrote SUV G6, die de concurrentie aangaat met de Tesla Model Y, en deze P7. Andere markten krijgen ook nog de goedkopere P5 en G3i, maar het zal afhangen van het succes van het huidige gamma of er ook in België ruimte is voor meer van Xpeng. Na onze positieve indruk van de G9, waren we alvast benieuwd naar wat de P7 in zijn mars heeft.

Advertentie
Advertentie

Design

Met een lengte van 4.888 mm houdt de Xpeng P7 het midden tussen een Tesla Model 3 en Model S, of een BMW 3 Reeks en 5 Reeks, om maar een paar voorbeelden te noemen. Een flinke berline, dus, met een gladde vorm om zijn stroomlijn te optimaliseren. Xpeng kan namelijk opscheppen met een Cw-waarde van iets meer dan 0,23, waarmee hij aan de top zit van zijn klasse, zonder records te breken. Met een breedte van 1.896 mm en een hoogte van 1.450 mm zijn de verhoudingen van de P7 in ieder geval goed in orde. Hier zijn er geen trucjes nodig geweest om een hoge koetswerkbouw (voor een berline) te maskeren!

En hoewel het algemene design van de P7 relatief onopgemerkt gaat (tenzij je, zoals ons, met stickers in koeien van letters op de flanken rondrijdt…), geldt dat niet voor zijn lichtspel. Bij het ontgrendelen verwelkomt hij je met een show van zijn ‘lightsaber’ (zouden de advocaten van Disney al hebben aangeklopt?), compleet met klank van de externe luidspreker. Bij het vergrendelen herhaalt hij het zelfs nog een keer! Stilletjes vertrekken of toekomen zit er dus niet in, gelukkig kan je het allemaal ook uitschakelen.

Aan boord lijkt Xpeng afgekeken te hebben van Tesla, toch qua concept en bediening. Instappen doe je via dezelfde soort onhandige, verzonken deurgrepen als bij de Model 3 en Y. Minimalisme is het sleutelwoord in het interieur, met grote, gladde oppervlakken en alles gericht op het grote, centrale aanraakscherm van 14,96 inch. Gelukkig krijg je ook nog een bestuurdersdisplay van 10,25 inch. Alles voelt wel kwaliteitsvol en solide aan, van de deurpanelen tot de zetels en het dashboard.

 

Beleving

Onduidelijke ergonomie

Dat minimalisme heeft zijn voor- en nadelen. Alles ziet er knap en zuiver uit, maar wanneer je de Xpeng P7 naar wens wil instellen, besef je dat een ouderwetse ergonomie zijn voordelen heeft. Werkelijk alles, van de zijspiegels tot de rijmodi en zelfs de luchtstroom van de ventilatieroosters, moet je via het centrale display aanpassen. Gelukkig krijg je, wanneer je iets aanpast, wel de melding om de positie op te slaan - opnieuw net als bij Tesla. Er zijn enkele sneltoetsen op het stuur, maar ze zijn niet duidelijk gelabeld en hun functie wisselt naargelang wat je aan het doen bent. Zaken die je doorheen de tijd leert kennen met enige gewenning, maar die niet ideaal zijn als je regelmatig van auto wisselt, of hem deelt met je gezinsgenoten.

En dan komen we aan bij het infotainmentsysteem. Het centrale scherm is groot, helder en vrij logisch ingedeeld, maar het is niet altijd even gemakkelijk te bereiken vanuit de bestuurdersstoel. Zaken als de temperatuur en het volume zitten bovendien onderaan gegroepeerd, waar ook een dikke rand van het dashboard in de weg zit voor je vingers. De menu’s wijzen zichzelf over het algemeen uit, maar het zijn er wel veel, en soms moet je verschillende keren doorklikken om bij bepaalde instellingen uit te komen.

Geen smartphoneconnectiviteit, wel veel entertainment

De functionaliteit van het Xmart OS-infotainmentsysteem vonden we eerder gemengd. Android Auto en Apple CarPlay ontbreken bijvoorbeeld nog steeds, en hoewel ze via een update ergens in de nabije toekomst zouden worden toegevoegd, is het nog steeds niet duidelijk wanneer precies. Je bent dus overgeleverd aan de ingebouwde navigatie, die traag reageert en niet altijd vindt wat je zoekt. Het entertainmentaanbod is echter wel dik in orde, met ingebouwde Spotify en de mogelijkheid om apps als YouTube, Disney+, Prime Video, Apple TV+, TikTok en meer te installeren.

Krappe achterbank

Meer praktisch gezien is het ruimteaanbod in de Xpeng P7 eerder teleurstellend gezien zijn lengte en zijn wielbasis van bijna 3 meter (2.998 mm). Vooraan zit je uitstekend, maar achteraan ontbreekt het aan hoofd- en beenruimte voor langere mensen, zeker als je ook nog eens achter een lange bestuurder zit. Instelmogelijkheden zijn er niet op de achterzetels, en centraal heb je nog steeds te maken met een bult op de vloer, waardoor een vijfde persoon meenemen enkel in noodgevallen aan te raden is. 

