Dacia: van low-cost naar slimme keuze!

De afgelopen twintig jaar is Dacia zonder twijfel het merk dat de meest spectaculaire opmars heeft gekend op het gebied van imago. Van een ouderwets merk, zelfs bespot in de jaren '90, is het tegenwoordig een onmisbare referentie geworden op de markt voor betaalbare voertuigen. We laten je Dacia ontdekken, in 7 punten!

1. Geschiedenis

Opgericht in 1966, produceerde het Roemeense merk Dacia twee jaar later zijn eerste voertuig. Deze auto, de Dacia 1100, is niets meer dan een hermerkbare Renault 8 die lokaal werd geproduceerd. Daar is een goede reden voor: de technologische achterstand van de Oost-Europese landen na de oorlog dwong deze landen om overeenkomsten te sluiten met West-Europese autofabrikanten om de bevolking van voertuigen te voorzien. Voor de Roemeense regering was Renault de partner! Zo assembleerde Dacia in de drie daaropvolgende decennia modellen die direct waren afgeleid van de producten met het Renault-merk. In 1999 zag Louis Schweitzer, destijds CEO van Renault, een enorm potentieel in het Roemeense merk en kocht het tegen alle verwachtingen in. Wat volgde was een succesverhaal: in 2004 lanceerde het merk de Dacia Logan, een gezinsvoertuig, ruim en gebruikmakend van Renault-componenten die al uitgebreid waren afgeschreven. De zeer scherpe prijs (net iets meer dan 6.000 euro op de binnenlandse markt) zorgde voor een onmiddellijk succes. Sindsdien is het gamma alleen maar gegroeid! Van een merk dat in de jaren '90 als ouderwets werd beschouwd, heeft Dacia een spectaculaire ommekeer gekend en krijgt het tegenwoordig bijna uitsluitend lof van de pers en klanten.

2. Modeloverzicht

Hoewel de Logan niet meer in de Belgische catalogus staat, biedt het merk een product aan dat beter is afgestemd op onze markten: de Dacia Sandero, een compacte hatchback, en de crossover-versie, de Dacia Sandero Stepway. Gezinnen die op zoek zijn naar meer ruimte kunnen kiezen voor de Dacia Jogger, een 7-zits voertuig dat een middenweg vormt tussen een stationwagen en een crossover. Low-cost of niet, het merk heeft uiteraard de SUV-markt veroverd met de Dacia Duster en Dacia Bigster, respectievelijk met 5 en 7 zitplaatsen. De Roemeense fabrikant biedt ook een van de goedkoopste elektrische voertuigen op de markt, de Dacia Spring.

3. Legendarische modellen

De Dacia 1300 was robuust, zelfs spartaans, maar kende toch een succesvolle commerciële carrière met bijna 2,3 miljoen geproduceerde exemplaren tussen 1969 en 2006. Eenmaal onder Renault-vlag was het vooral de Logan die het merk succes bracht. De Dacia Dokker, Sandero en Duster breidden het gamma uit en bewezen dat de fabrikant voertuigen kon aanbieden die geschikt waren voor vrijwel alle type gebruikers.

4. Innovatie en technologie

Door zich te concentreren op het essentiële en gebruik te maken van beproefde technologieën, heeft Dacia bewezen dat het mogelijk is om betrouwbare en efficiënte producten aan te bieden tegen sterk verlaagde prijzen. Dit is precies de kracht van de Roemeense fabrikant. In de afgelopen jaren heeft het merk echter steeds geavanceerdere technologieën geïntroduceerd in zijn auto's, waardoor het concept van een eenvoudig voertuig, dat heerste ten tijde van de Logan, ver achter zich is gelaten: naast automatische of vierwielaandrijving biedt Dacia nu ook geavanceerde systemen zoals een scherm met Apple CarPlay en Android Auto zonder kabel, een handsfree sleutel, automatische airconditioning, een achteruitrijcamera en zelfs een hybride aandrijflijn!

5. Prestaties en betrokkenheid in competitie

Hoewel het merk geen sportieve modellen aanbiedt, heeft het zich toch meerdere malen onderscheiden in de competitie: denk aan de Logan Cup in de jaren 2000, de Duster die in 2011 meedeed aan Pikes Peak, de 400 pk sterke Logan STCC, de Duster en Lodgy die deelnamen aan de Trophée Andros en de Sandrider van de Paris-Dakar.

6. Milieubescherming en elektrische voertuigen

Ondanks een financieel model gebaseerd op zuinigheid, kan Dacia natuurlijk niet om de milieuprestaties heen. Daarom heeft het merk een stedelijk elektrisch model geïntroduceerd, de Spring, en een hybride aandrijflijn ontwikkeld, die voor het eerst werd toegepast in de Jogger. Bovendien werkt de Roemeense fabrikant aan de integratie van gerecycleerde materialen in zijn modellen en aan de milieubalans van zijn fabrieken, met name wat betreft bodemvervuiling.

7. Internationale aanwezigheid

Hoewel het merk zich aanvankelijk op zijn thuismarkt richtte, heeft het snel geprofiteerd van de Renault-groep om zich ver buiten de landsgrenzen uit te breiden. Vandaag de dag is Dacia aanwezig in 44 landen in Europa en rond het Middellandse Zeegebied. Bovendien beschikt het merk over 5 productielocaties, waaronder een in China die de Spring assembleert.

Conclusie

Van een merk dat werd bespot tijdens de Koude Oorlog, is Dacia dankzij de hulp van Renault een belangrijke speler op de low-cost voertuigmarkt geworden. De Roemeen domineert deze sector dankzij opmerkelijk ontworpen en geprijsde producten, die voldoende geavanceerde technologie, royale ruimte en een behoorlijk rijgedrag bieden tegen een prijs die moordend is voor de con

Advertentie
Advertentie

Dacia modellen

Ontdek alle Dacia modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Advertentie
Advertentie

Dacia te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands Dacia auto’s

Advertentie
Advertentie

Dacia artikels

Ontdek Dacia nieuws, tests en inzichten.

Groene Dacia Sandero SUV rijdend voor een modern gebouw met houten gevel.

Zoveel kost de ideale Dacia Sandero

De Dacia Sandero is de goedkoopste nieuwe auto in België, maar je krijgt er nog steeds een zeer veelzijdige stadswagen voor terug! Dit is hoe wij onze ‘ideale’ Sandero zouden samenstellen en hoeveel die uiteindelijk kost.