De koffer heeft een vrij smalle klep (die ook nogal traag opengaat), maar is wel behoorlijk diep en is ruimer dan je zou denken, gezien het volume van 440 liter. Een dubbele bodem is er echter vrijwel niet, en ook onder de motorkap ontbreekt het aan een extra opbergruimte voor je laadkabels.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

RWD of AWD

Er zijn twee motorisaties te krijgen in België: de Xpeng P7 RWD Long Range en de P7 AWD Performance. Beiden maken gebruik van dezelfde NMC-batterij van 86,2 kWh (82,7 kWh netto), maar waar de RWD enkel een 203 kW (276 pk) en 440 Nm sterke motor krijgt op de achteras, voegt de AWD daar nog een 145 kW (197 pk) en 317 Nm sterk exemplaar aan toe op de voorwielen. Het resultaat: een totaal van 348 kW (473 pk), 757 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,1 seconden. Sloom kan je de RWD echter bezwaarlijk noemen, want ook die doet minder dan 7 seconden over het standaardsprintje (6,7 s). Beide versies zijn begrensd op 200 km/u.

Een echte reisberline

Hoewel de ruimte op de achterbank niet het hele gezin zal enthousiasmeren, nodigt de Xpeng P7 wel al vanaf de eerste meters uit om ermee te reizen. Als bestuurder kan je een uitstekende positie vinden, met zachte zetels die tegelijk veel steun bieden, en dankzij de goede geluidsisolatie krijg je een echt cocongevoel aan boord. Het zicht rondom had echter beter gekund, de fout van de smalle achterruit en de nogal kleine zijspiegels. 

Onderweg legt de P7 ook vooral de nadruk op comfort, met een soepele ophanging en een stuur dat niet al te veel feedback verleent, maar waarvan de bekrachtiging wel in drie standen kan ingesteld worden. Er zijn drie algemene rijmodi (Eco, Normal en Sport), maar ook daarvoor moet je in de instellingen duiken van het centrale scherm. De Normal-modus biedt gelukkig een goede balans tussen vlotte prestaties en een niet al te nerveus rijgedrag. Er is ook een eenpedaalmodus, maar die doet zijn naam geen eer aan: zelfs in de extreemste stand heb je nog regelmatig het rempedaal nodig, ook om tot stilstand te komen. 

En hoewel Xpeng zijn geavanceerde rijhulp XPilot in de kijker wil zetten, verliest het systeem al snel zijn zelfvertrouwen in iets scherpere bochten, al zijn ze duidelijk gemarkeerd. Ook ‘ziet’ het systeem op basis van 5 mmWave-radars, 12 ultrasone sensoren, 4 surroundcamera’s en 7 HD-camera’s soms obstakels of auto’s die er niet zijn. Net als bij Tesla kan je wel op de displays volgen wat er precies gaande is rondom de auto.

Prijs

Belgische prijs Xpeng P7 2024

De Xpeng P7 is exclusief verkrijgbaar in ons land bij Hedin Automotive, dat een heldere prijsstructuur hanteert: vanaf 49.990 euro voor de RWD Long Range, 59.990 euro voor de AWD Performance en 69.990 euro voor de ‘Wing Edition’, die opvallende vleugeldeuren, een adaptief onderstel en een completere uitrusting krijgt. Gezien het grote prijsverschil tussen de RWD en de AWD, zouden we eerder voor die eerste opteren, aangezien de uitrusting vrijwel identiek is (de AWD krijgt enkel 19-inch velgen extra). Als enige opties zijn er dan nog de lakkleur (900 tot 1.200 euro) en het Premium stoel- en audiopakket (3.990 euro) met nappaleer, zetelventilatie en een Dynaudio-geluidssysteem.

Met deze prijs ondergraaft de Xpeng P7 zijn rechtstreekse concurrenten, de Volkswagen ID.7 (vanaf 60.165 euro), Polestar 4 (64.800 euro) en al zeker de BMW i5 (73.700 euro), Mercedes EQE (71.390 euro) en Audi A6 e-tron (76.800 euro). Toch wordt de P7 niet als betaalbaar gepercipieerd vanwege zijn Chinese afkomst. Het valt te bezien of die perceptie zal veranderen met de tijd.

 

Verdict

De positieve indruk die we ervoeren achter het stuur van de Xpeng G9, is bij deze bevestigd met de P7. Het is een elektrische berline die zich kan meten met de premium concurrentie dankzij een verzorgd rijgedrag, een laag verbruik en een hoogwaardige afwerking. Zijn zeldzame foutjes (nog geen Android Auto/Apple CarPlay, krappe achterbank) kunnen we door de vingers zien met zijn relatief scherpe prijs in het achterhoofd. Maar echt goedkoop is hij niet, en dus zal hij moeten knokken om het vertrouwen van Belgische klanten (en vlootbeheerders) te verdienen.

Advertentie
Advertentie